top of page

PORTFOLIO INDIVIDUAL

Logotips.png

Laura Guirado

Comissió Digital Institut Vilanova del Vallès

Laura Guirado

Crear aquest portafoli és per a mi una oportunitat de millorar el meu creixement com a docent en l’àmbit digital. En aquesta era tecnològica en constant evolució i en l’àmbit educatiu en particular, el fet de demostrar competència digital com a professional és més important que mai i defineix la pròpia visió i compromís amb la feina diària.

Aquest portafoli servirà per reflectir el meu aprenentatge derivat de la recerca i la reflexió, a més de demostrar la meva competència per utilitzar una gamma d’eines i plataformes digitals per millorar l'aprenentatge del meu alumnat. Pert tant, a més de les evidències de digitalització del centre educatiu on treballo, també he integrat a meva visió de la tecnologia a l’aula d'educació artística a partir de continguts i eines de comunicació digitals, fomentant la cohesió, la col·laboració i la integració de tothom en l’experiència educativa.

Per mi també ha sigut una oportunitat per avaluar críticament les noves tecnologies educatives i aplicar-les de manera efectiva en el context de l'educació, en funció dels objectius d'aprenentatge i les necessitats dels alumnes, adaptant progressivament les meves pràctiques pedagògiques en resposta als canvis tecnològics. En les disciplines artístiques és molt important el contacte físic i manipulatiu amb els materials, tècniques i procediments pictòrics, però també és necessari contemplar les eines digitals com una plataforma de creació imprescindible que pot donar als alumnes molts recursos per enfrontar-se als estudis postobligatoris en el futur.

En resum, crec que és un pas més en el meu creixement professional i en la meva capacitat per adaptar-me als reptes i les oportunitats que ofereix l'educació digital en l'era actual.

La creació d'aquest portfolio és, a títol personal, el compendi de tot allò que he volgut millorar durant anys en l'àmbit de la competència digital docent.

L'educació i i l'art són disciplines que evolucionen de manera contínua, i en aquesta era digital és una necessitat enriquir la pràctica docent amb més coneixements sobre les aplicacions i recursos digitals que hi ha al nostre abast. La tecnologia ofereix un ventall d'eines que poden transformar l'experiència d'aprenentatge dels alumnes i enriquir les seves habilitats artístiques, combinant de manera molt profitosa la pràctica manual i la digital.

A través d'aquesta formació espero adquirir un coneixement profund sobre les últimes tecnologies i com aplicar-les de manera efectiva a l'ensenyament del dibuix, i a la meva pràctica docent en general. Ja sabem que la nostra feina no només es circumscriu a l'aula on desenvolupem la nostra especialitat, sinó que té tot un ventall de creació, desenvolupament, comunicació i gestió de la informació que comprèn tot el centre educatiu, imprescindible pel seu òptim funcionament. La coordinació entre professorat, famílies i administració també requereix del coneixement profund de les eines digitals per agilitzar els processos, i aconseguir-ho és una tasca més per als docents del segle XXI.

Per tant, amb aquest postgrau no només estic buscant obrir noves portes per als meus alumnes, exposant-los a un món d'oportunitats creatives que abans no existien, també vull millorar la meva competència digital en tots els àmbits que requereix la tasca docent.

INTRODUCCIÓ AL PORTFOLIO

El portafolis ens permet com a docents mostrar i documentar les habilitats digitals i l'aplicació d'eines tecnològiques de manera concreta. A més, promou la reflexió sobre les pràctiques educatives i l'adaptació als nous entorns d'aprenentatge en línia. També fomenta l'avaluació contínua, ja que es poden identificar punts forts i àrees de millora i ofereix una manera tangible de demostrar un creixement professional que dia rere dia va augmentant. Finalment, fomenta la col·laboració i el compartiment d'experiències entre iguals, enfortint la comunitat educativa en línia.

En aquest cas ens trobem davant del nivell C2 de la Competència Digital Docent (CDD). Segons els marc de referència de la CDD aquest nivell estableix que un docent és capaç de desenvolupar processos de recerca i transformació de l'educació a través de la utilització de les tecnologies digitals. A partir d'aquí, ha de ser capaç de generar coneixement definit sobre noves funcionalitats tecnològiques amb aplicació en l'àmbit educatiu i resolent i anticipant problemes inèdits mitjançant la recerca educativa o dissenyant pràctiques d'ensenyament i aprenentatge innovadores basades en l'ús de les TD no existents fins ara.

Àrees digcomedu 2017.jfif

No només la capacitat per utilitzar les tecnologies sinó també l'exercici de totes les tasques docents.

Un element imprescindible en el procés d'ensenyament-aprenentatge que contribueix a desenvolupar la innovació.

No només la disposició de continguts digitals  sinó la capacitat de gestionar la seva varietat .

Un àrea que possibilita l'accés a la informació, la comunicació i el coneixement.  

Una competència digital específica que ha de permetre manejar les tecnologies digitals en qualsevol fase o procés. 

Un àrea per facilitar que l'alumnat assoleixi les seves pròpies competències.

Menú àrees
Àrea 1: Compromís professional

ÀREA 1: COMPROMÍS PROFESSIONAL

El compromís professional com a docents s’expressa a través de la protecció del benestar de l’alumnat i el seu adequat desenvolupament intel•lectual, físic i psicològic, la participació en el centre, la col•laboració amb les famílies, l’acció responsable en l’entorn i amb el seu propi desenvolupament professional. Per tant, la competència digital docent no solament s’ha de referir a la capacitat per utilitzar les tecnologies digitals per millorar l’ensenyament i l’aprenentatge, sinó també per a l’acompliment adequat de totes les tasques relacionades amb l’exercici professional. En aquest sentit, aquesta àrea de compromís professional inclou cinc grans competències (comunicació organitzativa; participació, col•laboració i coordinació professional; pràctica reflexiva; desenvolupament professional digital continu).

Aquesta primera àrea de compromís professional disposa de tot un conjunt de competències relacionades. Podeu accedir facilment a través dels enllaços que teniu a la part inferior: 

1.1 Comunicació organitzativa

Competència: Recerca, avaluació i disseny de noves estratègies de comunicació organitzativa en contextos educatius. Descripció: Utilitzar les tecnologies digitals establertes per les AE o, si escau, pels titulars del centre, per aplicar les estratègies de comunicació organitzativa entre els agents de la comunitat educativa i d’aquests amb tercers, per contribuir a millorar aquestes estratègies i a projectar la imatge institucional de l’organització. Contextualització de la competència: Aquesta competència es desenvolupa en contextos de comunicació organitzacional, no en situacions d’ensenyament i aprenentatge. El professorat desplega aquesta competència en contextos de comunicació a través de mitjans digitals per a la participació en els òrgans de coordinació docent i en els òrgans col·legiats dels centres, així com en la seva interacció amb els diferents agents de la comunitat educativa, especialment alumnat i famílies, amb institucions i amb entitats col·laboradores. S’aplica específicament en situacions de comunicació en l’acompliment de la seva labor professional de caràcter no docent.

C2. Disseny de les estratègies de comunicació organitzativa dels centres docents

Participa en projectes de recerca i disseny d’eines de comunicació organitzativa adaptades als centres educatius.

Descripció de l'evidència 1.1.C2.1


En el context de l'Estratègia Digital de Centre (EDC) de l'Institut Vilanova del Vallès, la Comissió Digital (CD) del centre a través d'una recerca de les necessitats comunicació organitzativa, ha dissenyat un espai d'intercanvi d'experiències docents que permeti la comunicació entre els diferents docents del centre i faciliti el dia a dia de la tasca docent a nivell digital. L'existència d'aquest espai ha de permetre fomentar el coneixement d'eines i dinàmiques digitals que enriqueixin el procés d'ensenyament-aprenentatge.



Reflexió educativa


Aquest espai d'intercanvi d'experiències docents permet la comunicació entre els membres de l’equip docent del centre i per tant, crea un context favorable a la millora la tasca docent en termes digitals. Com a plataforma digital en línia, parlem d’un recurs viu i que és enriquit amb qualsevol aportació dels membres que tenen puguin tenir accés. Ja existeixen plataformes que permeten aquest tipus de serveis, com Moodle o Microsoft Teams, però el fet d’implementar-lo en el web del centre ens permet personalitzar-lo i adaptar-lo a les nostres necessitats, a part de mantenir la filosofia amb la que es va crear la pàgina del centre, convertir-la en un hub de recursos digitals de l’institut. 


Més enllà d’un lloc de referència on aportar les experiències digitals pròpies o enriquir-nos amb les de la resta de companys, aquest recurs ens permet poder crear un espai de discussió on plantejar i resoldre dubtes i poder debatre sobre la idoneïtat de l’ús de les tecnologies digitals en els diferents escenaris que ens presenta la pràctica docent.


A més, en ser un lloc de trobada per temes digitals, es poden compartir interessos i crear grups de treball o projectes, per tal de desenvolupar funcionalitats o materials didàctics relacionats, de forma conjunta. Per últim, cal destacar que ens permet poder crear tallers, mentories entre iguals o sessions de formació en funció del nivell d’expertesa que pugui haver en un recurs digital concret, sempre i quan hi hagi una demanda.


La clau per l'èxit d'aquest espai d'intercanvi d'experiències docents, és fomentar una cultura de col·laboració, comunicació oberta i aprenentatge continu entre tots els membres del centre educatiu.



Evidència 1.1.C2.1


https://docs.google.com/document/d/1vKsBhoasu0BWi0mm7SnBxKITi7pdG2j6WavjS3aaLD8/edit?usp=sharing

1.2 Participació, col·laboració i coordinació professional

Competència: Innovació de les pràctiques professionals docents de participació, coordinació i col·laboració mitjançant tecnologies digitals. Descripció: Utilitzar les tecnologies digitals per participar en els òrgans col·legiats de govern i de coordinació docent del centre, per coordinar-se amb els integrants dels equips docents, dels serveis d’orientació i suport educatiu, així com per col·laborar amb professorat d’altres centres, educadors i membres d’altres institucions en el desenvolupament de plans i projectes específics promoguts pel centre educatiu. Contextualització de la competència: Aquesta competència s’ha d’aplicar en les situacions en què es requereixi al professorat la participació activa i proactiva en els òrgans de coordinació docent i de gestió i la realització de les tasques docents de caràcter administratiu a través dels mitjans digitals en el si del centre. Comporta, entre d’altres, la utilització de les aplicacions i del programari necessari per efectuar les tasques docents administratives, la utilització de plataformes de col·laboració i coordinació pedagògica al centre, l’aplicació dels protocols de seguretat i ús per utilitzar els recursos digitals del centre i l’adequació de l’ús de les tecnologies al benestar personal dels membres de l’organització i a la sostenibilitat mediambiental. També s’ha d’aplicar en situacions de col·laboració corporativa amb docents d’altres centres educatius o amb professionals externs, tant de serveis socials, com d’institucions culturals, centres de recerca, associacions o empreses de l’entorn per al desenvolupament de projectes o tasques específics. Esrefereix a la competència per a l’ús de les tecnologies digitals en processos de col·laboració amb la finalitat de dur a terme actuacions determinades, no per a la reflexió, recerca, etc., relacionades amb l’ús de les tecnologies digitals en l’educació, aspectes que seran tractats en les competències següents relatives a la pràctica reflexiva i al desenvolupament professional.

C2. Recerca sobre nous models de col·laboració professional a través de plataformes digitals

Identifica noves funcionalitats que permetrien implementar estratègies de col·laboració més eficaces en l’àmbit educatiu a través de les tecnologies digitals.

Descripció de l'evidència


En temps de la pandèmia, les necessitats comunicatives del centre van augmentar. La Comissió Digital, en base a les necessitats que el context de pandèmia va suposar va decidir implementar tota una sèrie d'eines de comunicació que facilitessin les tasques docents. En un primer moment, les eines comunicatives de caràcter general tipus Google meet van ser introduïdes, però els problemes de seguretat que implicaven van donar lloc a la introducció d'un mòdul específic de comunicació intern. Aques mòdul de comunicació va ser introduït a través del campus virtual Moodle del centre, en concret el mòdul escollit va ser el Big Blue Button.



