PORTFOLIO INDIVIDUAL
Josep Quiles
Comissió Digital Institut Vilanova del Vallès
Amb el ràpid avanç de la digitalització en l'àmbit de l'educació, la competència digital docent emergeix com una peça clau en el desenvolupament de l'ensenyament en aquest segle XXI, especialment en el context de les Ciències Socials. Amb aquesta premissa presento el meu Portafoli de Competència Digital Docent C2, una recopilació exhaustiva de les meves pràctiques, coneixements, habilitats i reflexions sobre l'ús de la tecnologia en l'educació en el marc específic de les Ciències Socials i com a membre de la Comissió Digital del centre.
A través d'aquest portafoli, exploro l'ús de les eines digitals com a mitjà per a potenciar l'aprenentatge dels estudiants. Concebo la tecnologia no només com un objectiu final, sinó com una eina que facilita l'adquisició de les habilitats i coneixements propis de les Ciències Socials, tot procurant una educació personalitzada i un entorn d'aprenentatge enriquidor. Mitjançant projectes innovadors, anàlisis crítiques i col·laboracions constructives, he treballat per integrar eficaçment la tecnologia a la meva pràctica pedagògica, amb l'objectiu d'optimitzar l'aprenentatge dels meus alumnes i preparar-los per afrontar els reptes del present i del futur digital.
Aquest portafoli reflecteix el meu compromís continu amb el desenvolupament professional i l'evolució de les meves metodologies d'ensenyament, sempre amb una visió orientada cap a la millora de l'experiència educativa dels meus alumnes i la seva preparació per a la vida en una societat cada vegada més digitalitzada.
Cal entendre, llavors, que la competència digital docent emergeix com una necessitat ineludible en l'educació del segle XXI. En un món cada vegada més digitalitzat, és essencial que el professorat domini les eines i habilitats tecnològiques necessàries per afrontar els reptes actuals i preparar els alumnes per a un futur marcat per la tecnologia. La competència digital no només permet als docents adaptar-se als canvis constants en la societat i en l'àmbit laboral, sinó que també obre les portes a noves oportunitats d'ensenyament i aprenentatge. Des de la creació de materials didàctics interactius fins a la implementació de plataformes d'aprenentatge en línia, la competència digital docent capacita els educadors per crear experiències d'aprenentatge més enriquidores, dinàmiques i personalitzades. A més, fomenta la innovació i la col·laboració entre els membres de la comunitat educativa, impulsant un entorn d'aprenentatge que prepara els estudiants per a un món digitalment competitiu i en constant evolució. En resum, la competència digital docent no és només una opció, sinó una necessitat crítica per a una educació efectiva i rellevant en l'era digital.
Aquest portafoli no només constitueix un testimoni de la meva pràctica digital en l'àmbit educatiu, sinó que també representa un recurs inspirador per a altres educadors que desitgin explorar les infinites possibilitats de la tecnologia en l'educació. Us convido a explorar aquest conjunt d'experiències i compartir les vostres en aquest apassionant camp, col·laborant de manera conjunta per transformar i millorar l'educació, aprofitant al màxim les oportunitats que la tecnologia ofereix per a un aprenentatge eficaç, motivador i adaptat al context social actual.
A través d'aquest portafoli, presento una sèrie de pràctiques implementades en un context particular de centre educatiu, les quals han estat la resposta als diversos reptes que he enfrontat en l'entorn docent. Posant en pràctica els coneixements i habilitats informàtiques adquirits tant en l'àmbit acadèmic com en l'àmbit laboral, aquestes experiències s'han vist enriquides pel meu bagatge com a llicenciat en Història de la Universitat de Barcelona i el màster en e-learning realitzat a la Universitat Oberta de Catalunya.
Per tant, aquest portafoli reflecteix la meva passió per l'educació i la tecnologia, així com el meu compromís amb la millora contínua de les pràctiques pedagògiques. A través de la compartició d'aquestes experiències, espero inspirar i motivar altres educadors a explorar el potencial transformador de la tecnologia en l'educació, contribuint a crear un entorn d'aprenentatge més dinàmic, inclusiu i innovador per als nostres alumnes.
La motivació d'elaborar aquest portafoli sobre competència digital docent es deriva de la meva convicció en el compromís personal amb la millora contínua de l'educació. En l'era digital actual, considero essencial que els docents dominin les eines i habilitats tecnològiques per potenciar un aprenentatge i ensenyament significatius.
