
PORTFOLIO INDIVIDUAL

Josep Manel Vegas
Comissió Digital Institut Vilanova del Vallès

Benvingut/da al meu Portafolis Digital de Competència Digital Docent, una col·lecció exhaustiva de les meves pràctiques, experiències i reflexions que mostraran el meu nivell de competència digital docent. Com a professional de l'educació, he dedicat temps i esforços a adquirir i dominar les habilitats tecnològiques necessàries per millorar significativament el procés d'ensenyament i aprenentatge en l'entorn digital.
Aquest portafolis digital està dissenyat per oferir una visió completa de la meva capacitació, experiència i aplicació pràctica de la competència digital docent. Inclourà una varietat de recursos, com ara exemples de materials didàctics digitals que he desenvolupat, l'ús innovador de tecnologies educatives en l'aula, i les estratègies que he implementat per fomentar la competència digital dels meus alumnes.
A través d'aquest portafolis, pretenc demostrar la meva capacitat per utilitzar de manera efectiva les eines i plataformes digitals per promoure l'aprenentatge actiu i la col·laboració entre els alumnes. A més, destacaré com he integrat les noves tecnologies per atendre les necessitats individuals dels estudiants, fomentar la creativitat i millorar la seva comprensió dels continguts curriculars.
CURRÍCULUM
Arquitecte superior titulat per l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona – ETSAB (Universitat Politècnica de Catalunya – UPC) el 2001.
Vinculat al món de l’arquitectura des de 2001 fins al 2012.
Professor interí des del 2008 fins al 2017 (projectes de construcció, tecnologia i matemàtiques)
Funcionari docent des del 2018 (dibuix) COS DE PROFESSORS D'ENSENYAMENT SECUNDARI.
Coordinador de segon cicle des del curs 19/20
MOTIVACIÓ
Cursar el postgrau de competència digital docent C2 és una decisió que neix de diverses motivacions personals. Com a professor d'Educació Plàstica Visual i Audiovisual de Secundària i Dibuix Tècnic de Batxillerat, reconec la importància d'estar al dia en les noves tecnologies i eines digitals. Veig aquesta oportunitat com una manera de millorar la qualitat de la meva ensenyança, integrant recursos digitals innovadors que puguin enriquir l'experiència d'aprenentatge dels meus alumnes.
També m'impulsa el desig de proporcionar als meus alumnes una educació de qualitat que els prepari per a les demandes d'una societat digitalment competent. La realització d'aquest postgrau enriqueix la meva pràctica docent i també em permet donar el millor suport possible als meus estudiants en el seu desenvolupament acadèmic i personal.
INTRODUCCIÓ AL PORTFOLIO
El portafolis ens permet com a docents mostrar i documentar les habilitats digitals i l'aplicació d'eines tecnològiques de manera concreta. A més, promou la reflexió sobre les pràctiques educatives i l'adaptació als nous entorns d'aprenentatge en línia. També fomenta l'avaluació contínua, ja que es poden identificar punts forts i àrees de millora i ofereix una manera tangible de demostrar un creixement professional que dia rere dia va augmentant. Finalment, fomenta la col·laboració i el compartiment d'experiències entre iguals, enfortint la comunitat educativa en línia.
En aquest cas ens trobem davant del nivell C2 de la Competència Digital Docent (CDD). Segons els marc de referència de la CDD aquest nivell estableix que un docent és capaç de desenvolupar processos de recerca i transformació de l'educació a través de la utilització de les tecnologies digitals. A partir d'aquí, ha de ser capaç de generar coneixement definit sobre noves funcionalitats tecnològiques amb aplicació en l'àmbit educatiu i resolent i anticipant problemes inèdits mitjançant la recerca educativa o dissenyant pràctiques d'ensenyament i aprenentatge innovadores basades en l'ús de les TD no existents fins ara.

No només la capacitat per utilitzar les tecnologies sinó també l'exercici de totes les tasques docents.
Un element imprescindible en el procés d'ensenyament-aprenentatge que contribueix a desenvolupar la innovació.
No només la disposició de continguts digitals sinó la capacitat de gestionar la seva varietat .
Un àrea que possibilita l'accés a la informació, la comunicació i el coneixement.
Una competència digital específica que ha de permetre manejar les tecnologies digitals en qualsevol fase o procés.
Un àrea per facilitar que l'alumnat assoleixi les seves pròpies competències.
ÀREA 1: COMPROMÍS PROFESSIONAL
El compromís professional com a docents s’expressa a través de la protecció del benestar de l’alumnat i el seu adequat desenvolupament intel•lectual, físic i psicològic, la participació en el centre, la col•laboració amb les famílies, l’acció responsable en l’entorn i amb el seu propi desenvolupament professional. Per tant, la competència digital docent no solament s’ha de referir a la capacitat per utilitzar les tecnologies digitals per millorar l’ensenyament i l’aprenentatge, sinó també per a l’acompliment adequat de totes les tasques relacionades amb l’exercici professional. En aquest sentit, aquesta àrea de compromís professional inclou cinc grans competències (comunicació organitzativa; participació, col•laboració i coordinació professional; pràctica reflexiva; desenvolupament professional digital continu).
Aquesta primera àrea de compromís professional disposa de tot un conjunt de competències relacionades. Podeu accedir facilment a través dels enllaços que teniu a la part inferior:
1.1 Comunicació organitzativa
Competència: Recerca, avaluació i disseny de noves estratègies de comunicació organitzativa en contextos educatius. Descripció: Utilitzar les tecnologies digitals establertes per les AE o, si escau, pels titulars del centre, per aplicar les estratègies de comunicació organitzativa entre els agents de la comunitat educativa i d’aquests amb tercers, per contribuir a millorar aquestes estratègies i a projectar la imatge institucional de l’organització. Contextualització de la competència: Aquesta competència es desenvolupa en contextos de comunicació organitzacional, no en situacions d’ensenyament i aprenentatge. El professorat desplega aquesta competència en contextos de comunicació a través de mitjans digitals per a la participació en els òrgans de coordinació docent i en els òrgans col·legiats dels centres, així com en la seva interacció amb els diferents agents de la comunitat educativa, especialment alumnat i famílies, amb institucions i amb entitats col·laboradores. S’aplica específicament en situacions de comunicació en l’acompliment de la seva labor professional de caràcter no docent.
C2. Disseny de les estratègies de comunicació organitzativa dels centres docents
Participa en projectes de recerca i disseny d’eines de comunicació organitzativa adaptades als centres educatius.