Reflexió educativa


El Big Blue Button es va establir com una eina molt profitosa en l'àmbit educatiu, especialment durant els temps de pandèmia, oferint una sèrie de beneficis significatius.

En primer lloc, va donar accés a l'educació a distància en un moment en què les classes presencials eren impossibles. Va proporcionar una plataforma eficaç per a l'aprenentatge a distància, donant als estudiants la possibilitat de continuar amb el seu procés educatiu sense interrupcions importants i de seguir comunicant-se entre ells sense perdre la identitat del grup classe. Això va ser especialment important pels alumnes en risc d'exclusió social o vulnerables en quant a la relació amb els altres.


Si ens centrem en la pràctica docent, el Big Blue Button va permetre la interacció en temps real entre professors i estudiants a través de funcions com el xat, les preguntes i respostes, les sales de treball en grup i les sessions de videoconferència, tot facilitant un entorn d'aprenentatge interactiu i àgil, imitant l'experiència de treballar tots junts en un entorn presencial.

També va ser crucial per donar als estudiants accessibilitat a les lliçons i les activitats educatives en qualsevol moment i des de qualsevol lloc amb connexió a internet, de forma combinada amb altres plataformes com Moodle o Classroom.

A més, també resultava molt intereressant com el Big Blue prioritzava l'accessibilitat dels alumnes, oferint funcions com subtitulat en directe i compatibilitat amb lectors de pantalla. Això ens assegurava que els estudiants amb necessitats especials puguessin participar plenament en les activitats educatives.



Evidència


https://docs.google.com/document/d/1_lSIAbfQDsSM-L_uaQVwbi62FovwjY04/edit?usp=sharing&ouid=100442550170847618433&rtpof=true&sd=true

1.3 Pràctica reflexiva

Competència: Recerca i avaluació sobre pràctiques pedagògiques digitals. Descripció: Aquesta competència es refereix a la recerca i la reflexió sobre l’ús dels mitjans digitals en la pràctica docent personal (individual) i al seu impacte en el desenvolupament de la competència digital d’altres persones. No requereix, per si mateixa, l’ús de dispositius i mitjans digitals, encara que el seu objecte és la millora de l’ús d’aquestes tecnologies en l’educació. A més, aquesta competència es refereix a l’entrenament i l’aplicació de la pràctica reflexiva sobre la pròpia pràctica docent professional docent en el qual s’integrin tecnologies digitals, especialment sobre el pedagògic i curricular, per anar més enllà de la reflexió intuïtiva i espontània. Contextualització de la competència: Un aspecte essencial d’aquest model és la necessitat de partir de situacions reals concretes, perquè l’aprenentatge estigui plenament contextualitzat, i que se centri de manera holística en el subjecte, evolucionant des de l’anàlisi d’elements tècnics o metodològics a uns altres més relacionats amb els principis, les percepcions i les creences dels docents. La reflexió sobre la pràctica pedagògica i docent es pot enriquir notablement amb les aportacions d’altres professionals en un grup de discussió en condicions d’igualtat i dins d’un clima de confiança, que permeti contrastar les percepcions individuals amb les d’uns altres. Així mateix, l’observació controlada, tant individual com entre iguals, bé de manera directa, bé a través d’enregistraments, aporta informació addicional més fàcilment objectivable a aquesta anàlisi qualitativa. El procés requereix la identificació dels coneixements teòrics, les creences personals implícites i el coneixement experiencial o coneixement en l’acció del subjecte, així com la reconstrucció de la reflexió en i durant l’acció que el va conduir a afrontar una situació imprevista d’una determinada manera. La reflexió sobre l’acció i la metareflexió sobre els aspectes considerats en haver de prendre una decisió i curs d’acció immediats a l’aula, ha de conduir aqüestionar algun d’aquests elements en els casos enquè la intervenció no ha donat els resultats esperatsi a examinar noves alternatives per a situacionsanàlogues. Comportaria, entre d’altres, l’examen deles característiques de la situació o l’acció, la revisióde la interpretació subjectiva que se n’ha fet, elprocediment seguit en el diagnòstic i la definició del problema, els factors que han determinat la decisió adoptada, la cerca de nous coneixements i referents teòrics, la revisió de les interpretacions subjectives i dels esquemes de pensament i la construcció d’una praxi racional, reflexiva i conscient i, per tant, menys reactiva, intuïtiva i rutinària.

C2. Recerca i lideratge en el desenvolupament de processos de pràctica reflexiva

Fa recerca sobre l'impacte de la pràctica reflexiva en la millora de la pràctica docent utilitzant tecnologies digitals.

Descripció de l'evidència 1.3.C2.1


L'existència de l'Estratègia Digital de Centre (EDC) suposa en si mateixa la introducció a l'interior de la comunitat educativa del centre, de la pràctica reflexiva sobre la pràctica docent i l'ús de les tecnologies digitals en el dia a dia.

Dins de l'Estratègia Digital de Centre (EDC) s’ha dut a terme una sèrie d’actuacions relatives a la diagnosi de punts forts i febles pel que respecte a les habilitats i mancances que predominen en el col·lectiu de l’equip docent del nostre centre. Això representa en si mateix, un acte de reflexió sobre la digitalització de la nostra pràctica docent, i l'eina utilitzada per aquesta diagnosi va ser Selfie for teachers.



Reflexió educativa


Selfie for Teachers és una eina que sorgeix com una resposta a la necessitat de reflexionar sobre la pròpia competència digital en l'àmbit educatiu. Aquesta aplicació ofereix una plataforma per al professorat per qüestionar-se sobre la pràctica docent, autoavaluar-se i buscar formes de millora contínua.

Ofereix una oportunitat als docents per reflexionar sobre les pràctiques d'ensenyament i avaluar les habilitats i competències. Aquest procés d'autoconeixement és fonamental per al nostre desenvolupament professional, ja que permet que identifiquem àrees de fortalesa i àrees de millora, per així establir objectius concrets per al propi creixement professional.

Crec que és molt important fomentar aquesta cultura de la reflexió, animant-nos com a professionals a pensar en el propi treball, compartir les nostres experiències amb altres membres docents i col·laborar en l'exploració de noves idees i pràctiques educatives.


A més, és molt útil per avaluar l'impacte educatiu de les pràctiques educatives mitjançant la recopilació i anàlisi de dades sobre les experiències dels estudiants i els resultats d'aprenentatge. Així, podem avaluar l'eficàcia de les pràctiques docents i ajustar-les segons sigui necessari per millorar els resultats.



Evidència 1.3.C2.1


https://docs.google.com/document/d/1Tl7KyC1_3PzCmC9fFgOSJr35rBndhaqqTiStJYW3OD0/edit?usp=sharing

1.4 Desenvolupament professional digital continu (DPC)

Competència: Creació col•laborativa de noves activitats i models de formació per al desenvolupament professional continu Descripció: Desenvolupar de manera continuada les competències professionals docents a través de mitjans digitals. Mantenir actualitzada la competència digital docent. Contextualització de la competència: Aquesta competència s’ha d’aplicar en les situacions en les quals l’objectiu fonamental és el desenvolupament professional continu a través de mitjans digitals, és a dir, la millora de les competències docents pròpies, bé a través del treball individual o en col•laboració o amb l’ajuda d’altres persones. Inclou, de manera específica, el desenvolupament de la competència digital professional a través de la formació presencial, semipresencial o mitjançant tecnologies digitals en entorns virtuals.

C2. Disseny de nous programes de recerca aplicada a l’educació per al desenvolupament professional docent mitjançant les tecnologies digitals

Utilitza les tecnologies digitals per assessorar altres companys sobre pràctiques d’ensenyament innovadores.

Descripció de l'evidència 1.4.C2.1


Aquesta Formació Digital Interna simbolitza l’aposta que va iniciar fa uns anys l'Institut Vilanova cap a la incorporació progressiva de la digitalització en l’aprenentatge dels alumnes. Aquesta formació té com a objectiu principal el reciclatge del professorat en termes de digitalització pedagògica, tot assessorant i guiant a l’equip docent en la iniciació i ús de determinats recursos digitals, les seves prestacions i possibles aplicacions en els diferents contextos d’aprenentatge dels alumnes en una aula. 



Reflexió educativa


La Formació Digital Interna ha posat de manifest la preocupació del professorat pel desenvolupament i aprenentatge digital, ja sigui per la nostra tasca més burocràtica com per la pròpiament docent. El reciclatge periòdic dels coneixements sobre digitalització és vital, ja que en la nostra feina com a docents és imprescindible pel dia a dia, no només per ser capaç d'utilitzar tots aquests coneixements a l'aula sinó també per entendre'ls com un recurs adaptable a les necessitats de l'alumnat de cada etapa educativa.

El fet de que s'estableixi una transferència de coneixements entre docents ha permès ampliar amb escreix tot allò que ens han aportat les formacions digitals. Aprendre d'un igual dinamitza i flexibilitza el coneixement, convertint-lo en una activitat il·lusionant i estimuladora que obre les portes a perdre la por a utilitzar els recursos tecnològics i digitals a l'aula.



Evidència 1.4.C2.1


https://docs.google.com/document/d/1vS5WsldoDGGg52hVuL1EIg5cDvMe1Xuz2KS7r6ZFuWo/edit?usp=sharing


1.5 Protecció de dades personals, privacitat, seguretat i benestar digital

Competència: Disseny i concreció de mesures per a la protecció de les dades personals, la privacitat, la seguretat, els drets digitals i el benestar digital de la comunitat educativa. Descripció: Protegir les dades personals, les comunicacions i l’accés als dispositius, dins de l’àmbit educatiu, per evitar els riscos i les amenaces que afectin els drets i les garanties digitals de tots els membres de la comunitat educativa inclosos en la normativa vigent. Utilitzar de manera responsable, segura i saludable les tecnologies digitals per evitar riscos laborals, personals i en l’entorn i per garantir el benestar físic, psicològic i social de l’alumnat en utilitzar les tecnologies digitals. Contextualització de la competència: El pla digital del centre ha de recollir un conjunt de mesures que garanteixin el benestar de la comunitat educativa. Aquesta competència està orientada a desenvolupar el compromís docent amb aquest objectiu i s’exercita a través de quatre eixos: • La protecció de dades personals, de la privacitat i dels drets digitals; • La seguretat en l’accés als dispositius, sistemes i xarxes; • L’ús responsable i sostenible dels recursos digitals des del punt de vista mediambiental, i • Les mesures orientades a garantir la salut física i mental. Un element fonamental per desenvolupar aquesta competència és la protecció de dades personals, perquè és una obligació que contreu tot docent en l’acompliment de les seves responsabilitats, i el seu exercici està subjecte en deure de sigil i s’ha de complir des del primer moment, per la qual cosa no se’n pot graduar, en cap cas, l’aplicació. l’aprenentatge. Es concreta en l’aplicació de les mesures i els protocols de seguretat al centre, que han de desenvolupar els establerts per la legislació vigent. En funció de l’AE per a la qual es treballi o el centre concertat o privat en el qual exerceixi la docència, aquests protocols poden canviar, encara que sempre exigiran l’aplicació d’uns elements comuns.

C2. Referent en el disseny i l’aplicació de protocols o mesures de seguretat, protecció de dades personals, privacitat, drets digitals i benestar relacionats amb la utilització de les tecnologies digitals en l’àmbit educatiu

Identifica aspectes de millora en els protocols de protecció de dades personals i la privacitat en utilitzar tecnologies digitals als centres educatius a partir d’un coneixement profund i contextualitzat de la normativa sobre protecció de dades, i fa propostes per actualitzar-la.

Descripció de l'evidència 1.5.C2.1


Col·laboració, disseny i adaptació al context particular de centre d’un mòdul formatiu online en la plataforma Odissea dins del marc de l’Estratègia Digital de Centre. En aquest apartat específic de seguretat de la formació interna de centre, com en la resta formacions digitals impartides en el centre, es promociona la participació activa i col·laboració en la docència del curs, del màxim nombre de membres del claustre. Seguint aquesta estratègia, tot el claustre participa de forma més o menys activa en el procés de definició d’objectius, identificació de necessitats i planificació de les accions concretes relacionades amb la seguretat digital del centre.