El meu objectiu primordial és aconseguir un coneixement àmpli en aquest àmbit per tal de poder integrar de manera efectiva la tecnologia a l'aula, ajustant la meva metodologia a les necessitats i expectatives dels estudiants. A més, amb un esperit d'innovació constant, aquest postgrau m'està proporcionant les eines necessàries per a dissenyar experiències d'aprenentatge enriquidores, aportant idees complementàries i pertinents en un entorn digital en evolució constant. Això no només beneficia el desenvolupament integral dels meus estudiants, sinó que també contribueix significativament a l'avanç del centre educatiu on exerceixo la meva tasca docent.
INTRODUCCIÓ AL PORTFOLIO
El portafolis ens permet com a docents mostrar i documentar les habilitats digitals i l'aplicació d'eines tecnològiques de manera concreta. A més, promou la reflexió sobre les pràctiques educatives i l'adaptació als nous entorns d'aprenentatge en línia. També fomenta l'avaluació contínua, ja que es poden identificar punts forts i àrees de millora i ofereix una manera tangible de demostrar un creixement professional que dia rere dia va augmentant. Finalment, fomenta la col·laboració i el compartiment d'experiències entre iguals, enfortint la comunitat educativa en línia.
En aquest cas ens trobem davant del nivell C2 de la Competència Digital Docent (CDD). Segons els marc de referència de la CDD aquest nivell estableix que un docent és capaç de desenvolupar processos de recerca i transformació de l'educació a través de la utilització de les tecnologies digitals. A partir d'aquí, ha de ser capaç de generar coneixement definit sobre noves funcionalitats tecnològiques amb aplicació en l'àmbit educatiu i resolent i anticipant problemes inèdits mitjançant la recerca educativa o dissenyant pràctiques d'ensenyament i aprenentatge innovadores basades en l'ús de les TD no existents fins ara.
No només la capacitat per utilitzar les tecnologies sinó també l'exercici de totes les tasques docents.
Un element imprescindible en el procés d'ensenyament-aprenentatge que contribueix a desenvolupar la innovació.
No només la disposició de continguts digitals sinó la capacitat de gestionar la seva varietat .
Un àrea que possibilita l'accés a la informació, la comunicació i el coneixement.
Una competència digital específica que ha de permetre manejar les tecnologies digitals en qualsevol fase o procés.
Un àrea per facilitar que l'alumnat assoleixi les seves pròpies competències.
ÀREA 1: COMPROMÍS PROFESSIONAL
El compromís professional com a docents s’expressa a través de la protecció del benestar de l’alumnat i el seu adequat desenvolupament intel•lectual, físic i psicològic, la participació en el centre, la col•laboració amb les famílies, l’acció responsable en l’entorn i amb el seu propi desenvolupament professional. Per tant, la competència digital docent no solament s’ha de referir a la capacitat per utilitzar les tecnologies digitals per millorar l’ensenyament i l’aprenentatge, sinó també per a l’acompliment adequat de totes les tasques relacionades amb l’exercici professional. En aquest sentit, aquesta àrea de compromís professional inclou cinc grans competències (comunicació organitzativa; participació, col•laboració i coordinació professional; pràctica reflexiva; desenvolupament professional digital continu).
Aquesta primera àrea de compromís professional disposa de tot un conjunt de competències relacionades. Podeu accedir facilment a través dels enllaços que teniu a la part inferior:
1.1 Comunicació organitzativa
Competència: Recerca, avaluació i disseny de noves estratègies de comunicació organitzativa en contextos educatius. Descripció: Utilitzar les tecnologies digitals establertes per les AE o, si escau, pels titulars del centre, per aplicar les estratègies de comunicació organitzativa entre els agents de la comunitat educativa i d’aquests amb tercers, per contribuir a millorar aquestes estratègies i a projectar la imatge institucional de l’organització. Contextualització de la competència: Aquesta competència es desenvolupa en contextos de comunicació organitzacional, no en situacions d’ensenyament i aprenentatge. El professorat desplega aquesta competència en contextos de comunicació a través de mitjans digitals per a la participació en els òrgans de coordinació docent i en els òrgans col·legiats dels centres, així com en la seva interacció amb els diferents agents de la comunitat educativa, especialment alumnat i famílies, amb institucions i amb entitats col·laboradores. S’aplica específicament en situacions de comunicació en l’acompliment de la seva labor professional de caràcter no docent.
C2. Disseny de les estratègies de comunicació organitzativa dels centres docents
Participa en projectes de recerca i disseny d’eines de comunicació organitzativa adaptades als centres educatius.