PROPOSTA / PRÀCTICA DOCENT
En el context de l'Estratègia Digital de Centre (EDC) de l'Institut Vilanova del Vallès, la Comissió Digital (CD) del centre a través d'una recerca de les necessitats comunicació organitzativa, ha dissenyat un espai d'intercanvi d'experiències docents que permeti la comunicació entre els diferents docents del centre i faciliti el dia a dia de la tasca docent a nivell digital. L'existència d'aquest espai ha de permetre fomentar el coneixement d'eines i dinàmiques digitals que enriqueixin el procés d'ensenyament-aprenentatge.
EVIDÈNCIA
VALORACIÓ / REFLEXIÓ
Aquesta plataforma d'intercanvi docent facilita la comunicació entre els professors, impulsant la millora de les pràctiques digitals. A través del lloc web del centre, es pot personalitzar i convertir en un centre de recursos digitals. A més de compartir experiències, es pot crear un espai per resoldre dubtes i debatre sobre l'ús de la tecnologia en l'educació. També possibilita la formació de grups per desenvolupar materials i funcionalitats digitals. S'organitzen tallers i sessions de formació segons les necessitats i nivells d'expertesa. La clau de l'èxit radica en fomentar una cultura de col·laboració i aprenentatge continu entre els membres del centre.
1.2 Participació, col·laboració i coordinació professional
Competència: Innovació de les pràctiques professionals docents de participació, coordinació i col·laboració mitjançant tecnologies digitals. Descripció: Utilitzar les tecnologies digitals per participar en els òrgans col·legiats de govern i de coordinació docent del centre, per coordinar-se amb els integrants dels equips docents, dels serveis d’orientació i suport educatiu, així com per col·laborar amb professorat d’altres centres, educadors i membres d’altres institucions en el desenvolupament de plans i projectes específics promoguts pel centre educatiu. Contextualització de la competència: Aquesta competència s’ha d’aplicar en les situacions en què es requereixi al professorat la participació activa i proactiva en els òrgans de coordinació docent i de gestió i la realització de les tasques docents de caràcter administratiu a través dels mitjans digitals en el si del centre. Comporta, entre d’altres, la utilització de les aplicacions i del programari necessari per efectuar les tasques docents administratives, la utilització de plataformes de col·laboració i coordinació pedagògica al centre, l’aplicació dels protocols de seguretat i ús per utilitzar els recursos digitals del centre i l’adequació de l’ús de les tecnologies al benestar personal dels membres de l’organització i a la sostenibilitat mediambiental. També s’ha d’aplicar en situacions de col·laboració corporativa amb docents d’altres centres educatius o amb professionals externs, tant de serveis socials, com d’institucions culturals, centres de recerca, associacions o empreses de l’entorn per al desenvolupament de projectes o tasques específics. Esrefereix a la competència per a l’ús de les tecnologies digitals en processos de col·laboració amb la finalitat de dur a terme actuacions determinades, no per a la reflexió, recerca, etc., relacionades amb l’ús de les tecnologies digitals en l’educació, aspectes que seran tractats en les competències següents relatives a la pràctica reflexiva i al desenvolupament professional.
C2. Recerca sobre nous models de col·laboració professional a través de plataformes digitals
Identifica noves funcionalitats que permetrien implementar estratègies de col·laboració més eficaces en l’àmbit educatiu a través de les tecnologies digitals.
PROPOSTA / PRÀCTICA DOCENT
En temps de la pandèmia, les necessitats comunicatives del centre van augmentar. La Comissió Digital, d'acord amb les necessitats que el context de pandèmia va suposar, va decidir implementar tota una sèrie d'eines de comunicació que facilitessin les tasques docents. En un primer moment, les eines comunicatives de caràcter general tipus Google meet van ser introduïdes, però els problemes de seguretat que implicaven van donar lloc a la introducció d'un mòdul específic de comunicació intern. Aquest mòdul de comunicació va ser introduït a través del campus virtual Moodle del centre, en concret el mòdul escollit va ser el Big Blue Button.
EVIDÈNCIA
VALORACIÓ / REFLEXIÓ
La integració del BigBlueButton a Moodle ha presentat diversos beneficis i desafiaments des d'una perspectiva pedagògica. Aquesta eina ha millorat l'accessibilitat, permetent la realització de classes en línia durant la pandèmia de manera segura, gràcies a les mesures de seguretat de la plataforma Esemtia, on està allotjat Moodle.
Les funcionalitats de Moodle, com el xat i la pissarra digital, han fomentat una interacció activa entre estudiants i docents, afavorint la participació en el procés d'aprenentatge. Destaca la capacitat d'enregistrar sessions per a l'ús asíncron i la creació de sales virtuals per a treballs en grup.
Tot i això, l'ús d'aquesta eina ha presentat desavantatges, com la gestió del temps en línia i la baixa implicació dels estudiants treballant des de casa. Malgrat això, BigBlueButton en Moodle és una eina útil per a l'aprenentatge en línia, però no substitueix la presencialitat quan sigui possible.
1.3 Pràctica reflexiva
Competència: Recerca i avaluació sobre pràctiques pedagògiques digitals. Descripció: Aquesta competència es refereix a la recerca i la reflexió sobre l’ús dels mitjans digitals en la pràctica docent personal (individual) i al seu impacte en el desenvolupament de la competència digital d’altres persones. No requereix, per si mateixa, l’ús de dispositius i mitjans digitals, encara que el seu objecte és la millora de l’ús d’aquestes tecnologies en l’educació. A més, aquesta competència es refereix a l’entrenament i l’aplicació de la pràctica reflexiva sobre la pròpia pràctica docent professional docent en el qual s’integrin tecnologies digitals, especialment sobre el pedagògic i curricular, per anar més enllà de la reflexió intuïtiva i espontània. Contextualització de la competència: Un aspecte essencial d’aquest model és la necessitat de partir de situacions reals concretes, perquè l’aprenentatge estigui plenament contextualitzat, i que se centri de manera holística en el subjecte, evolucionant des de l’anàlisi d’elements tècnics o metodològics a uns altres més relacionats amb els principis, les percepcions i les creences dels docents. La reflexió sobre la pràctica pedagògica i docent es pot enriquir notablement amb les aportacions d’altres professionals en un grup de discussió en condicions d’igualtat i dins d’un clima de confiança, que permeti contrastar les percepcions individuals amb les d’uns altres. Així mateix, l’observació controlada, tant individual com entre iguals, bé de manera directa, bé a través d’enregistraments, aporta informació addicional més fàcilment objectivable a aquesta anàlisi qualitativa. El procés requereix la identificació dels coneixements teòrics, les creences personals implícites i el coneixement experiencial o coneixement en l’acció del subjecte, així com la reconstrucció de la reflexió en i durant l’acció que el va conduir a afrontar una situació imprevista d’una determinada manera. La reflexió sobre l’acció i la metareflexió sobre els aspectes considerats en haver de prendre una decisió i curs d’acció immediats a l’aula, ha de conduir aqüestionar algun d’aquests elements en els casos enquè la intervenció no ha donat els resultats esperatsi a examinar noves alternatives per a situacionsanàlogues. Comportaria, entre d’altres, l’examen deles característiques de la situació o l’acció, la revisióde la interpretació subjectiva que se n’ha fet, elprocediment seguit en el diagnòstic i la definició del problema, els factors que han determinat la decisió adoptada, la cerca de nous coneixements i referents teòrics, la revisió de les interpretacions subjectives i dels esquemes de pensament i la construcció d’una praxi racional, reflexiva i conscient i, per tant, menys reactiva, intuïtiva i rutinària.