Aquest mòdul està orientat en introduir al docents del centre en conceptes de ciberseguretat i protecció de dades, així com la creació de sinèrgies específiques de centre en termes de seguretat digital, per tal d’aconseguir una convivència positiva i basada en la confiança entre els membres de la comunitat educativa i la tecnologia. 



Reflexió educativa


La seguretat digital en els centres educatius és un aspecte crucial que no es pot passar per alt avui en dia. Com a docent de secundària, és fonamental comprendre i prioritzar la protecció de les dades dels estudiants, la privacitat i la seguretat en línia. En un entorn cada vegada més digitalitzat, els riscos de seguretat cibernètica són reals i poden tenir conseqüències greus per als alumnes, els professors i la pròpia institució educativa.

Per això, les formacions basades en ciberseguretat han estat molt enriquidores per tot el claustre, ja que moltes vegades no es té una comprensió real de les conseqüències de la falta de seguretat digital.

És essencial estar al corrent dels reptes de seguretat cibernètica, crear un consens entre la comunitat educativa i treballar activament per protegir les dades i mantenir un entorn d'aprenentatge segur i saludable en línia.



Evidència 1.5.C2.1


https://docs.google.com/document/d/1_SRMst8rS4YGpIwOZwDfb0bKvmzlu8e9OrBd_hX3fhs/edit?usp=sharing

1.1 Comunició organitzativa
1.2 Participació, col·laboració i coordinació professional
1.3 Pràctica reflexiva
1.4 Desenvolupament professional digital continu (DPC)
1.5 Protecció de dades personals, privacitat, seguretat i benestar digital

ÀREA 2: CONTINGUTS DIGITALS

El professorat disposa actualment d’una gran diversitat de continguts digitals que pot utilitzar per a l’ensenyament. Una de les competències clau que qualsevol docent necessita desenvolupar és poder gestionar aquesta varietat de continguts per identificar de manera efectiva els que millor s’adaptin als objectius d’aprenentatge, al seu alumnat i al seu estil d’ensenyament, estructurar-los, relacionar-los entre si i modificar, afegir i crear nous continguts educatius digitals amb els quals pugui basar la seva pràctica docent. És important tenir en compte la diferència conceptual entre continguts digitals, que són fitxers amb continguts que es poden emprar amb una finalitat educativa, encara que originàriament hagin estat elaborats amb un altre propòsit, i continguts educatius digitals, que són paquets de continguts estandarditzats, identificats i catalogats perquè s’utilitzin amb una finalitat educativa. Al mateix temps, és important conèixer com s’han d’utilitzar i administrar de manera responsable els continguts digitals, i respectar la normativa sobre drets d’autor i propietat intel•lectual en usar-los, modificar-los i compartir-los.

Aquesta segona àrea de continguts digitals disposa de tot un conjunt de competències relacionades. Podeu accedir facilment a través del menú inferior: 

2.1 Cerca i selecció de continguts digitals

Competència: Recerca per a l’optimització de la cerca i la selecció de continguts digitals i transformació de les pràctiques educatives a partir de la millora en la definició dels criteris de qualitat Descripció: Localitzar, avaluar i seleccionar continguts digitals de qualitat per millorar l’ensenyament i l’aprenentatge i donar-hi suport. Considerar, de forma específica, l’objectiu d’aprenentatge, el context, l’enfocament pedagògic, el tipus de llicència i aspectes tècnics que garanteixin l’accessibilitat universal, la usabilitat i la interoperabilitat. Contextualització de la competència: Aquesta competència es demostra en situacions en les quals el o la docent ha d’afrontar la cerca de continguts digitals per utilitzar-los en la pràctica docent. A l’hora de buscar, avaluar i seleccionar els continguts, no només s’han de tenir en compte els aspectes pedagògics o didàctics i la seva adequació a les característiques del seu alumnat, sinó també els de caràcter tècnic (accessibilitat, usabilitat, etc.), de seguretat i garantia dels drets digitals de tot l’alumnat com, per exemple, la necessitat de registre o la cessió de dades per usar-les. En aquesta competència, el o la docent no arriba a editar els continguts, simplement els cerca i selecciona per a un ús posterior, per la qual cosa la selecció s’ha de fer, també, tenint en compte els diferents tipus de llicències existents i adequant la cerca a l’ús concret que li vol a donar.

C2. Transformació de les pràctiques de cerca i selecció de continguts educatius digitals

Fa recerca sobre el funcionament dels motors de cerca, els algorismes que empren i l’ús de les metadades per recuperar la informació i els aplica en el disseny de noves estratègies de cerca i catalogació.

Descripció de l'evidència


Des de la Comissió Digital de Centre, a través d'una sèrie de proves diagnòstiques contrastades en base al projecte de recerca COMDID (ref. 2014ARMIF00039) pel grup de recerca ARGET de la Universitat Rovira i Virgili (URV) (ref. 2017SGR1682).

Aquestes proves diagnòstiques es basen en la cerca i catalogació d'aplicacions que tant professorat com alumnat havien de tenir present. Moltes d'aquestes estratègies de disseny van quallar en aspectes com els sistemes de control protocolari de la gsuite en eines de registre per usuari com per dispositiu.



Reflexió educativa


Aquestes proves diagnòstiques proporcionen dades objectives i verificables que permeten avaluar l'eficàcia i la idoneïtat d'establir un conjunt de necessitats de disseny d'estratègies basades en la cerca i catalogació d'aplicacions pel professorat de l'institut. Implica conèixer a fons les demandes i requisits de l'entorn educatiu, les oportunitats i les preferències del professorat en relació amb les eines digitals disponibles.

D’aquesta manera, les estratègies dissenyades han estat recolzades per una evidència sòlida i poden ser útils pel desenvolupament digital del centre, posant de manifest la necessitat d'adaptar els processos d'ensenyament i aprenentatge a les noves realitats tecnològiques i digitals. En aquest sentit, es destaca la importància de la recerca i la col·laboració entre institucions educatives i grups de recerca per desenvolupar estratègies efectives que millorin la qualitat de l'educació.


 

Evidència 2.1.C2.1


https://docs.google.com/document/d/1Ak2KZGNj8FgYfMcdJ438uqGsKZ_Vi0Df/edit?usp=sharing&ouid=100442550170847618433&rtpof=true&sd=true

2.2 Creació i modificació de continguts digitals

Competència: Recerca sobre la creació de models de continguts educatius digitals que s’adaptin a un determinat enfocament pedagògic, així com sobre els aspectes tècnics necessaris i els estàndards de qualitat, i creació de continguts educatius digitals originals Descripció: Modificar i adaptar els continguts educatius digitals respectant les condicions d’ús (obres derivades i limitacions recollides en els drets de propietat intel•lectual) establertes per cada llicència. Crear nous continguts educatius digitals de manera individual o en col•laboració amb altres professionals dins d’entorns segurs. Considerar, de manera específica, l’objectiu d’aprenentatge, el context, l’enfocament pedagògic i els destinataris en dissenyar i crear o modificar els continguts digitals. Seleccionar les eines digitals d’autor, per crear i modificar continguts, tenint en compte les característiques tècniques i d’accessibilitat, els termes d’ús i la política de privacitat. Contextualització de la competència: Aquesta competència es demostra a l’hora de dissenyar, crear i modificar continguts digitals per adequar-los a les característiques i les necessitats de tot l’alumnat i als objectius d’aprenentatge. Els continguts digitals d’ús educatiu han de respondre a criteris de qualitat didàctica, disciplinària i tècnica, i és fonamental tenir en compte les opcions d’accessibilitat i usabilitat. Per editar i crear nous continguts s’ha de ser capaç d’emprar eines d’autor que generin continguts accessibles i compatibles amb diferents estàndards i formats.

C2. Transformació de les pràctiques de cerca i selecció de continguts educatius digitals

Crea, de manera individual o col·laborativa, continguts educatius digitals originals estructurats per a un nivell, àrea, competència de manera individual o en col·laboració amb uns altres.

Descripció de l’evidència 2.2.C2.1


L'aparició de les competències va introduir una nova estructuració dels ensenyaments. Entre aquestes competències es va introduir la competència digital. En el context de El Pla D'educació Digital de Catalunya (2020-2023) (PEDC) i en concret del Projecte d'Acceleració per a la Transformació Digital dels Centres (PATDC) el centre va haver de fer front a una transformació digital ràpida que va requerir de diferents formacions de centre.

Tot aquest conjunt de formacions de centre es van realitzar de forma interna en base a tota una sèrie de diagnòstics ja preexistents en base al pla TAC de centre i d'un conjunt de fonamentacions diagnòstiques basades en el projecte de recerca COMDID (ref. 2014ARMIF00039) pel grup de recerca ARGET de la Universitat Rovira i Virgili (URV) (ref. 2017SGR1682).

Tot aquest conjunt d'evidències van conduir a la construcció d'una Formació Interna de Centre (FIC) per al curs 2021-2022 estructurada en tres mòduls.

 

 

Reflexió educativa


A partir de la creació d’un formulari per detectar les necessitats del claustre en quant a creació de continguts digitals, es va treballar el disseny de diferents activitats individualment i en grup. Així, es va veure la necessitat d’integrar de manera efectiva les tecnologies digitals en la pràctica pedagògica, tot aprenent de les idees pròpies i dels companys.

A més, aquesta formació va suposar l’adquisició d’una mentalitat de creixement i adaptabilitat entre els docents, aprenent a superar les pròpies barreres i resistències cap a la tecnologia per contemplar-la com una eina potent per millorar la pràctica educativa.


 

Evidència 2.2.C2.1


En aquest enllaç es pot apreciar una còpia de la presentació realitzada a inici de curs: https://docs.google.com/presentation/d/1sSEOMfEXcYsM8Ma_U8mspbtGyxO2sSOg1zwYtvEjhQI/edit?usp=sharing 

 

En aquest enllaç disposeu de les captures de pantalla del curs de Moodle que es va realitzar per a la FIC:

2.2.C2.1 Crea, de manera individual o col·laborativa, continguts educatius digitals originals estructurats per a un nivell, àrea, competència de manera individual o en col·laboració amb uns altres.

2.3 Protecció, gestió i compartició de continguts digitals

Competència: Recerca aplicada sobre repositoris digitals i sobre sistemes de catalogació de continguts educatius Descripció: Catalogar els continguts educatius digitals i posar-los a disposició de la comunitat educativa i del col•lectiu professional utilitzant entorns segurs. Protegir eficaçment els continguts digitals. Respectar i aplicar correctament la normativa sobre propietat intel•lectual i drets d’autor en la gestió i la compartició de continguts digitals. Contextualització de la competència: Aquesta competència es refereix a la protecció de la propietat intel•lectual i dels drets d’autor i a l’aplicació dels diferents sistemes de llicències existents en el qual es publiquen i comparteixen continguts digitals en plataformes orientades a aquestes finalitats, tant amb l’alumnat, com amb les famílies o altres docents. A més, requereix l’ús de diferents sistemes de classificació, tant de catalogació normalitzada com d’etiquetatge lliure, i de les tecnologies digitals per protegir i compartir continguts de forma segura (BD, repositoris de continguts, CMS, CLMS). L’exercici d’aquesta competència està intrínsecament vinculat amb les altres competències d’aquesta àrea, ja que requereix una cerca i selecció prèvies per compartir continguts ja publicats o l’edició d’aquests continguts per crear-ne d’altres de derivats o completament nous.

C2. Identificació de noves funcionalitats tècniques i disseny de mètodes i models per millorar la compartició de continguts digitals en l’àmbit educatiu o en la creació de nous repositoris

Col·labora en equips professionals per millorar i adaptar les pràctiques de catalogació, gestió i compartició de continguts digitals a l’àmbit educatiu.

Descripció de l’evidència 2.3.C2.1


En base al desplegament de les diferents fases del Pla TAC, el centre va començar sistematitzar una catalogació dels diferents objectes educatius en base a una sèrie d’estàndards que permetessin tenir constància de la seva existència i permetessin igualment reutilitzar-se en cas que fos necessari.