Determinació de l’evidència (descripció)
En el context de l'Estratègia Digital de Centre (EDC) de l'Institut Vilanova del Vallès, la Comissió Digital (CD) del centre a través d'una recerca de les necessitats comunicació organitzativa, ha dissenyat un espai d'intercanvi d'experiències docents que permeti la comunicació entre els diferents docents del centre i faciliti el dia a dia de la tasca docent a nivell digital. L'existència d'aquest espai ha de permetre fomentar el coneixement d'eines i dinàmiques digitals que enriqueixin el procés d'ensenyament-aprenentatge.
Enllaç i/o captura
En aquest enllaç podeu observar una captura de pantalla de l'espai existent al portal de centre:
1.1.C2.1 Participa en projectes de recerca i disseny d’eines de comunicació organitzativa adaptades als centres educatius.
Reflexió educativa relacionada
Aquest espai de compartició d'experiències docents s'obre com una oportunitat excepcional per a la comunicació entre els membres de l'equip pedagògic del centre, proporcionant un marc idoni per millorar la tasca docent en termes digitals. És més que una simple plataforma en línia; és un recurs dinàmic enriquit per les aportacions dels seus usuaris. Tot i que ja existeixen plataformes consolidades com Moodle o Microsoft Teams, la implementació d'aquest espai al web del centre ens ofereix la possibilitat de personalitzar-lo segons les nostres necessitats i de mantenir la coherència amb la filosofia del centre, convertint-lo en un veritable centre de recursos digitals per a l'institut.
A més de ser un punt de trobada per compartir experiències i coneixements digitals, aquest recurs ens brinda l'oportunitat de crear un entorn de debat on plantejar qüestions, resoldre dubtes i reflexionar sobre la idoneïtat de les tecnologies digitals en els diferents contextos de la pràctica docent. Això no només facilita la col·laboració i la comunicació oberta entre els membres de la comunitat educativa, sinó que també permet la creació de grups de treball o projectes per al desenvolupament conjunt de funcionalitats o materials didàctics relacionats.
Finalment, destaquem la importància d'aquest espai com a plataforma per organitzar tallers, sessions de formació i mentories entre iguals, adaptant-se al nivell d'expertesa dels participants i satisfent les necessitats concretes dels usuaris en matèria de competència digital. La clau per a l'èxit d'aquesta iniciativa resideix en fomentar una cultura de col·laboració, comunicació oberta i aprenentatge continu entre tots els membres de la comunitat educativa.
1.2 Participació, col·laboració i coordinació professional
Competència: Innovació de les pràctiques professionals docents de participació, coordinació i col·laboració mitjançant tecnologies digitals. Descripció: Utilitzar les tecnologies digitals per participar en els òrgans col·legiats de govern i de coordinació docent del centre, per coordinar-se amb els integrants dels equips docents, dels serveis d’orientació i suport educatiu, així com per col·laborar amb professorat d’altres centres, educadors i membres d’altres institucions en el desenvolupament de plans i projectes específics promoguts pel centre educatiu. Contextualització de la competència: Aquesta competència s’ha d’aplicar en les situacions en què es requereixi al professorat la participació activa i proactiva en els òrgans de coordinació docent i de gestió i la realització de les tasques docents de caràcter administratiu a través dels mitjans digitals en el si del centre. Comporta, entre d’altres, la utilització de les aplicacions i del programari necessari per efectuar les tasques docents administratives, la utilització de plataformes de col·laboració i coordinació pedagògica al centre, l’aplicació dels protocols de seguretat i ús per utilitzar els recursos digitals del centre i l’adequació de l’ús de les tecnologies al benestar personal dels membres de l’organització i a la sostenibilitat mediambiental. També s’ha d’aplicar en situacions de col·laboració corporativa amb docents d’altres centres educatius o amb professionals externs, tant de serveis socials, com d’institucions culturals, centres de recerca, associacions o empreses de l’entorn per al desenvolupament de projectes o tasques específics. Esrefereix a la competència per a l’ús de les tecnologies digitals en processos de col·laboració amb la finalitat de dur a terme actuacions determinades, no per a la reflexió, recerca, etc., relacionades amb l’ús de les tecnologies digitals en l’educació, aspectes que seran tractats en les competències següents relatives a la pràctica reflexiva i al desenvolupament professional.
C2. Recerca sobre nous models de col·laboració professional a través de plataformes digitals
Identifica noves funcionalitats que permetrien implementar estratègies de col·laboració més eficaces en l’àmbit educatiu a través de les tecnologies digitals.
Determinació de l’evidència (descripció)
En temps de la pandèmia, les necessitats comunicatives del centre van augmentar. La Comissió Digital, en base a les necessitats que el context de pandèmia va suposar va decidir implementar tota una sèrie d'eines de comunicació que facilitessin les tasques docents. En un primer moment, les eines comunicatives de caràcter general tipus Google meet van ser introduïdes, però els problemes de seguretat que implicaven van donar lloc a la introducció d'un mòdul específic de comunicació intern. Aquest mòdul de comunicació va ser introduït a través del campus virtual Moodle del centre, en concret el mòdul escollit va ser el Big Blue Button.