C2. Recerca i lideratge en el desenvolupament de processos de pràctica reflexiva
Fa recerca sobre l'impacte de la pràctica reflexiva en la millora de la pràctica docent utilitzant tecnologies digitals.
PROPOSTA / PRÀCTICA DOCENT
L'existència de l'Estratègia Digital de Centre (EDC) suposa en si mateixa la introducció a l'interior de la comunitat educativa del centre, de la pràctica reflexiva sobre la pràctica docent i l'ús de les tecnologies digitals en el dia a dia. Dins de l'Estratègia Digital de Centre (EDC) s’ha dut a terme una sèrie d’actuacions relatives a la diagnosi de punts forts i febles pel que respecte a les habilitats i mancances que predominen en el col·lectiu de l’equip docent del nostre centre. Això representa en si mateix, un acte de reflexió sobre la digitalització de la nostra pràctica docent.
EVIDÈNCIA
VALORACIÓ / REFLEXIÓ
L'eina Selfie és un recurs clau per investigar com la reflexió millora la pràctica docent amb tecnologies digitals. La pràctica reflexiva és essencial pel creixement professional dels docents, ja que ens permet avaluar críticament les nostres accions i experiències a l'aula per millorar el seu ús pedagògic.
Aquesta eina ofereix una manera visual i tangible de reflexionar sobre l'ús dels recursos digitals. Els professors podem utilitzar-la per capturar moments rellevants durant les classes, com interaccions amb els alumnes o materials didàctics. Això ens permet analitzar els aspectes positius i negatius de l’ús de recursos digitals a la nostra pràctica docent.
A més, el Selfie for teachers també promou la comunicació i col·laboració entre docents. Per exemple, podem compartir selfies per rebre retroalimentació i consells constructius dels nostres col·legues, creant un entorn de suport professional i d’aprenentatge mutu.
En resum, l'ús de l'eina Selfie com a part de la recerca sobre la influència de la reflexió en la millora de la pràctica docent amb tecnologies digitals és una estratègia efectiva per impulsar el creixement professional dels docents.
1.4 Desenvolupament professional digital continu (DPC)
Competència: Creació col•laborativa de noves activitats i models de formació per al desenvolupament professional continu Descripció: Desenvolupar de manera continuada les competències professionals docents a través de mitjans digitals. Mantenir actualitzada la competència digital docent. Contextualització de la competència: Aquesta competència s’ha d’aplicar en les situacions en les quals l’objectiu fonamental és el desenvolupament professional continu a través de mitjans digitals, és a dir, la millora de les competències docents pròpies, bé a través del treball individual o en col•laboració o amb l’ajuda d’altres persones. Inclou, de manera específica, el desenvolupament de la competència digital professional a través de la formació presencial, semipresencial o mitjançant tecnologies digitals en entorns virtuals.
C2. Disseny de nous programes de recerca aplicada a l’educació per al desenvolupament professional docent mitjançant les tecnologies digitals
Utilitza les tecnologies digitals per assessorar altres companys sobre pràctiques d’ensenyament innovadores.
PROPOSTA / PRÀCTICA DOCENT
Formació digital interna que simbolitza l’aposta decidida que va iniciar fa uns anys el centre cap a la incorporació progressiva de la digitalització en l’aprenentatge dels alumnes. Aquesta formació té com a objectius principals el reciclatge del professorat en termes de digitalització pedagògica, tot assessorant i guiant a l’equip docent en la iniciació i ús de determinats recursos digitals, les seves prestacions i possibles aplicacions en els diferents contextos d’aprenentatge dels alumnes en una aula.
EVIDÈNCIA
VALORACIÓ / REFLEXIÓ
La formació interna ha impulsat una evolució positiva i proactiva del personal docent en la integració de la tecnologia a l'educació. Aquesta iniciativa reflecteix el compromís del centre amb els desafiaments i oportunitats de la digitalització educativa, reconeixent la importància de preparar els docents per afrontar els canvis del món digital.
Aquesta formació promou no només la comprensió de les eines tecnològiques, sinó també la seva adaptació efectiva en els processos d'ensenyament i aprenentatge.
El suport entre companys en l'ús de recursos digitals afavoreix la superació de les barreres inicials que alguns docents poden tenir vers la tecnologia, facilitant-ne la incorporació a les classes i promocionant la reflexió sobre la seva aplicació en diferents contextos educatius.
La formació contínua en digitalització s'identifica com una via clau per millorar la qualitat de l'ensenyament i preparar els alumnes per al món digital, com s'observa en els resultats tangibles d'aquestes iniciatives internes.