Aquesta idea va donar lloc a un inici de catalogació en base a l’estàndard LOM, que permetia catalogar els objectes Scorm que s'anaven creant als diferents cursos de Moodle. En una de les primers captures de pantalla es pot veure una captura de pantalla del programa Reload Editor, desplegat a través de Java, que s'havia utilitzat al centre. Aquest programa i l’estàndard per al qual s'utilitzava ben aviat va quedar desfasat.

Actualment, el centre segueix les pautes de catalogació basades en la llista de comprovació del CEDEC del Ministerio de Educación (taula original) o a través de les propies estructures de catalogació que permeten els buscadors del CEDEC o buscadors com Merlí, que permeten catalogar i etiquetar els continguts digitals.



Reflexió educativa


La utilitat de les pautes de catalogació és de gran utilitat per als centres educatius en l'era digital. Aquestes pautes i estructures ofereixen una estructura estandarditzada i eficaç per organitzar, catalogar i etiquetar els continguts digitals, fet que té diversos beneficis.

En primer lloc, en permetre etiquetar i classificar de forma coherent els recursos educatius es facilita la trobada i accés a la informació rellevant quan es necessita, ja sigui a través del cercador del CEDEC o altres plataformes com Merlí. La catalogació adequada millora la recuperació de la informació i redueix el temps necessari per trobar els recursos desitjats.

A més, les pautes de catalogació poden incloure criteris per avaluar la qualitat i la fiabilitat dels recursos educatius, fet que ajuda als docents i estudiants a identificar els materials d'alta qualitat i a evitar aquells que puguin ser menys fiables o adequats per a les seves necessitats d'aprenentatge.



Evidència 2.3.C2.1


https://docs.google.com/document/d/1mQCidMbXnmEWILtGPe4S1XjRWMlGWJKc/edit?usp=sharing&ouid=100442550170847618433&rtpof=true&sd=true

Àrea 2: Contingut digital
2.1 Cerca i selecció de continguts digitals
2.2 Creació i modificació de continguts digitals
2.3 Protecció, gestió i compartició de continguts digitals

ÀREA 3: ENSENYAMENT I APRENENTAGE

Les tecnologies digitals poden enfortir i millorar les estratègies d’ensenyament i aprenentatge de diferents formes. No obstant això, sigui quin sigui l’estratègia o l’enfocament pedagògic que es triï, la competència digital específica del docent es basa a manejar eficaçment l’ús de les tecnologies digitals en les diferents fases i entorns del procés d’aprenentatge. La competència fonamental d’aquest àmbit, i tal vegada de tot el marc, és la 3.1. Ensenyament. Aquesta competència es refereix al disseny, la planificació i la implementació de l’ús de tecnologies digitals en cadascuna de les etapes del procés d’aprenentatge. Les competències 3.2, 3.3 i 3.4 complementen la 3.1 posant el focus d’atenció en el potencial real de les tecnologies digitals per millorar l’aprenentatge de l’alumnat i en la manera en què un o una docent integrador de les tecnologies digitals pot emprar-les per donar suport a aquest procés i orientar-lo, i afavorir la col•laboració i l’autonomia progressiva de l’alumnat. Per tant, aquestes mesures han de quedar recollides en la programació didàctica, encara que no es faci un esment explícit en la descripció, ja que la concreció curricular d’aula es desenvolupa en la competència 3.1. Ensenyament. És important tenir en compte la diferència conceptual entre continguts digitals, que són fitxers amb continguts que es poden emprar amb una finalitat educativa, encara que originàriament hagin estat elaborats amb un altre propòsit, i continguts educatius digitals, que són paquets de continguts estandarditzats, identificats i catalogats perquè s’utilitzin amb una finalitat educativa. Al mateix temps, és important conèixer com s’han d’utilitzar i administrar de manera responsable els continguts digitals, i respectar la normativa sobre drets d’autor i propietat intel•lectual en usar-los, modificar-los i compartir-los.

Aquesta tercera àrea de continguts digitals disposa de tot un conjunt de competències relacionades. Podeu accedir facilment a través del menú inferior: 

3.1 Ensenyament

Competència: Recerca, experimentació i disseny de nous models didàctics basats en la integració de les tecnologies digitals Descripció: Integrar a les programacions didàctiques l’ús de les tecnologies digitals, de manera creativa, segura i crítica per millorar l’eficàcia de les pràctiques docents. Gestionar i coordinar adequadament les intervencions didàctiques digitals, i assegurar el funcionament dels dispositius, els recursos i els serveis durant la implementació de la programació didàctica. Desenvolupar nous formats i mètodes pedagògics per a l’ensenyament i l’aprenentatge i experimentar-hi. Contextualització de la competencia: Aquesta competència és nuclear dins del MRCDD, ja que correspon a l’exercici de la funció essencial de la professió, recollida en l’article 91, del capítol I del títol III de la Llei orgànica d’educació: “La programació i l’ensenyament de les àrees, matèries, mòduls o àmbits curriculars que tinguin encomanats.” Com a docents hem de demostrar aquesta competència en la inclusió dels recursos digitals com a part integral de la seva planificació didàctica i de la seva implementació a les classes, en l’ús eficaç de les tecnologies digitals a l’aula, en la resolució dels problemes que puguin presentar-se i en la seva valoració i l’ajust durant el procés. Atès que aquest marc té un caràcter general per a totes les etapes, matèries i tipus d’ensenyament, aquesta competència s’ha d’analitzar tractant únicament els aspectes generals, sense abordar-ne l’aplicació en matèries específiques, la qual cosa requeriria un desenvolupament propi en el qual s’incloguessin els coneixements tecnològics i del contingut que han de posseir els docents que les imparteixen, qüestió que escapa a la finalitat d’aquest marc, per la qual cosa solament se’n farà un esment genèric. Hi ha diversos usos que es poden donar a les tecnologies en l’exercici de la docència, per exemple, Puentedura, en el seu model SAMR, descriu quatre models d’utilització de les tecnologies en la pràctica docent: substitució, augment, modificació i redefinició. Tots els usos pedagògics o didàctics de les tecnologies digitals poden ser necessaris en un moment determinat, però no tots tenen el mateix potencial transformador per millorar l’ensenyament i l’aprenentatge. L’ús substitutiu d’unes tecnologies en lloc d’unes altres a vegades pot no aportar cap nova funcionalitat o millora, en unes altres, no obstant això, pot ampliar o augmentar les ja existents. El desenvolupament i la recerca sobre nous formats i mètodes haurien d’anar, per tant, encaminats a un ús de les tecnologies que permeti modificar significativament les activitats dissenyades pels docents, enriquint-les o redefinir-les completament, i fer possible situacions d’aprenentatge que eren impensables sense la tecnologia actual. En tractar-se d’un marc de desenvolupament professional, es considera un primer nivell de competència en el qual els docents ja han d’estar capacitats per exercir la professió, la qual cosa implica disposar d’un coneixement mínim que permet afrontar aquest treball amb solvència tècnica, conceptual i metodològica, encara que, posteriorment, gràcies a l’experiència, la reflexió, l’avaluació i la formació, es pugui créixer quant al nivell de competència i, per tant, millorar els resultats obtinguts en el treball a l’aula. En qualsevol cas, un o una docent amb un gran coneixement de les tecnologies, o algú que demostri un coneixement teòric profund dels mètodes per enriquir les activitats docents amb l’ús de la tecnologia, no estaria en els nivells superiors d’aquesta competència. És necessari conjugar el coneixement teòric, tècnic i pràctic per al seu desenvolupament.

C2. Recerca i transformació de les pràctiques d’ensenyamentaprenentatge mitjançant la integració de les tecnologies digitals de manera sistemàtica, segura i crítica

Crea nous models d’integració dels recursos digitals en la pràctica docent, i desenvolupa noves experiències educatives que milloren significativament els aprenentatges.

Descripció de l'evidència 3.1.C2.1


Tots els cursos de l'àrea de Visual i plàstica de l'Institut, a més de les assignatures de Batxillerat (Cultura Audiovisual I i Fonaments Artístics) disposen d'un curs de Moodle on l'alumnat troba els diferents recursos per poder seguir amb èxit les assignatures: dossiers d'aprenentatge, vídeos, enllaços, qüestionaris de reforç i ampliació, lliuraments, repositoris d'imatges...



Reflexió educativa


L'ús d'Entorns Virtuals d'Aprenentatge (EVA) com Moodle ha estat una evolució significativa en l'educació, transformant la manera com els estudiants i els docents interactuen i participen en el procés d'aprenentatge. Moodle, en particular, ha demostrat ser una eina valuosa amb una àmplia gamma de beneficis per a l'ensenyament i l'aprenentatge.

Entre totes les opcions disponibles, vaig triar Moodle perquè ofereix als estudiants la flexibilitat d'accedir al material del curs, completar tasques i participar en activitats d'aprenentatge en línia, a més de tenir una una àmplia varietat de recursos educatius, com ara documents, vídeos, enllaços web, qüestionaris i tasques; i d'interacció, com fòrums de discussió, xats en línia, wikis i treballs en grup.

La retroalimentació personalitzada també és una eina molt interessant per completar el feedback professor/alumne, tan necessari en el procés d'aprenentatge.



Evidència 3.1.C2.1


https://docs.google.com/document/d/1ZyYXoIlPWigFmXNYlxMmGV00xVvJQRsP/edit?usp=sharing&ouid=100442550170847618433&rtpof=true&sd=true


3.2 Orientació i suport en l’aprenentatge

Competència: Recerca i desenvolupament de noves vies i formats per oferir suport i orientació durant el procés d’aprenentatge utilitzant tecnologies digitals Descripció Utilitzar les tecnologies i els serveis digitals complint les mesures de seguretat i protecció de dades, per millorar la interacció individual i col•lectiva amb l’alumnat, dins i fora de les sessions d’aprenentatge. Emprar les tecnologies digitals per oferir orientació i assistència pertinent i específica. Desenvolupar i experimentar noves vies i formats per oferir orientació i suport respectant els drets digitals de tot l’alumnat i evitant qualsevol tipus de discriminació o biaix. Contextualització de la competencia: Aquesta competència està vinculada directament amb l’ús de les tecnologies digitals per a la interacció i la comunicació durant els processos d’ensenyament-aprenentatge, especialment a l’hora d’obtenir informació, directament o indirecta, sobre el desenvolupament dels aprenentatges de l’alumnat, tant sobre els assoliments i les dificultats objectives com sobre la seva percepció subjectiva, i d’oferir retroacció mitjançant l’ús de les tecnologies digitals. L’aplicació d’una programació didàctica, en tractar-se d’un document viu, requereix adaptacions i canvis continus en ser implementada en un grup de classe concret. El que és normal és que, tant si el focus està en l’ensenyament com si ho està en l’aprenentatge, sorgeixin problemes a l’hora d’assimilar els continguts que s’estiguin treballant o en comprendre l’objecte d’una activitat o el procés per realitzar una tasca. Aquests problemes, dubtes, errors de comprensió, etc., s’han de tenir en compte, s’han de preveure i s’han d’analitzar, i han d’obtenir una resposta ràpida i òptima. Aquesta competència se centra en la utilització de les tecnologies digitals per detectar i resoldre els problemes que puguin interferir en el procés d’ensenyament-aprenentatge. La manera més eficient d’actuar davant aquestes interferències en el procés d’aprenentatge del nostre alumnat és establir mesures, mitjançant la programació didàctica, per obtenir la informació necessària sobre els processos que s’estan duent a terme i oferir una comunicació efectiva i àgil. Per exemple, elaborar continguts digitals alternatius, crear un repertori de “preguntes freqüents”, oferir sistemes de comunicació per resoldre dubtes a l’hora de fer les tasques o d’analitzar continguts, modelitzar respostes davant dificultats recurrents, etc.

C2. Recerca i disseny de nous models de suport i orientació a l’alumnat durant els processos d’aprenentatge utilitzant tecnologies digitals

Investiga sobre l’impacte de diferents models i estratègies de comunicació i interacció utilitzant tecnologies digitals durant el procés d’aprenentatge, i valora tant els aspectes tècnics com els didàctics.