Enllaç i/o captura
Podeu observar una captura de pantalla en aquest enllaç:
Reflexió educativa relacionada
El Big Blue Button s'ha consolidat com una eina extremadament beneficiosa en l'àmbit educatiu, especialment durant els temps de pandèmia, oferint una sèrie d'avantatges notables.
En primer lloc, va obrir les portes a l'educació a distància en un moment en què les classes presencials eren impracticables. Proporcionant una plataforma eficaç per a l'aprenentatge en línia, va permetre als estudiants continuar el seu procés educatiu sense interrupcions importants i mantenir la cohesió del grup classe. Aquesta funcionalitat va ser particularment crucial per als alumnes en situació de risc d'exclusió social o amb vulnerabilitats en termes de relació amb els altres.
En relació a la pràctica docent, el Big Blue Button va facilitar la interacció en temps real entre professors i estudiants mitjançant funcions com el xat, les preguntes i respostes, les sales de treball en grup i les sessions de videoconferència, creant un entorn d'aprenentatge interactiu i dinàmic que emula l'experiència de treballar tots junts en un entorn presencial.
A més, va jugar un paper crucial en donar als estudiants accés a les lliçons i activitats educatives en qualsevol moment i des de qualsevol lloc amb connexió a Internet, en combinació amb altres plataformes com Moodle o Classroom.
A més a més, el Big Blue Button va demostrar un fort compromís amb l'accessibilitat dels alumnes, oferint funcions com el subtitulat en directe i la compatibilitat amb lectors de pantalla. Això garantia que els estudiants amb necessitats especials poguessin participar plenament en les activitats educatives i beneficiar-se plenament de l'experiència d'aprenentatge en línia.
1.3 Pràctica reflexiva
Competència: Recerca i avaluació sobre pràctiques pedagògiques digitals. Descripció: Aquesta competència es refereix a la recerca i la reflexió sobre l’ús dels mitjans digitals en la pràctica docent personal (individual) i al seu impacte en el desenvolupament de la competència digital d’altres persones. No requereix, per si mateixa, l’ús de dispositius i mitjans digitals, encara que el seu objecte és la millora de l’ús d’aquestes tecnologies en l’educació. A més, aquesta competència es refereix a l’entrenament i l’aplicació de la pràctica reflexiva sobre la pròpia pràctica docent professional docent en el qual s’integrin tecnologies digitals, especialment sobre el pedagògic i curricular, per anar més enllà de la reflexió intuïtiva i espontània. Contextualització de la competència: Un aspecte essencial d’aquest model és la necessitat de partir de situacions reals concretes, perquè l’aprenentatge estigui plenament contextualitzat, i que se centri de manera holística en el subjecte, evolucionant des de l’anàlisi d’elements tècnics o metodològics a uns altres més relacionats amb els principis, les percepcions i les creences dels docents. La reflexió sobre la pràctica pedagògica i docent es pot enriquir notablement amb les aportacions d’altres professionals en un grup de discussió en condicions d’igualtat i dins d’un clima de confiança, que permeti contrastar les percepcions individuals amb les d’uns altres. Així mateix, l’observació controlada, tant individual com entre iguals, bé de manera directa, bé a través d’enregistraments, aporta informació addicional més fàcilment objectivable a aquesta anàlisi qualitativa. El procés requereix la identificació dels coneixements teòrics, les creences personals implícites i el coneixement experiencial o coneixement en l’acció del subjecte, així com la reconstrucció de la reflexió en i durant l’acció que el va conduir a afrontar una situació imprevista d’una determinada manera. La reflexió sobre l’acció i la metareflexió sobre els aspectes considerats en haver de prendre una decisió i curs d’acció immediats a l’aula, ha de conduir aqüestionar algun d’aquests elements en els casos enquè la intervenció no ha donat els resultats esperatsi a examinar noves alternatives per a situacionsanàlogues. Comportaria, entre d’altres, l’examen deles característiques de la situació o l’acció, la revisióde la interpretació subjectiva que se n’ha fet, elprocediment seguit en el diagnòstic i la definició del problema, els factors que han determinat la decisió adoptada, la cerca de nous coneixements i referents teòrics, la revisió de les interpretacions subjectives i dels esquemes de pensament i la construcció d’una praxi racional, reflexiva i conscient i, per tant, menys reactiva, intuïtiva i rutinària.