1.5 Protecció de dades personals, privacitat, seguretat i benestar digital
Competència: Disseny i concreció de mesures per a la protecció de les dades personals, la privacitat, la seguretat, els drets digitals i el benestar digital de la comunitat educativa. Descripció: Protegir les dades personals, les comunicacions i l’accés als dispositius, dins de l’àmbit educatiu, per evitar els riscos i les amenaces que afectin els drets i les garanties digitals de tots els membres de la comunitat educativa inclosos en la normativa vigent. Utilitzar de manera responsable, segura i saludable les tecnologies digitals per evitar riscos laborals, personals i en l’entorn i per garantir el benestar físic, psicològic i social de l’alumnat en utilitzar les tecnologies digitals. Contextualització de la competència: El pla digital del centre ha de recollir un conjunt de mesures que garanteixin el benestar de la comunitat educativa. Aquesta competència està orientada a desenvolupar el compromís docent amb aquest objectiu i s’exercita a través de quatre eixos: • La protecció de dades personals, de la privacitat i dels drets digitals; • La seguretat en l’accés als dispositius, sistemes i xarxes; • L’ús responsable i sostenible dels recursos digitals des del punt de vista mediambiental, i • Les mesures orientades a garantir la salut física i mental. Un element fonamental per desenvolupar aquesta competència és la protecció de dades personals, perquè és una obligació que contreu tot docent en l’acompliment de les seves responsabilitats, i el seu exercici està subjecte en deure de sigil i s’ha de complir des del primer moment, per la qual cosa no se’n pot graduar, en cap cas, l’aplicació. l’aprenentatge. Es concreta en l’aplicació de les mesures i els protocols de seguretat al centre, que han de desenvolupar els establerts per la legislació vigent. En funció de l’AE per a la qual es treballi o el centre concertat o privat en el qual exerceixi la docència, aquests protocols poden canviar, encara que sempre exigiran l’aplicació d’uns elements comuns.
C2. Referent en el disseny i l’aplicació de protocols o mesures de seguretat, protecció de dades personals, privacitat, drets digitals i benestar relacionats amb la utilització de les tecnologies digitals en l’àmbit educatiu
Identifica aspectes de millora en els protocols de protecció de dades personals i la privacitat en utilitzar tecnologies digitals als centres educatius a partir d’un coneixement profund i contextualitzat de la normativa sobre protecció de dades, i fa propostes per actualitzar-la.
PROPOSTA / PRÀCTICA DOCENT
Col·laboració, disseny i adaptació al context particular de centre, d’un mòdul formatiu en línia en la plataforma Odissea dins del marc de l’Estratègia Digital de Centre.
En aquest apartat específic de seguretat de la formació interna de centre, com en la resta formacions digitals impartides en el centre, es promociona la participació activa i col·laboració en la docència del curs, del màxim nombre de membres del claustre.
Seguint aquesta estratègia, tot el claustre participa de forma més o menys activa en el procés de definició d’objectius, identificació de necessitats i planificació de les accions concretes relacionades amb la seguretat digital del centre. Aquest mòdul està orientat en introduir als docents del centre en conceptes de ciberseguretat i protecció de dades, així com la creació de sinergies específiques de centre en termes de seguretat digital, per tal d’aconseguir una convivència sana i confiable entre els membres de la comunitat educativa i la tecnologia.
EVIDÈNCIA
VALORACIÓ / REFLEXIÓ
La implicació dels membres del claustre és clau en el desenvolupament i adaptació dels mòduls educatius en línia, especialment en relació amb la seguretat digital. Aquesta col·laboració no només requereix la participació dels experts tecnològics, sinó també de tots els membres del claustre, ja que la seguretat digital és fonamental en tots els aspectes de la vida escolar i professional.
La participació activa de tots els membres del claustre en l'establiment d'objectius, identificació de necessitats i planificació d'accions és essencial per a una formació efectiva en seguretat digital. A través d'aquesta formació, s'ha aconseguit un consens per millorar les mesures de seguretat digital i protecció de dades al centre.
Aquest mòdul formatiu ha permès als membres del claustre adquirir coneixements en ciberseguretat i abordar qüestions avançades per afrontar els reptes tecnològics actuals i futurs.
És crucial que els membres del claustre col·laborin activament per contextualitzar la formació en seguretat digital, assegurant una convivència segura i confiable entre la comunitat educativa i la tecnologia contemporània.
ÀREA 2: CONTINGUTS DIGITALS
El professorat disposa actualment d’una gran diversitat de continguts digitals que pot utilitzar per a l’ensenyament. Una de les competències clau que qualsevol docent necessita desenvolupar és poder gestionar aquesta varietat de continguts per identificar de manera efectiva els que millor s’adaptin als objectius d’aprenentatge, al seu alumnat i al seu estil d’ensenyament, estructurar-los, relacionar-los entre si i modificar, afegir i crear nous continguts educatius digitals amb els quals pugui basar la seva pràctica docent. És important tenir en compte la diferència conceptual entre continguts digitals, que són fitxers amb continguts que es poden emprar amb una finalitat educativa, encara que originàriament hagin estat elaborats amb un altre propòsit, i continguts educatius digitals, que són paquets de continguts estandarditzats, identificats i catalogats perquè s’utilitzin amb una finalitat educativa. Al mateix temps, és important conèixer com s’han d’utilitzar i administrar de manera responsable els continguts digitals, i respectar la normativa sobre drets d’autor i propietat intel•lectual en usar-los, modificar-los i compartir-los.
Aquesta segona àrea de continguts digitals disposa de tot un conjunt de competències relacionades. Podeu accedir facilment a través del menú inferior:
2.1 Cerca i selecció de continguts digitals
Competència: Recerca per a l’optimització de la cerca i la selecció de continguts digitals i transformació de les pràctiques educatives a partir de la millora en la definició dels criteris de qualitat Descripció: Localitzar, avaluar i seleccionar continguts digitals de qualitat per millorar l’ensenyament i l’aprenentatge i donar-hi suport. Considerar, de forma específica, l’objectiu d’aprenentatge, el context, l’enfocament pedagògic, el tipus de llicència i aspectes tècnics que garanteixin l’accessibilitat universal, la usabilitat i la interoperabilitat. Contextualització de la competència: Aquesta competència es demostra en situacions en les quals el o la docent ha d’afrontar la cerca de continguts digitals per utilitzar-los en la pràctica docent. A l’hora de buscar, avaluar i seleccionar els continguts, no només s’han de tenir en compte els aspectes pedagògics o didàctics i la seva adequació a les característiques del seu alumnat, sinó també els de caràcter tècnic (accessibilitat, usabilitat, etc.), de seguretat i garantia dels drets digitals de tot l’alumnat com, per exemple, la necessitat de registre o la cessió de dades per usar-les. En aquesta competència, el o la docent no arriba a editar els continguts, simplement els cerca i selecciona per a un ús posterior, per la qual cosa la selecció s’ha de fer, també, tenint en compte els diferents tipus de llicències existents i adequant la cerca a l’ús concret que li vol a donar.