Descripció de l'evidència  3.2.C2.1


Durant el confinament causat per la COVID-19, el nostre institut va implementar solucions virtuals per continuar amb l'educació a distància i assegurar la continuïtat del procés d'aprenentatge dels alumnes. En aquest context, els coordinadors digitals de centre va decidir adoptar la plataforma BigBlueButton com a eina principal per a la gestió de les classes virtuals. Les eines comunicatives de caràcter general tipus google meet van ser introduïdes, però els problemes de seguretat que implicaven van donar lloc a la implementació d'un mòdul específic de comunicació intern. Aquest mòdul de comunicació va ser el Big Blue Button. 



Reflexió educativa


La plataforma BigBlueButton va ser fonamental per l'ensenyament a distància durant els mesos en què era impossible la presencialitat. Mitjançant aquesta eina, vam poder impartir classes en temps real, facilitant la interacció entre els estudiants i els docents a través de videoconferències, xat en directe, compartiment de pantalla i altres funcionalitats.

A més, la possibilitat d'enregistrar les sessions va ser de gran utilitat per a aquells estudiants que no podien assistir en temps real, permetent-los recuperar el contingut de les classes posteriorment.

La plataforma també va proporcionar eines de seguiment i avaluació dels estudiants, amb qüestionaris integrats i avaluació en temps real durant les sessions, amb una retroalimentació immediata.

Aquesta plataforma va facilitar la continuïtat de l'educació en un moment en què la rapidesa de reacció dels centres educatius davant la no-presencialitat era imprescindible. Va promoure la interacció entre els estudiants i els docents i una administració eficient dels recursos, a més d'eines de seguiment i avaluació dels estudiants.



Evidència 3.2.C2.1


https://docs.google.com/document/d/1eVIGupgj5Xhq1CEjgv5_ix8LHC6CSJgoA7ZoV0BzHtI/edit?usp=sharing

3.3 Aprenentatge entre iguals

Competència: Recerca i disseny de noves estratègies i models pedagògics d’aprenentatge entre iguals utilitzant les tecnologies digitals Descripció Seleccionar i utilitzar tecnologies digitals segures per millorar l’aprenentatge de l’alumnat a través de la col•laboració. Proporcionar estratègies a l’alumnat per utilitzar les tecnologies digitals de comunicació i cooperació amb la finalitat d’enriquir els processos d’aprenentatge i desenvolupar la seva capacitat d’aprendre a aprendre entre iguals. Contextualització de la competencia: Els docents despleguen aquesta competència en portar a la pràctica estratègies que potencien l’aprenentatge entre iguals per mitjans digitals, bé mitjançant el treball en grup o en equip, bé mitjançant propostes més complexes, com les estructures cooperatives o mitjançant l’aprenentatge col•laboratiu, en funció del grau de maduresa de l’alumnat, de les seves característiques i de les experiències prèvies. La col•laboració es pot desenvolupar tant amb alumnat del mateix centre com d’altres centres. D’altra banda, amb aquesta es pretenen de manera simultània dos objectius: utilitzar les tecnologies digitals perquè tot l’alumnat aconsegueixi un determinat aprenentatge basant-se en la mútua interacció i aconseguir que desenvolupi la seva competència d’aprendre al costat d’uns altres. La consecució de tots dos objectius requerirà una planificació cuidada i sistemàtica, que estaria recollida en la competència 3.1, i l’objecte d’aquesta competència seria desenvolupar a l’aula aquesta planificació. L’ús de les tecnologies digitals en aquesta competència pot anar des de la tria de les que ha d’utilitzar l’alumnat per a l’organització, la comunicació, la col•laboració i la creació durant l’activitat plantejada, fins a l’ús de les tecnologies pel professorat per facilitar el desenvolupament conjunt dels aprenentatges.

C2.Desenvolupament i implementació de noves estratègies i models d’aprenentatge entre iguals basats en tecnologies digitals de col·laboració

Transforma estratègies i dissenya nous models per millorar els aprenentatges en processos de col·laboració entre iguals utilitzant tecnologies digitals.

Descripció de l'evidència 3.3.C2.1


Per desenvolupar models de millora dels aprenentatges en processos de col·laboració entre iguals utilitzant tecnologies digitals es van dissenyar una sèrie de situacions d’aprenentatge basades en la familiarització i aprenentatge de l’entorn d’un programa d’edició d’imatges anomenat Photoshop. L’alumnat havia de trobar lletres de cançons amb contingut masclista o referents a la violència de gènere, i les havia d’il·lustrar amb l’ajuda del programa.



Reflexió educativa


El treball col·laboratiu en la utilització de programes de retoc d’imatges crea un escenari molt favorable a l’aprenentatge entre iguals, a la reflexió i a la transferència de coneixements per assolir reptes artístics. A més, resulta un treball interdisciplinar i enriquidor fusionar la conscienciació de les violències de gènere que es troben en el nostre entorn amb una consciència de la creació artística en l’àmbit digital.



Evidència 3.3.C2.1


https://docs.google.com/document/d/1noD9aRojbXLqptTW22cT39mkr71CreAl/edit?usp=sharing&ouid=100442550170847618433&rtpof=true&sd=true

3.4 Aprenentatge autoregulat

Competència: Experimentació i recerca aplicada sobre estratègies docents que promoguin l’aprenentatge autoregulat a mitjançant l’ús de les tecnologies digitals Descripció Utilitzar les tecnologies digitals per afavorir en l’alumnat la metacognició, mitjançant la reflexió sobre el propi aprenentatge i el desenvolupament de les accions estratègiques per planificar, supervisar, contrastar idees, sol•licitar ajuda i documentar els processos d’aprenentatge realitzats. Contextualització de la competencia: Aquesta competència s’aplica quan el/la docent planifica i gestiona activitats que desenvolupen la capacitat de l’alumne d’aprendre a aprendre, i està directament relacionada amb la producció de coneixement autònom per part de l’alumnat i amb la gestió del seu procés d’aprenentatge.

C2. Transformació de les pràctiques docents mitjançant el desenvolupament de noves estratègies i models d’integració de les tecnologies digitals per millorar l’aprenentatge autoregulat de l’alumnat

Dissenya, a partir de la recerca, noves estratègies, models i seqüències d’intervenció perquè l’alumnat desenvolupi el seu aprenentatge de forma autoregulada utilitzant tecnologies digitals.

Descripció de l'evidència 3.4.C2.1


Al projecte de centre GIR (Grup d’Impuls a la Recerca) de 4t d’ESO, els alumnes han de realitzar un treball de recerca sobre qualsevol tema que tingui a veure amb algun dels seus centres d’interès, a més d’aprofundir en la naturalesa mateixa del mètode científic i la recerca en l’àmbit de les arts i humanitats.

En aquest context, s’ha dissenyat un sistema de punts i insígnies per fer patent a l’alumnat en quin punt de l’evolució del seu aprenentatge està, i com està assolint les competències necessàries per completar el projecte. Aquest sistema és acumulatiu, on es sumen punts per cada part de la recerca completada i pels reptes voluntaris que se’ls ofereix, per poder aprofundir en diferents aspectes relacionats amb la ciència, recerca i divulgació.

Cada sumatori de punts conclou en una insígnia basada en un mussol (mascota del projecte) que mostra a l’alumnat en quina fase de l’aprenentatge està.


Reflexió educativa


Aquesta estratègia és una proposta d’intervenció perquè l’alumnat desenvolupi el seu aprenentatge de forma autoregulada utilitzant les tecnologies digitals. A través del sistema de punts, que l’alumne mateix regula segons la seva dedicació i esforç, es pot veure de manera ràpida i efectiva en quin grau d’assoliment dels aprenentatges estan.

A més, aquest sistema crea un vincle entre el projecte i l’alumnat, ja que funciona de manera diferent al de la resta d’assignatures del centre i és ja un element representatiu de la recerca a l’institut.

Aquest sistema funciona de manera molt profitosa i curs rere curs podem veure com l’alumnat pot regular de manera més activa el seu desenvolupament i com s’arriba a identificar amb un dels projectes del centre.


Evidència 3.4.C2.1


https://docs.google.com/document/d/1O0V3YJQz-cmNUwWFhAnZjo66xL6avuzc/edit?usp=sharing&ouid=100442550170847618433&rtpof=true&sd=true

Àrea 3: Esenyament i aprenentatge
3.1 Ensenyament
3.2 Orientació i suport en l’aprenentatge
3.3 Aprenentatge entre iguals
3.4 Aprenentatge autoregulat

ÀREA 4: AVALUACIÓ I RETROACCIÓ

L’avaluació és un element imprescindible en el procés d’ensenyament-aprenentatge i, com a tal, contribueix a desenvolupar la innovació educativa. En integrar les tecnologies digitals en l’aprenentatge i l’ensenyament, hem de considerar, d’una banda, com poden millorar les estratègies d’avaluació existents; i, de l’altra, també hem d’analitzar com es poden utilitzar-se per crear o facilitar enfocaments d’avaluació innovadors. En aquest context, hem de capaços d’utilitzar les tecnologies digitals en l’àmbit de l’avaluació amb aquests dos objectius en ment, respectant sempre la privacitat i seguretat de les dades personals manejades en aquest procés per garantir els drets digitals i la protecció de dades personals. L’ús de les tecnologies digitals en l’educació, ja sigui per a finalitats d’avaluació, aprenentatge, administratives o d’altres, té com a resultat una àmplia gamma de dades disponibles sobre el comportament d’aprenentatge de cada estudiant individual. L’anàlisi i la interpretació d’aquestes dades i el seu ús en la presa de decisions cada vegada és més important, encara que calgui complementar la informació que aporten amb l’anàlisi de les dades convencionals sobre el comportament de l’alumnat. Al mateix temps, les tecnologies digitals poden contribuir a monitorar directament el progrés de l’alumnat, a facilitar la retroacció i a permetre que els educadors adaptin les seves estratègies d’ensenyament i d’avaluació fruit d’aquest procés.

Aquesta quarta àrea de continguts digitals disposa de tot un conjunt de competències relacionades. Podeu accedir facilment a través del menú inferior: 

4.1 Estratègies d’avaluació

Competència: Recerca i disseny de nous models, mitjans i instruments d’avaluació dels processos d’ensenyament-aprenentatge mitjançant l’ús de tecnologies digitals Descripció: Utilitzar les tecnologies digitals per dissenyar els mitjans i els instruments d’avaluació diagnòstica, formativa i sumativa i implementar-los complint les mesures de seguretat i protecció de dades personals. Millorar la diversitat i la idoneïtat dels formats i els enfocaments d’avaluació. Contextualització de la competència: Aquesta competència s’aplica a l’hora de seleccionar i utilitzar els mitjans i instruments d’avaluació basats en les tecnologies digitals per obtenir dades i informació sobre cadascun dels indicadors que s’hagin definit d’acord amb els criteris establerts i en funció de les tècniques, els mitjans i la finalitat de l’avaluació que, a cada moment, es considerin més adequades i es duran a terme. Es tracta d’un procés en el qual s’integren les tecnologies digitals i s’hi afegeixen les millores funcionals que poden aportar a aquest procés, que proporcionen, a més, nous enfocaments per desenvolupar-lo. La incorporació de les tecnologies digitals no ha de substituir forçosament la utilització de mitjans o instruments analògics, sinó que s’han de combinar i se n’ha d’adaptar l’ús als diferents contextos avaluatius que es puguin presentar. Les tecnologies digitals, en el suport a l’avaluació, no s’han d’aplicar únicament a l’avaluació de l’aprenentatge de l’alumnat, també s’han d’enfocar cap a l’avaluació del procés d’ensenyament. A més de recollir la configuració i l’ús de les tecnologies digitals que el professorat fa per recaptar informació que li permeti avaluar l’aprenentatge del seu alumnat i les estratègies i materials d’ensenyament que ha emprat, també s’inclou la capacitació que ha d’oferir a l’alumnat per utilitzar les tecnologies digitals en l’autoavaluació i en l’avaluació entre iguals. Cal ressaltar que les tecnologies digitals ofereixen un suport especial per a la recollida sistemàtica de dades, però aquest aspecte no ha de conduir únicament una avaluació quantitativa. A més, l’obtenció d’aquestes dades ha d’estar al servei d’una avaluació qualitativa. Les tecnologies digitals poden ser particularment útils per enriquir aquests mitjans usats per l’alumnat i per facilitar al professorat el registre de la informació amb instruments que ampliïn les funcionalitats dels analògics o n’incorporin d’altres de noves. És important tenir present que la finalitat primordial de l’avaluació, especialment en els ensenyaments obligatoris, és millorar l’aprenentatge de tot l’alumnat, per la qual cosa les funcions formativa i diagnòstica de l’avaluació són fonamentals. Però, per això, l’avaluació no s’ha de reduir a la seva funció sumativa en finalitzar una etapa, nivell o període determinat d’aprenentatge. La utilització de les tecnologies digitals en el procés d’avaluació està sotmesa, igual que si es fes per mitjans analògics, a una sèrie de normes quant a la custòdia i la protecció dels documents i dades recollides, per la qual cosa aquestes normes han de ser respectades atenent a les especificitats que es requereixin per utilitzar les tecnologies digitals.