C2. Transformació de les pràctiques de cerca i selecció de continguts educatius digitals
Fa recerca sobre el funcionament dels motors de cerca, els algorismes que empren i l’ús de les metadades per recuperar la informació i els aplica en el disseny de noves estratègies de cerca i catalogació.
PROPOSTA / PRÀCTICA DOCENT
Des de la Comissió Digital de Centre, a través d'una sèrie de proves diagnòstiques contrastades en base al projecte de recerca COMDID (ref. 2014ARMIF00039) pel grup de recerca ARGET de la Universitat Rovira i Virgili (URV) (ref. 2017SGR1682). Aquestes proves diagnòstiques van establir un conjunt de necessitats de disseny d'estratègies basades en la cerca i catalogació d'aplicacions que tant professorat com alumnat havien de tenir present. Moltes d'aquestes estratègies de disseny van quallar en aspectes com els sistemes de control protocolari de la gsuite en eines de registre per usuari com per dispositiu.
EVIDÈNCIA
VALORACIÓ / REFLEXIÓ
Amb aquesta iniciativa queda palès el compromís del nostre centre amb la integració de la investigació i la tecnologia per millorar els processos d'ensenyament-aprenentatge, tant per als docents com per als alumnes.
La Comissió Digital de Centre, amb la Universitat Rovira i Virgili, hem dut a terme proves diagnòstiques per identificar necessitats educatives específiques. Tot i que aquestes necessitats podrien ser evidents i previsibles, amb aquesta iniciativa les hem pogut quantificar i mesurar.
Una de les conclusions d'aquestes proves és la importància de dissenyar estratègies educatives que incorporin tecnologies digitals, incloent-hi sistemes de control protocol·lari de la GSuite i eines de registre d'ús per a estudiants i professors.
Aquesta iniciativa subratlla la necessitat d'adaptar els processos educatius a les noves realitats tecnològiques. Destaca la importància de la recerca i la col·laboració entre institucions educatives i grups de recerca per millorar la qualitat de l'educació mitjançant estratègies efectives.
2.2 Creació i modificació de continguts digitals
Competència: Recerca sobre la creació de models de continguts educatius digitals que s’adaptin a un determinat enfocament pedagògic, així com sobre els aspectes tècnics necessaris i els estàndards de qualitat, i creació de continguts educatius digitals originals Descripció: Modificar i adaptar els continguts educatius digitals respectant les condicions d’ús (obres derivades i limitacions recollides en els drets de propietat intel•lectual) establertes per cada llicència. Crear nous continguts educatius digitals de manera individual o en col•laboració amb altres professionals dins d’entorns segurs. Considerar, de manera específica, l’objectiu d’aprenentatge, el context, l’enfocament pedagògic i els destinataris en dissenyar i crear o modificar els continguts digitals. Seleccionar les eines digitals d’autor, per crear i modificar continguts, tenint en compte les característiques tècniques i d’accessibilitat, els termes d’ús i la política de privacitat. Contextualització de la competència: Aquesta competència es demostra a l’hora de dissenyar, crear i modificar continguts digitals per adequar-los a les característiques i les necessitats de tot l’alumnat i als objectius d’aprenentatge. Els continguts digitals d’ús educatiu han de respondre a criteris de qualitat didàctica, disciplinària i tècnica, i és fonamental tenir en compte les opcions d’accessibilitat i usabilitat. Per editar i crear nous continguts s’ha de ser capaç d’emprar eines d’autor que generin continguts accessibles i compatibles amb diferents estàndards i formats.
C2. Transformació de les pràctiques de cerca i selecció de continguts educatius digitals
Crea, de manera individual o col·laborativa, continguts educatius digitals originals estructurats per a un nivell, àrea, competència de manera individual o en col·laboració amb uns altres.
PROPOSTA / PRÀCTICA DOCENT
L'aparició de les competències va introduir una nova estructuració dels ensenyaments. Entre aquestes competències es va introduir la competència digital.
En el context del Pla D'educació Digital de Catalunya (2020-2023) (PEDC) i en concret del Projecte d'Acceleració per a la Transformació Digital dels Centres (PATDC) el centre va haver de fer front a una transformació digital ràpida que va requerir de diferents formacions de centre.
Tot aquest conjunt de formacions de centre es van realitzar de forma interna a partir de tota una sèrie de diagnòstics ja preexistents d'acord amb el pla TAC de centre i d'un conjunt de fonamentacions diagnòstiques basades en el projecte de recerca COMDID (ref. 2014ARMIF00039) pel grup de recerca ARGET de la Universitat Rovira i Virgili (URV) (ref. 2017SGR1682).
Tot aquest conjunt d'evidències van conduir a la construcció d'una Formació Interna de Centre (FIC) per al curs 2021-2022 que es va estructurar en tres mòduls.
EVIDÈNCIA
VALORACIÓ / REFLEXIÓ
La formació interna en tecnologia que s'ha dut a terme en el meu centre ha conduït a una evolució del personal docent en la integració tecnològica en l'ensenyament i ha servit, no només conèixer les eines tecnològiques, sinó també comprendre com utilitzar-les en el procés d'ensenyament.
Aquesta formació ha estat la resposta del centre als reptes de la digitalització educativa i ha complert de sobres els seus objectius principals: el desenvolupament professional dels professors i l'aprenentatge digital dels alumnes.
L'assessorament entre companys ha ajudat a que alguns membres del claustre superessin les barreres inicials davant de la tecnologia. Això no només facilita la incorporació de les eines digitals a les matèries, sinó que també promou la reflexió sobre la seva adaptació als diversos contextos d'aprenentatge dels alumnes.
No hem d'oblidar que aquesta és una formació continua pensada per millorar la qualitat de l'ensenyament i preparar els alumnes per als reptes del món digitalitzat.
2.3 Protecció, gestió i compartició de continguts digitals
Competència: Recerca aplicada sobre repositoris digitals i sobre sistemes de catalogació de continguts educatius Descripció: Catalogar els continguts educatius digitals i posar-los a disposició de la comunitat educativa i del col•lectiu professional utilitzant entorns segurs. Protegir eficaçment els continguts digitals. Respectar i aplicar correctament la normativa sobre propietat intel•lectual i drets d’autor en la gestió i la compartició de continguts digitals. Contextualització de la competència: Aquesta competència es refereix a la protecció de la propietat intel•lectual i dels drets d’autor i a l’aplicació dels diferents sistemes de llicències existents en el qual es publiquen i comparteixen continguts digitals en plataformes orientades a aquestes finalitats, tant amb l’alumnat, com amb les famílies o altres docents. A més, requereix l’ús de diferents sistemes de classificació, tant de catalogació normalitzada com d’etiquetatge lliure, i de les tecnologies digitals per protegir i compartir continguts de forma segura (BD, repositoris de continguts, CMS, CLMS). L’exercici d’aquesta competència està intrínsecament vinculat amb les altres competències d’aquesta àrea, ja que requereix una cerca i selecció prèvies per compartir continguts ja publicats o l’edició d’aquests continguts per crear-ne d’altres de derivats o completament nous.