C2. Recerca sobre l’ús de les tecnologies digitals en els processos d’ensenyamentaprenentatge i disseny de nous models, mitjans i instruments per recollir dades

Fa recerca i analitza de manera crítica les funcionalitats de les tecnologies digitals, incloent-hi les emergents, que faciliten la recollida de dades per avaluar els processos d’ensenyamentaprenentatge o diversos aspectes del sistema educatiu.

Descripció de l'evidència 4.1.C2.1


En el context del Projecte interdisciplinar de l'Edat Mitjana a 2n d'ESO, es treballa un bloc del curs Moodle per aproximar l'alumnat al món de l'Edat Mitjana i en particular a un any molt particular: l'any 1000. Es presenta una dinàmica en la que els alumnes treballen de forma grupal i escollir uns mesos de l'any determinats per analitzar les particularitats específiques d'aquells mesos durant l'any 1000 i les tasques concretes vinculades als mesos escollits. Per poder treballar aquests mesos es proporciona als alumnes un article sencer que l'any de llegir, un conjunt de preguntes que han de respondre per treballar la comprensió lectora i la capacitat de síntesi, per elaborar un producte amb les respostes a les preguntes, i un altre amb un resum, un vocabulari amb el significat de les paraules i un esquema amb la informació més important dels mesos triats.



Reflexió educativa


Aquest enfocament de la dinàmica plantejada, no només ofereix als estudiants una visió més completa i rica d'aquest període històric, sinó que també promou l'aprenentatge actiu i la col·laboració entre iguals, a més de poder adquirir destreses en el domini de les plataformes EVA (en aquest cas, Moodle).

En aquesta dinàmica, els alumnes tenen l'oportunitat d'escollir uns mesos específics de l'any 1000 i d'analitzar les seves particularitats, així com les tasques concretes relacionades amb ells. Això permet als estudiants una exploració més detallada i contextualitzada dels esdeveniments i aspectes de la vida quotidiana d'aquell període històric a través de preguntes, resums, vocabularis amb paraules clau, esquemes...

Es fa especial èmfasi en la comprensió lectora com aprenentatge transversal, fomentant la capacitat de síntesi i la comprensió profunda dels temes abordats, a més del treball en equip, la recerca activa d'informació i la capacitat d'organització i presentació de la informació de forma coherent i enriquidora.



Evidència 4.1.C2.1 


https://docs.google.com/document/d/19au4L98viS6DqG1baHq8UvA5l7yzmv7r/edit?usp=sharing&ouid=100442550170847618433&rtpof=true&sd=true

4.2 Analítiques i evidències d’aprenentatge

Competència: Recerca aplicada sobre la gestió i la interpretació de dades per millorar l’avaluació dels processos d’ensenyament-aprenentatge utilitzant les tecnologies digitals Descripció: Generar, emmagatzemar, validar, seleccionar, analitzar i interpretar les evidències digitals sobre l’activitat, el rendiment i el progrés de l’alumnat amb la finalitat de millorar el procés d’ensenyament i l’aprenentatge, respectant la normativa vigent quant a protecció de dades. Contextualització de la competència: Les analítiques d’aprenentatge són els procediments d’emmagatzematge, gestió, tractament i anàlisi de dades per millorar els processos d’ensenyament-aprenentatge. En aquest context, cal tenir en compte que les dades personals, les metadades de l’alumnat i el professorat o els registres d’activitat, han de ser tractats sempre de manera segura seguint les indicacions de la institució educativa. En aquest sentit, cal considerar els tipus d’analítiques d’aprenentatge que habitualment s’empren: les descriptives, amb la finalitat d’extreure conclusions a partir de l’anàlisi de les dades obtingudes; les predictives, el propòsit de les quals és anticipar resultats a partir de la comparació de patrons de conducta amb altres patrons donats prèviament i, finalment, les adreçades a la presa automatitzada de decisions en funció de l’activitat i els resultats de l’alumnat. Les dues últimes utilitzen dades massives, no obstant això, la primera es pot aplicar a conjunts petits de dades, com els obtinguts de les activitats d’ensenyament i aprenentatge en un grup classe. Aquesta competència en ha de permetre fer ús de les dades generades per millorar els processos d’ensenyament-aprenentatge i per poder fer una anàlisi crítica dels desenvolupaments tecnològics que incorporen analítiques amb finalitats de predicció o de presa automatitzada de decisions i de l’ús que se n’ha de fer. La proposta està pensada per a contextos mixtos d’educació presencial amb suport en entorns i amb eines o recursos digitals, no solament per a la formació en línia.

C2. Recerca sobre l’ús de les tecnologies digitals per analitzar dades desenvolupar noves propostes amb la finalitat de millorar les pràctiques d’avaluació dels processos d’ensenyament-aprenentatge

Participa en projectes de recerca sobre l’obtenció, el tractament i l’anàlisi de dades en l’avaluació dels processos d’ensenyament-aprenentatge o diversos aspectes del sistema educatiu.

Sense evidència.

4.3 Retroacció i presa de decisions

Competència: Avaluació, configuració i desenvolupament de nous sistemes, utilitzant les tecnologies digitals, per oferir retroacció, informar i orientar l’ensenyament i l’aprenentatge a partir de les dades obtingudes en els diferents processos d’avaluació Descripció: Utilitzar les tecnologies digitals per oferir retroacció a l’alumnat respectant la privacitat i la seguretat de la informació aportada. Adaptar les estratègies d’ensenyament i proporcionar reforç específic a partir de les dades obtingudes. Informar l’alumnat i les famílies i facilitar la comprensió de les evidències d’aprenentatge aportades per les tecnologies digitals perquè siguin utilitzades en la presa de decisions. Contextualització de la competència: Aquesta competència es desplega a l’hora d’utilitzar les tecnologies digitals i/o les dades aportades per aquestes tecnologies per oferir avaluació formativa i sumativa als alumnes, efectuar una valoració diagnòstica de les necessitats de cadascun d’ells i adoptar mesures de reforç, suport o ampliació a partir de les dades analitzades.

C2. Disseny de nous sistemes per oferir retroacció, informar i orientar l’ensenyament i l’aprenentatge a partir de les dades obtingudes en els diferents processos d’avaluació

Participa en projectes de recerca sobre el paper de les tecnologies digitals en els processos d’informació, retroacció, orientació i presa de decisions a partir de les dades obtingudes en l’avaluació.

Sense evidència.

Àrea 4: Avaluació i retroacció
4.1 Estratègies d’avaluació
4.2 Analítiques i evidències d’aprenentatge
4.3 Retroacció i presa de decisions

ÀREA 5: EMPODERAMENT DE L'ALUMNAT

Entre els principis del sistema educatiu, recollits en l’article 1.b de la LLOI, modificat per la LOMLOE, hi ha el que disposa que l’educació ha d’actuar “com un element compensador de les desigualtats personals, culturals, econòmiques i socials, amb especial atenció a les que es derivin de qualsevol tipus de discapacitat” i, en aquest sentit, les tecnologies digitals possibiliten l’accés a la informació, la comunicació i el coneixement, reduint o eliminant barreres físiques, sensorials o socioeconòmiques. En contrapunt, la bretxa digital, originada pel desigual accés als dispositius, a la xarxa i per la manca de competències digitals, comporta un risc per al dret a l’educació en igualtat de condicions de l’alumnat en situació de vulnerabilitat socioeducativa. Per tant, les competències digitals recollides en aquesta àrea han de permetre als docents actuar, en col•laboració amb els centres, les administracions i les famílies, per superar i compensar les desigualtats existents (per exemple, en l’accés a les tecnologies digitals o en la competència digital) i per garantir l’accessibilitat a tot l’alumnat atenent a les necessitats educatives personals. En aquesta mateixa línia, l’ús per part del professorat de les tecnologies digitals ha de contribuir a proporcionar atenció a les necessitats personals de l’alumnat oferint activitats d’aprenentatge adaptades al nivell de competència, interessos i necessitats de cada estudiant. Amb això es potencia un dels principals avantatges de les tecnologies digitals en l’educació: la seva capacitat per donar suport a estratègies pedagògiques centrades en l’alumnat, impulsar el seu compromís actiu en el procés d’aprenentatge i ajudar-lo a responsabilitzar-se’n. Amb la finalitat de fer realitat aquest empoderament de l’alumnat, s’ha d’entendre també que les competències dels docents en un ús adequat i inclusiu d’aquestes tecnologies impliquen el coneixement dels models pedagògics subjacents, la capacitat de configurar-les, utilitzar-les i avaluar-ne la idoneïtat per aconseguir els objectius d’aprenentatge tenint en compte consideracions ètiques i didàctiques. En aquest sentit, cal tenir present que una part de les tecnologies orientades a la personalització de l’aprenentatge deriven del tractament de dades i de l’aplicació de desenvolupaments d’intel•ligència artificial. Per tant, l’ús d’aquestes tecnologies està supeditat a l’autorització del responsable de protecció de dades personals, ja sigui l’administració educativa o els titulars del centre. A més, és essencial que els docents intervinguin de forma activa quan utilitzin aplicacions que es basin en processos de presa de decisions automatitzades i les supervisin, de manera que es protegeixin els drets de l’alumnat, i se superin els biaixos discriminatoris o prediccions algorítmiques que puguin limitar-ne el progrés potencial, alhora que promouen un aprenentatge creatiu i crític, alternatiu a un aprenentatge mecànic centrat en tasques estandarditzades. La utilització de l’anàlisi del rendiment com a base per desenvolupar els aprenentatges, en cas d’estar autoritzada, s’ha de fer des d’un punt de vista ètic, atenent a les necessàries garanties digitals de tots els estudiants i evitant l’acumulació i el processament de dades no necessàries. A més, les dades recollides han de ser pedagògicament rellevants i l’ús ha d’estar sempre orientat a procurar el benefici i la millora de l’aprenentatge de l’alumnat. La informació que es pot generar mitjançant la utilització de la tecnologia ha d’estar protegida i el seu accés controlat en funció dels perfils i les responsabilitats dels diferents professionals que intervenen en el disseny dels nous entorns d’aprenentatge.

Aquesta cinquena àrea de continguts digitals disposa de tot un conjunt de competències relacionades. Podeu accedir facilment a través del menú inferior: 

5.1 Accessibilitat i inclusió

Competència: Experimentació de noves solucions d’accessibilitat i estratègies pedagògiques d’ús per garantir la inclusió de tot l’alumnat en un mateix procés didàctic. Descripció: Utilitzar les tecnologies digitals per facilitar l’aprenentatge de tot l’alumnat eliminant les barreres contextuals per a la presència, la participació i el progrés de l’alumnat. Garantir l’accessibilitat física, sensorial i cognitiva als recursos digitals. Adoptar mesures que promoguin l’equitat i permetin reduir o compensar la bretxa digital i l’impacte de les desigualtats socioculturals i econòmiques en l’aprenentatge. Contextualització de la competència: Aquesta competència permet de concretar les finalitats educatives en la pràctica d’aula. Sense un model docent que posi el focus en l’èxit educatiu de tot l’alumnat, no s’estarà desenvolupant plenament l’objectiu fonamental del sistema educatiu.