C2. Identificació de noves funcionalitats tècniques i disseny de mètodes i models per millorar la compartició de continguts digitals en l’àmbit educatiu o en la creació de nous repositoris
Col·labora en equips professionals per millorar i adaptar les pràctiques de catalogació, gestió i compartició de continguts digitals a l’àmbit educatiu.
PROPOSTA / PRÀCTICA DOCENT
A partir del desplegament de les diferents fases del Pla TAC, el centre va començar a sistematitzar una catalogació dels diferents objectes educatius d'acord amb una sèrie d’estàndards que permetessin tenir constància de la seva existència i permetessin igualment reutilitzar-los en cas que fos necessari.
Aquesta idea va donar lloc a un inici de catalogació segons l’estàndard LOM, que permetia catalogar els objectes Scorm que s'anaven creant als diferents cursos de Moodle. En una de les primeres captures de pantalla es pot veure el programa Reload Editor, desplegat a través de Java, que s'havia utilitzat al centre. Aquest programa i l’estàndard per al qual s'utilitzava ben aviat va quedar desfasat.
Actualment, el centre segueix les pautes de catalogació basades en la llista de comprovació del CEDEC del Ministerio de Educación (taula original) o a través de les mateixes estructures de catalogació que permeten els buscadors del CEDEC o buscadors com Merlí, que permeten catalogar i etiquetar els continguts digitals.
EVIDÈNCIA
VALORACIÓ / REFLEXIÓ
Seguir aquestes pautes de catalogació ofereix diversos avantatges per a la gestió de continguts educatius digitals. Aquest enfocament estandarditza la descripció i l'etiquetatge dels recursos, facilitant-ne la cerca i recuperació; és a dir, millora la visibilitat i accessibilitat dels materials educatius.
Malgrat els avantatges evidents que proporciona, aquesta pràctica pot ser limitada per la rigidesa de les pautes i la complexitat de les estructures de catalogació, dificultant la personalització segons les necessitats del centre o dels docents.
Tot i així, considero que l'adopció de les pautes del CEDEC o les estructures de catalogació és una estratègia efectiva per millorar la gestió i l'accessibilitat dels recursos educatius digitals.
ÀREA 3: ENSENYAMENT I APRENENTAGE
Les tecnologies digitals poden enfortir i millorar les estratègies d’ensenyament i aprenentatge de diferents formes. No obstant això, sigui quin sigui l’estratègia o l’enfocament pedagògic que es triï, la competència digital específica del docent es basa a manejar eficaçment l’ús de les tecnologies digitals en les diferents fases i entorns del procés d’aprenentatge. La competència fonamental d’aquest àmbit, i tal vegada de tot el marc, és la 3.1. Ensenyament. Aquesta competència es refereix al disseny, la planificació i la implementació de l’ús de tecnologies digitals en cadascuna de les etapes del procés d’aprenentatge. Les competències 3.2, 3.3 i 3.4 complementen la 3.1 posant el focus d’atenció en el potencial real de les tecnologies digitals per millorar l’aprenentatge de l’alumnat i en la manera en què un o una docent integrador de les tecnologies digitals pot emprar-les per donar suport a aquest procés i orientar-lo, i afavorir la col•laboració i l’autonomia progressiva de l’alumnat. Per tant, aquestes mesures han de quedar recollides en la programació didàctica, encara que no es faci un esment explícit en la descripció, ja que la concreció curricular d’aula es desenvolupa en la competència 3.1. Ensenyament. És important tenir en compte la diferència conceptual entre continguts digitals, que són fitxers amb continguts que es poden emprar amb una finalitat educativa, encara que originàriament hagin estat elaborats amb un altre propòsit, i continguts educatius digitals, que són paquets de continguts estandarditzats, identificats i catalogats perquè s’utilitzin amb una finalitat educativa. Al mateix temps, és important conèixer com s’han d’utilitzar i administrar de manera responsable els continguts digitals, i respectar la normativa sobre drets d’autor i propietat intel•lectual en usar-los, modificar-los i compartir-los.
Aquesta tercera àrea de continguts digitals disposa de tot un conjunt de competències relacionades. Podeu accedir facilment a través del menú inferior:
3.1 Ensenyament
Competència: Recerca, experimentació i disseny de nous models didàctics basats en la integració de les tecnologies digitals Descripció: Integrar a les programacions didàctiques l’ús de les tecnologies digitals, de manera creativa, segura i crítica per millorar l’eficàcia de les pràctiques docents. Gestionar i coordinar adequadament les intervencions didàctiques digitals, i assegurar el funcionament dels dispositius, els recursos i els serveis durant la implementació de la programació didàctica. Desenvolupar nous formats i mètodes pedagògics per a l’ensenyament i l’aprenentatge i experimentar-hi. Contextualització de la competencia: Aquesta competència és nuclear dins del MRCDD, ja que correspon a l’exercici de la funció essencial de la professió, recollida en l’article 91, del capítol I del títol III de la Llei orgànica d’educació: “La programació i l’ensenyament de les àrees, matèries, mòduls o àmbits curriculars que tinguin encomanats.” Com a docents hem de demostrar aquesta competència en la inclusió dels recursos digitals com a part integral de la seva planificació didàctica i de la seva implementació a les classes, en l’ús eficaç de les tecnologies digitals a l’aula, en la resolució dels problemes que puguin presentar-se i en la seva valoració i l’ajust durant el procés. Atès que aquest marc té un caràcter general per a totes les etapes, matèries i tipus d’ensenyament, aquesta competència s’ha d’analitzar tractant únicament els aspectes generals, sense abordar-ne l’aplicació en matèries específiques, la qual cosa requeriria un desenvolupament propi en el qual s’incloguessin els coneixements tecnològics i del contingut que han de posseir els docents que les imparteixen, qüestió que escapa a la finalitat d’aquest marc, per la qual cosa solament se’n farà un esment genèric. Hi ha diversos usos que es poden donar a les tecnologies en l’exercici de la docència, per exemple, Puentedura, en el seu model SAMR, descriu quatre models d’utilització de les tecnologies en la pràctica docent: substitució, augment, modificació i redefinició. Tots els usos pedagògics o didàctics de les tecnologies digitals poden ser necessaris en un moment determinat, però no tots tenen el mateix potencial transformador per millorar l’ensenyament i l’aprenentatge. L’ús substitutiu d’unes tecnologies en lloc d’unes altres a vegades pot no aportar cap nova funcionalitat o millora, en unes altres, no obstant això, pot ampliar o augmentar les ja existents. El desenvolupament i la recerca sobre nous formats i mètodes haurien d’anar, per tant, encaminats a un ús de les tecnologies que permeti modificar significativament les activitats dissenyades pels docents, enriquint-les o redefinir-les completament, i fer possible situacions d’aprenentatge que eren impensables sense la tecnologia actual. En tractar-se d’un marc de desenvolupament professional, es considera un primer nivell de competència en el qual els docents ja han d’estar capacitats per exercir la professió, la qual cosa implica disposar d’un coneixement mínim que permet afrontar aquest treball amb solvència tècnica, conceptual i metodològica, encara que, posteriorment, gràcies a l’experiència, la reflexió, l’avaluació i la formació, es pugui créixer quant al nivell de competència i, per tant, millorar els resultats obtinguts en el treball a l’aula. En qualsevol cas, un o una docent amb un gran coneixement de les tecnologies, o algú que demostri un coneixement teòric profund dels mètodes per enriquir les activitats docents amb l’ús de la tecnologia, no estaria en els nivells superiors d’aquesta competència. És necessari conjugar el coneixement teòric, tècnic i pràctic per al seu desenvolupament.
C2. Recerca i transformació de les pràctiques d’ensenyamentaprenentatge mitjançant la integració de les tecnologies digitals de manera sistemàtica, segura i crítica
Crea nous models d’integració dels recursos digitals en la pràctica docent, i desenvolupa noves experiències educatives que milloren significativament els aprenentatges.
PROPOSTA / PRÀCTICA DOCENT
Tots els meus alumnes treballen les matèries que imparteixo a partir de pàgines web que he creat amb tots els materials i continguts necessaris per al desenvolupament de cada matèria.
EVIDÈNCIA
VALORACIÓ / REFLEXIÓ
La integració de recursos digitals com aquestes pàgines web implica l'ús de diverses eines digitals com imatges, vídeos, enllaços a webs rellevants, activitats interactives, etc. Això mostra la capacitat del docent per integrar diverses eines digitals de manera coherent i efectiva en la seva pràctica docent i genera els següents avantatges per l’alumnat:
Accés a informació i recursos: La pàgina web proporciona als alumnes accés a una àmplia gamma d'informació i recursos relacionats amb la matèria. Això els permet explorar conceptes en profunditat, accedir a material complementari i ampliar la seva comprensió més enllà de l'aula, enriquint significativament el seu procés d'aprenentatge.
Foment de l'autonomia i la participació: En oferir recursos i activitats en línia, la pàgina web capacita els alumnes perquè puguin dirigir el seu propi aprenentatge i avançar al seu ritme. Això fomenta l'autonomia, la responsabilitat i la participació activa dels alumnes en el seu procés educatiu.
Experiències educatives enriquidores: La pàgina web podrà incloure en un futur activitats interactives, projectes col·laboratius en línia, fòrums de discussió, etc., que proporcionaran als alumnes experiències educatives més dinàmiques i interactives. Aquestes experiències van més enllà de l'aprenentatge tradicional a l'aula i poden ser més motivadores i significatives per als alumnes.
En resum, la creació i utilització d'una pàgina web per a les matèries d'Educació Plàstica Visual i Audiovisual a 3r d'ESO, Dibuix Tècnic a 1r i 2n de Batxillerat o l'optativa de Volum a 4t d'ESO és una mostra de la creació de nous models d'integració de recursos digitals en la pràctica docent que ajuda a desenvolupar experiències educatives innovadores que enriqueixen significativament el procés d'aprenentatge dels alumnes.
3.2 Orientació i suport en l’aprenentatge
Competència: Recerca i desenvolupament de noves vies i formats per oferir suport i orientació durant el procés d’aprenentatge utilitzant tecnologies digitals Descripció Utilitzar les tecnologies i els serveis digitals complint les mesures de seguretat i protecció de dades, per millorar la interacció individual i col•lectiva amb l’alumnat, dins i fora de les sessions d’aprenentatge. Emprar les tecnologies digitals per oferir orientació i assistència pertinent i específica. Desenvolupar i experimentar noves vies i formats per oferir orientació i suport respectant els drets digitals de tot l’alumnat i evitant qualsevol tipus de discriminació o biaix. Contextualització de la competencia: Aquesta competència està vinculada directament amb l’ús de les tecnologies digitals per a la interacció i la comunicació durant els processos d’ensenyament-aprenentatge, especialment a l’hora d’obtenir informació, directament o indirecta, sobre el desenvolupament dels aprenentatges de l’alumnat, tant sobre els assoliments i les dificultats objectives com sobre la seva percepció subjectiva, i d’oferir retroacció mitjançant l’ús de les tecnologies digitals. L’aplicació d’una programació didàctica, en tractar-se d’un document viu, requereix adaptacions i canvis continus en ser implementada en un grup de classe concret. El que és normal és que, tant si el focus està en l’ensenyament com si ho està en l’aprenentatge, sorgeixin problemes a l’hora d’assimilar els continguts que s’estiguin treballant o en comprendre l’objecte d’una activitat o el procés per realitzar una tasca. Aquests problemes, dubtes, errors de comprensió, etc., s’han de tenir en compte, s’han de preveure i s’han d’analitzar, i han d’obtenir una resposta ràpida i òptima. Aquesta competència se centra en la utilització de les tecnologies digitals per detectar i resoldre els problemes que puguin interferir en el procés d’ensenyament-aprenentatge. La manera més eficient d’actuar davant aquestes interferències en el procés d’aprenentatge del nostre alumnat és establir mesures, mitjançant la programació didàctica, per obtenir la informació necessària sobre els processos que s’estan duent a terme i oferir una comunicació efectiva i àgil. Per exemple, elaborar continguts digitals alternatius, crear un repertori de “preguntes freqüents”, oferir sistemes de comunicació per resoldre dubtes a l’hora de fer les tasques o d’analitzar continguts, modelitzar respostes davant dificultats recurrents, etc.