C2. Innovació de les pràctiques d’inclusió educativa mitjançant les tecnologies digitals

Fa recerca sobre l’impacte dels aspectes relatius a l’accessibilitat i la inclusió de les tecnologies digitals en la millora dels processos d’ensenyament-aprenentatge i proposa noves estratègies pedagògiques.

Descripció de la proposta d'evidència 5.1.C2.1


En un esforç per promoure la inclusió i la igualtat d'oportunitats per a tots els estudiants, inclosos aquells amb discapacitats físiques, la Comissió Digital del nostre centre educatiu proposa una iniciativa per integrar tecnologies de realitat virtual (RV) en les classes d'educació física de l'educació secundària (esports concrets, jocs, ball…).

L'objectiu és investigar com la integració de tecnologies de realitat virtual accessibles poden millorar la participació i l'aprenentatge dels estudiants amb discapacitats físiques a les classes d'educació física.

Durant les classes d'educació física es proposa utilitzar un sistema de RV accessible que permeti als estudiants participar en activitats virtuals adaptades a les seves necessitats i dificultats individuals. Es recolliran dades sobre la participació dels estudiants, el seu nivell d'implicació, el seu rendiment en les activitats virtuals i la seva experiència general amb l'ús de la RV.



Reflexió educativa


La utilització de les  tecnologies de realitat virtual accessibles pot ser una estratègia efectiva per promoure la inclusió dels estudiants amb discapacitats a les classes d'educació física, sobretot en el cas de discapacitats motrius. D’aquesta manera, la integració d’aquest alumnat és plena i molt més vivencial, fent que la seva participació sigui efectiva i no es simplifiqui en ser mers espectadors de l’activitat dels altres.

 Aquesta iniciativa reflecteix el compromís de la Comissió Digital de Centre per proporcionar una educació inclusiva i enriquidora per a tots els estudiants.



Evidència 5.1.C2.1


Al tractar-se d’una proposta no hi ha captura de l’evidència.

5.2 Atenció a les diferències personals en l’aprenentatge

Competència: Recerca i innovació sobre l’ús de les tecnologies digitals per donar resposta a les necessitats personals de l’alumnat durant els processos d’ensenyamentaprenentatge Descripció: Utilitzar les tecnologies digitals per atendre les diferències de l’alumnat garantint-ne els drets digitals, de manera que tots puguin aconseguir els objectius d’aprenentatge. Contextualització de la competència: En termes generals, s’entén per “personalització dels aprenentatges” la interpretació proposada per l’Oficina Internacional d’Educació (OIE) de la UNESCO sobre aquest concepte en el document Aprendizaje Personalizado (2017), segons el qual “consisteix a prestar especial atenció als coneixements previs, les necessitats, les capacitats i les percepcions dels estudiants durant els processos d’ensenyament-aprenentatge”. Aquesta concepció implica un model educatiu centrat en l’alumnat, en el qual la intervenció docent té per objecte garantir que tots i cadascun dels estudiants aconsegueixin els objectius d’aprenentatge fixats. Aquest complex enfocament de la tasca docent requereix implementar un repertori ampli i diversificat d’estratègies que donin protagonisme actiu a l’alumnat i s’adaptin als seus interessos i necessitats per fer l’aprenentatge comprensible, assolible i pertinent. Aquest és el motiu pel qual aquesta àrea es denomina “Empoderament de l’alumnat” i incorpora les competències del professorat per emprar les tecnologies digitals de manera que tots els seus alumnes puguin accedir sense barreres als processos d’ensenyament-aprenentatge, rebin atenció individual a les seves necessitats i facin seu el desig d’aprendre.

C2. Recerca sobre l’ús de les tecnologies digitals per a l’atenció personalitzada de necessitats d’aprenentatge i la creació de nous models pedagògics o definició de noves funcionalitats

Fa recerca sobre l’impacte de diferents models d’atenció personalitzada mitjançant tecnologies digitals en l’aprenentatge de l’alumnat.

Sense evidència.

5.3 Compromís actiu de l’alumnat amb el seu propi aprenentatge

Competència: Recerca i innovació sobre la integració de les tecnologies digitals en processos de transformació de les pràctiques pedagògiques amb la finalitat de millorar la motivació i elcompromís actiu de l’alumnat amb el seu aprenentatge Descripció: Integrar les tecnologies digitals en estratègies pedagògiques que promoguin el compromís actiu de l’alumnat amb una matèria, per convertir-lo en protagonista del seu propi aprenentatge, i incentivar el desenvolupament d’operacions cognitives complexes i de competències transversals, com el pensament crític o la creativitat. Contextualització de la competència: Aquesta competència docent es mostra en la capacitat per aconseguir que l’ús de les tecnologies digitals, tant per part del professorat com de l’alumnat, n’incentivi la motivació i el compromís amb el seu propi aprenentatge i el desenvolupament de les seves competències transversals, implicant-lo en la resolució de problemes en el seu entorn, en la recerca i comunicació amb diversos agents i connectant els aprenentatges acadèmics amb les experiències del món real. Es tracta, en definitiva, de desenvolupar en l’alumnat l’aprenentatge significatiu, actiu, autèntic, orientat a assolir objectius i metes. Per a això cal fer un ús creatiu i crític de les tecnologies digitals, tant per part dels docents a l’hora de motivar, presentar continguts o experiències d’aprenentatge, com per part de l’alumnat en el seu procés d’aprenentatge. L’ús de les tecnologies ha de defugir de l’estandardització de les propostes d’aprenentatge que pot ser present en l’acompliment d’altres funcions lligades a altres competències. Aquesta competència està intrínsecament associada a la nostre capacitat per desenvolupar propostes, problemes i situacions d’aprenentatge de caràcter obert i complex, que no tinguin una única solució a la qual es pugui arribar de forma mecànica, sinó que requereixin de l’alumnat l’ús d’estratègies de caràcter heurístic.

C2. Recerca, innovació i lideratge en el procés de transformació de les pràctiques pedagògiques digitals per millorar el compromís actiu de l’alumnat amb el seu propi aprenentatge

Fa recerca sobre la integració de les tecnologies digitals en les propostes didàctiques i el seu impacte en la motivació i el desenvolupament d’operacions cognitives complexes i competències transversals de l’alumnat.

Sense evidència.

5.1 Accessibilitat i inclusió
Àrea 5: Empoderament de l'estudiant
5.2 Atenció a les diferències personals en l’aprenentatge
5.3 Compromís actiu de l’alumnat amb el seu propi aprenentatge

ÀREA 6: DESENVOLUPAMENT DE LA COMPETÈNCIA DIGITAL DELS ESTUDIANTS

Enfront de les competències d’aquest marc analitzades, en les quals es tractava de com el professorat havia d’utilitzar les tecnologies digitals per millorar els processos d’ensenyament-aprenentatge, l’àrea 6 detalla les competències pedagògiques específiques que necessitem perquè l’alumnat adquireixi i desenvolupi la seva competència digital per exercir una ciutadania activa, responsable i crítica.

Aquesta sisena àrea de continguts digitals disposa de tot un conjunt de competències relacionades. Podeu accedir facilment a través del menú inferior: 

6.1 Alfabetització mediàtica i en el tractament de la informació i de les dades

Competència: Recerca i innovació en el disseny d’estratègies pedagògiques per desenvolupar la competència digital de l’alumnat en alfabetització mediàtica i en el tractament de la informació i de les dades Descripció: Dissenyar, implementar i integrar, en els processos d’ensenyament-aprenentatge, propostes pedagògiques per desenvolupar i avaluar la competència digital de l’alumnat en alfabetització mediàtica i tractament de la informació i les dades. Contextualització de la competència: Aquesta competència es desplega en les situacions d’ensenyament i aprenentatge en les quals l’alumnat ha de desenvolupar la seva pròpia competència a l’hora de buscar, valorar, organitzar i interpretar la informació i les dades. Es tracta de capacitar-lo per actuar críticament davant la ingent quantitat d’informació a la qual pot accedir i per ser conscient dels biaixos que apareixen en utilitzar els motors de cerca i que les seves pròpies accions a internet i les seves preconcepcions limiten la quantitat i la qualitat de la informació i les dades rebudes. Requereix, per part del professorat, el desplegament simultani dels seus coneixements pedagògics i sobre les tecnologies digitals i la seva evolució aplicats a les operacions de tractament de dades i informació, incloent-hi la que es publica als mitjans de comunicació digitals. Com a docents hem de conèixer les estratègies pedagògiques que els permetin connectar amb les necessitats de l’alumnat a l’hora de buscar i gestionar la informació i presentar situacions d’aprenentatge significatives i rellevants en nivells de progressió de complexitat creixent i adequades a l’edat i el desenvolupament competencial del seu alumnat.

C2. Transformació de les pràctiques d’ensenyament i aprenentatge per desenvolupar la competència digital de l’alumnat en alfabetització mediàtica i en tractament de la informació i de les dades mitjançant la recerca i el disseny de noves estratègies pedagògiques

Fa recerca sobre l’impacte de les estratègies didàctiques i pedagògiques i sobre les tecnologies i serveis digitals utilitzats habitualment en el desenvolupament de la competència de l’alumnat en l’alfabetització mediàtica i en el tractament de la informació i de les dades.

Descripció de la proposta d’evidència


En el marc del treball de recerca de batxillerat, els treballs més ben valorats es proposen pel certamen d’Exporecerca Jove, on l’alumnat exposa els seus TR durant tres dies i un tribunal escull quins són els guardonats en funció de les diferents institucions públiques i privades que hi participen com a patrocinadors.

Una d’aquestes entitats sense ànim de lucre és Verificat, organització que té per objectiu lluitar contra la desinformació i la manipulació a internet a través del periodisme i l’educació. La seva premissa és que una societat ben informada és més crítica, més sana i més democràtica.

La meva proposta es basa en crear un projecte interdisciplinari en el que l’alumnat conegui els conceptes d’alfabetització mediàtica i el tractament responsable de la informació i les dades. La part pràctica consistiria en la tria d’una notícia d’actualitat i el seu contrast amb diferents fonts d’informació, per tal d’establir si hi ha un biaix informatiu tendenciós o no. Depenent del tema triat es podria comptar amb l’ajuda d’un expert, docent del centre. Per acabar, l’alumnat crearia un podcasts on explicaria en to divulgatiu la naturalesa de la notícia, el procés seguit en la seva verificació de fonts i les conclusions finals.

Els passos desglossats serien els següents:


·       Títol del Projecte: Verifica’t en Podcasts

·       Objectius del Projecte:

o   Investigar l'alfabetització mediàtica, la verificació de dades i la desinformació.

o   Desenvolupar habilitats de comunicació oral i digital.

o   Promoure la reflexió crítica sobre el món dels mitjans de comunicació i la informació.

o   Crear un recurs educatiu que pugui ser compartit i accedit des de qualsevol lloc.


·       Fases del Projecte:

o   Investigació i planificació:

o   Investigar sobre l'alfabetització mediàtica, la verificació de fonts, l'ètica periodística...

o   Planificació dels podcasts: temes a tractar, els rols de cada membre de l'equip i el format...

o   Producció dels podcasts: en equips, utilitzant eines de gravació i edició d'àudio.

o   Edició i millora del contingut, afegint efectes de so o entrevistes a experts.

o   Publicació i difusió: plataforma de podcasts o pàgina web. Promoció a les xarxes socials.

o   Avaluació i reflexió: reflexió sobre el procés de producció i reptes trobats.



Reflexió educativa


Crec que treballar la recerca en alfabetització mediàtica, el contrast de la informació i la tecnologia és fonamental en l'era digital actual, on l'accés a la informació és omnipresent i la capacitat de discernir la veritat de la desinformació és més important. L’alumnat ha de desenvolupar el pensament crític, una comprensió més profunda dels mitjans de comunicació i la capacitat de fer ús responsable de la tecnologia per tal  d’adquirir les habilitats necessàries per navegar amb èxit en el món digital actual.



Evidència 6.2.C2.1


https://docs.google.com/document/d/1dNzhPUiLoSk7Qbj5qDLpY5RpjBvddql9/edit?usp=sharing&ouid=100442550170847618433&rtpof=true&sd=true

6.2 Comunicació, col·laboració i ciutadania digital

Competència: Recerca i innovació en el disseny de noves estratègies pedagògiques per desenvolupar la competència de l’alumnat per comunicar-se, col•laborar i participar en entorns digitals. Descripció: Dissenyar, implementar i integrar, en els processos d’ensenyament-aprenentatge, propostes pedagògiques per desenvolupar i avaluar la competència digital de l’alumnat en la comunicació i la col•laboració, utilitzant tecnologies i respectant l’etiqueta digital, així com per construir una ciutadania i una identitat digital responsables. Contextualització de la competència: Aquesta competència es refereix a la nostra capacitat com a docents per a crear situacions d’ensenyament-aprenentatge en les quals l’alumnat desenvolupi les seves competències comunicatives, de col•laboració i participació ciutadana, tant en l’àmbit educatiu com en el social. S’espera igualment que com a docents hagim adquirit, per la seva banda, aquestes mateixes competències i les puguem modelitzar.

C2. Recerca i innovació sobre les pràctiques d’ensenyament i aprenentatge orientades a desenvolupar la competència digital de l’alumnat en l’ús de les tecnologies de la comunicació i la col·laboració i en la construcció de la identitat digital i d’una ciutadania activa i responsable

Fa recerca sobre l’impacte de les estratègies didàctiques i pedagògiques per desenvolupar la competència digital per a la participació ciutadana, la comunicació, la col·laboració i la construcció d’una identitat digital responsable, sobre les tecnologies utilitzades habitualment per l’alumnat i sobre l’ús que se’n fa.

Descripció de la proposta d’evidència 6.2.C2.1


La meva proposta educativa per treballar l’impacte de les estratègies didàctiques en la competència digital, centrant-se en la participació i la col·laboració  per crear una identitat digital responsable, és el projecte “"Explorant la Competència Digital a través de l'Art Visual". Estaria destinada als alumnes de 4t d’ESO de l’optativa d’Expressió Artística.

L’objectiu d’aquesta activitat és analitzar com les competències digitals es reflecteixen i estan influenciades per les tecnologies utilitzades habitualment pels estudiants i l'ús que en fan.

La dinàmica començaria amb una breu introducció del tema, es crearia debat a partir de buscar exemples concrets de com les habilitats digitals afecten la participació ciutadana, la comunicació, la col·laboració i la identitat digital. Després es plantejaria la pregunta central de l'activitat: Com podem utilitzar l'art visual per explorar i comprendre millor la competència digital?

Els estudiants haurien de fer recerca en grup per  investigar un aspecte específic de la competència digital (per exemple, participació ciutadana en xarxes socials, comunicació a través d'aplicacions de missatgeria, col·laboració en entorns virtuals, etc.), utilitzant diverses fonts (enquestes, entrevistes, anàlisi de dades en línia, etc.) i compilant informació sobre com els joves utilitzen la tecnologia en relació amb aquesta àrea de competència digital.

Basant-se en les dades recopilades, cada grup crearia una obra d'art visual que representés la seva comprensió de la competència digital i el seu impacte en la societat, animant als alumnes a utilitzar una varietat de mitjans artístics, com pintura, collage, fotografia, mitjans digitals, etc… i fins i tot tècniques mixtes, és a dir, compaginar el treball manual amb la seva posterior digitalització i retoc amb programes d’edició d’imatge.

Seria important fer difusió dels treballs realitzats a través de les xarxes socials de l’institut, i fins i tot es podrien comentar a les tutories de primer cicle d’ESO.



Reflexió educativa


Aquesta activitat proporcionaria als estudiants l'oportunitat d'investigar, reflexionar i expressar-se creativament sobre la competència digital, utilitzant l'art visual com a mitjà d'exploració. Integrant la recerca, la creació artística i la reflexió, els estudiants podrien desenvolupar una comprensió més profunda de com les estratègies pedagògiques impacten en el seu desenvolupament digital i en el seu paper en la societat contemporània.



Evidència 6.2.C2.1


Al tractar-se d’una proposta no hi ha captura de l’evidència.


6.3 Creació de continguts

Competència: Recerca aplicada i innovació en el desenvolupament de propostes didàctiques per estimular la creativitat en l’expressió d’idees i coneixements mitjançant l’elaboració de continguts digitals per part de l’alumnat Descripció: Dissenyar, implementar i integrar, en els processos d’ensenyament-aprenentatge, propostes pedagògiques per desenvolupar i avaluar la competència digital de l’alumnat en la creació i la reelaboració de continguts digitals, incloent-hi la programació i els continguts o les funcionalitats de les tecnologies emergents per crear-los o editar-los, i aplicar els drets d’autoria i de propietat intel•lectual. Contextualització de la competència: S’entén com a contingut digital qualsevol producció elaborada per mitjans digitals: text, imatges, vídeos, programes informàtics, activitats interactives, etc. El context d’aplicació és la creació de situacions d’ensenyament i aprenentatge en les quals l’alumnat hagi de crear i editar continguts digitals accessibles en diferents formats, amb diferents dispositius i eines o tecnologies, incloent-hi els editors de codi i l’ús de la intel•ligència artificial (correctors de text, traductors, tractament d’imatges, etc.), internet de les coses, realitat virtual i augmentada.

C2. Innovació de les pràctiques d’ensenyament i aprenentatge per desenvolupar la competència digital de l’alumnat per crear continguts digitals

Fa recerca sobre l’impacte de les estratègies didàctiques i pedagògiques i sobre les tecnologies i els serveis utilitzats habitualment perquè l’alumnat creï continguts digitals.

Sense evidència.

6.4 Ús responsable i benestar digital

Competència: Recerca i innovació en el disseny d’estratègies pedagògiques per al desenvolupament de la competència de l’alumnat en l’ús de les tecnologies de manera segura, responsable, crítica i sostenible i per salvaguardar el seu propi benestar i el d’altres persones Descripció: Dissenyar, implementar i integrar, en els processos d’ensenyament-aprenentatge, propostes pedagògiques per desenvolupar i avaluar la competència digital de l’alumnat en l’ús segur, responsable, crític, saludable i sostenible de les tecnologies digitals. Contextualització de la competència: Aquesta competència es desplega a l’hora de conèixer, dissenyar i aplicar estratègies pedagògiques perquè l’alumnat desenvolupi un grau de competència que li permeti fer un ús segur i responsable de les tecnologies digitals. L’element comú de la competència que l’alumnat ha de desenvolupar és la protecció i la seguretat, però cal aplicar-ho en diferents àmbits: els dispositius, les dades personals i la privacitat, tant pròpia com aliena, la salut física i mental i el medi ambient i la societat.

C2. Recerca i innovació sobre les pràctiques d’ensenyament i aprenentatge, de manera que s’adapti a la contínua evolució dels riscos i de les tecnologies dirigides al desenvolupament de la competència digital de l’alumnat en l’ús dels dispositius i serveis digitals de forma segura, responsable, crítica, saludable i sostenible

Fa recerca sobre l’impacte de les estratègies didàctiques i pedagògiques per sensibilitzar l’alumnat sobre els riscos i amenaces en l’ús de tecnologies, entorns i serveis digitals i recolzar-lo en la comprensió de les mesures de seguretat i en l’adopció d’hàbits i valors per protegir la seva privacitat, les seves dades personals i el seu benestar i el d’altres.

Descripció de l’evidència 6.4.C2.1


Al PAT del centre (Pla d'Acció Tutorial) es presenten activitats i recursos com les xerrades i tallers Crític, promoguts pel Consell Comarcal i oferts pels ajuntaments del Vallès Oriental, que aborden qüestions relacionades amb el consum de drogues, l'ús de pantalles i la seguretat digital. Aquests tallers ofereixen assessorament i seguiment sobre diverses problemàtiques associades amb l'ús de tecnologies digitals, promocionant un ús segur, responsable i crític d'aquestes eines.

En finalitzar les xerrades s'envia una enquesta als docents amb l'objectiu de recopilar informació sobre aquestes i saber com de profitoses i interessants han estat per l’alumnat. Aquesta informació és vehiculada a través dels docents/tutors després que aquests hagin presenciat les xerrades amb el grup i hagin comentat amb aquest les seves impresions.

Per tant, aquest qüestionari ajuda a avaluar l'eficàcia i l'impacte d'aquestes activitats en els estudiants, així com a identificar àrees de millora en el servei proporcionant una visió més completa sobre com els docents perceben l'efectivitat de les xerrades en la sensibilització dels estudiants sobre els riscos i amenaces en l'ús de tecnologies digitals, alineant-se amb l'objectiu de recerca sobre l'impacte de les estratègies didàctiques i pedagògiques en aquest àmbit.



Reflexió educativa


En l'actualitat, els estudiants estan immersos en un món digital, i és crucial que aprenguin a utilitzar les tecnologies de manera segura i responsable. Una manera efectiva d'abordar aquesta qüestió és a través d'activitats que els permetin reflexionar sobre com gestionen la seva identitat en línia i com les seves accions digitals poden tenir un impacte en ells mateixos i en els altres.

Per poder saber com l’alumnat percep la tecnologia, els seus usos i perills, és important tenir un feedback de totes les parts implicades. Els qüestionaris digitals ajuden a recollir les impressions sobre els tallers, reconèixer punts forts i febles i fer propostes de canvi o millora de manera ràpida  i sistematitzada.

En resum, aquest enfocament no només promou un ús responsable de la tecnologia, sinó que també prioritza el benestar tant dels estudiants com dels altres en l'entorn digital, creant una comunitat més conscient i responsable en línia.


Evidència 6.4.C2.1


https://docs.google.com/document/d/1MCy2WnA0sYA4dbiXz5X13_f8kXt2XzYL/edit?usp=sharing&ouid=100442550170847618433&rtpof=true&sd=true



6.5 Resolució de problemes

Competència: Recerca i innovació en el disseny d’estratègies pedagògiques per desenvolupar la competència de l’alumnat per comprendre el funcionament de les tecnologies i actuar com a consumidor proactiu en una societat digital Descripció: Dissenyar, implementar i integrar, en els processos d’ensenyament-aprenentatge, propostes pedagògiques per desenvolupar i avaluar la competència digital de l’alumnat en la utilització de les tecnologies digitals per resoldre problemes quotidians i sortir-se’n, com a consumidor proactiu, de manera creativa i crítica en un món digitalitzat. Contextualització de la competència: Aquesta competència té per objecte que el professorat promogui entre el seu alumnat la capacitat per sortir-se’n en el món digital i cobrir, gràcies a l’ús de les tecnologies, les necessitats que pugui tenir en qualsevol àmbit, des de les que són pròpies de la vida quotidiana fins a les que afecten el seu futur desenvolupament laboral o professional o a les que corresponen a la seva participació o intervenció en qualsevol projecte o iniciativa personal o col•lectiva. Això ho converteix, al seu torn, en consumidor i en productor d’informació i serveis digitals, la qual cosa s’ha anomenat “consumidor proactiu”, terme encunyat per Alvin Toffler en la dècada dels vuitanta i l’ús del qual es va generalitzar amb el web 2.0.

C2. Recerca i innovació sobre les pràctiques d’ensenyament i aprenentatge aplicades en un món digitalitzat en evolució contínua i adreçades al desenvolupament de la competència digital de l’alumnat perquè s’hi desenvolupi fent un ús eficaç creatiu i crític de les tecnologies

Fa recerca sobre l’impacte de les estratègies didàctiques i pedagògiques en el desenvolupament de la competència digital de l’alumnat per donar resposta a les seves necessitats diàries i dur a terme projectes com a consumidor proactiu en una societat digital.

Sense evidència.

Àrea 6. Desenvolupament de la competència digital dels estudiants
6.1 Alfabetització mediàtica i en el tractament de la informació i de les dades
6.2 Comunicació, col·laboració i ciutadania digital
6.3 Creació de continguts
6.4 Ús responsable i benestar digital
6.5 Resolució de problemes
bottom of page