C2. Recerca i disseny de nous models de suport i orientació a l’alumnat durant els processos d’aprenentatge utilitzant tecnologies digitals
Investiga sobre l’impacte de diferents models i estratègies de comunicació i interacció utilitzant tecnologies digitals durant el procés d’aprenentatge, i valora tant els aspectes tècnics com els didàctics.
PROPOSTA / PRÀCTICA DOCENT
En temps de la pandèmia, les necessitats comunicatives del centre van augmentar. La Comissió Digital, d'acord amb les necessitats pròpies del nou context, va decidir implementar tota una sèrie d'eines de comunicació que facilitessin les tasques docents.
En un primer moment, les eines comunicatives de caràcter general tipus Google Meet van ser introduïdes, però els problemes de seguretat que impliquen van donar lloc a la implementació d'un mòdul específic de comunicació intern. Aquest mòdul de comunicació va ser introduït a través del campus virtual Moodle del centre, en concret el mòdul escollit va ser el Big Blue Button.
EVIDÈNCIA
VALORACIÓ / REFLEXIÓ
L'ús de BigBlueButton integrat a Moodle ha proporcionat oportunitats i reptes des d'una perspectiva pedagògica: ens va permetre fer classes en línia en temps real, facilitant l'accés a l'educació durant la reclusió per la pandèmia.
Les funcionalitats de Moodle, com el xat i la pissarra digital compartida, han fomentat la participació i la interacció entre estudiants i docents. També ha possibilitat la gravació de sessions i la creació de sales virtuals per a treballs en grup i tutories personalitzades.
No obstant això, l'ús d'aquesta eina també presenta inconvenients:
Tots els docents del centre vam coincidir en el fet que la gestió del temps en línia pot ser un repte, i l'eficiència del temps dedicat a les sessions pot veure's afectada. A més, alguns estudiants poden mostrar menys compromís, potser per la comoditat de treballar des de casa seva.
És una opinió general que eines com el BigBlueButton en Moodle és una eina útil per a l'aprenentatge en línia, però en cap cas ha de substituir la presencialitat.
3.3 Aprenentatge entre iguals
Competència: Recerca i disseny de noves estratègies i models pedagògics d’aprenentatge entre iguals utilitzant les tecnologies digitals Descripció Seleccionar i utilitzar tecnologies digitals segures per millorar l’aprenentatge de l’alumnat a través de la col•laboració. Proporcionar estratègies a l’alumnat per utilitzar les tecnologies digitals de comunicació i cooperació amb la finalitat d’enriquir els processos d’aprenentatge i desenvolupar la seva capacitat d’aprendre a aprendre entre iguals. Contextualització de la competencia: Els docents despleguen aquesta competència en portar a la pràctica estratègies que potencien l’aprenentatge entre iguals per mitjans digitals, bé mitjançant el treball en grup o en equip, bé mitjançant propostes més complexes, com les estructures cooperatives o mitjançant l’aprenentatge col•laboratiu, en funció del grau de maduresa de l’alumnat, de les seves característiques i de les experiències prèvies. La col•laboració es pot desenvolupar tant amb alumnat del mateix centre com d’altres centres. D’altra banda, amb aquesta es pretenen de manera simultània dos objectius: utilitzar les tecnologies digitals perquè tot l’alumnat aconsegueixi un determinat aprenentatge basant-se en la mútua interacció i aconseguir que desenvolupi la seva competència d’aprendre al costat d’uns altres. La consecució de tots dos objectius requerirà una planificació cuidada i sistemàtica, que estaria recollida en la competència 3.1, i l’objecte d’aquesta competència seria desenvolupar a l’aula aquesta planificació. L’ús de les tecnologies digitals en aquesta competència pot anar des de la tria de les que ha d’utilitzar l’alumnat per a l’organització, la comunicació, la col•laboració i la creació durant l’activitat plantejada, fins a l’ús de les tecnologies pel professorat per facilitar el desenvolupament conjunt dels aprenentatges.
C2.Desenvolupament i implementació de noves estratègies i models d’aprenentatge entre iguals basats en tecnologies digitals de col·laboració
Transforma estratègies i dissenya nous models per millorar els aprenentatges en processos de col·laboració entre iguals utilitzant tecnologies digitals.
PROPOSTA / PRÀCTICA DOCENT
Alguns dels reptes que plantejo als meus alumnes són els següents:
Repte: ESCENOGRAFIA PROJECTADA
Repte: IL·LUSTRACIONS DE CANÇONS MASCLISTES AMB PHOTOSHOP
Els exercicis d'escenografia projectada o il·lustracions de cançons masclistes amb Photoshop estan íntimament relacionats amb la competència de transformar estratègies i dissenyar nous models per millorar els aprenentatges en processos de col·laboració entre iguals utilitzant tecnologies digitals.
EVIDÈNCIA
VALORACIÓ / REFLEXIÓ
Aquests exercicis estan alineats amb la competència específica, ja que fomenten la col·laboració entre iguals, promouen la utilització de tecnologies digitals i estimulen la creació de nous models d'aprenentatge que milloren significativament els processos educatius dels estudiants.
És en activitats com aquesta que l’alumnat es veu immers en la creació de contingut digital que les motiva dins d’un entorn d’aprenentatge col·laboratiu que els fa reflexionar sobre temes socials. Aquestes activitats es converteixen en un aparador a on mostrar els seus coneixements tant tecnològics com d’altres matèries.
3.4 Aprenentatge autoregulat
Competència: Experimentació i recerca aplicada sobre estratègies docents que promoguin l’aprenentatge autoregulat a mitjançant l’ús de les tecnologies digitals Descripció Utilitzar les tecnologies digitals per afavorir en l’alumnat la metacognició, mitjançant la reflexió sobre el propi aprenentatge i el desenvolupament de les accions estratègiques per planificar, supervisar, contrastar idees, sol•licitar ajuda i documentar els processos d’aprenentatge realitzats. Contextualització de la competencia: Aquesta competència s’aplica quan el/la docent planifica i gestiona activitats que desenvolupen la capacitat de l’alumne d’aprendre a aprendre, i està directament relacionada amb la producció de coneixement autònom per part de l’alumnat i amb la gestió del seu procés d’aprenentatge.
C2. Transformació de les pràctiques docents mitjançant el desenvolupament de noves estratègies i models d’integració de les tecnologies digitals per millorar l’aprenentatge autoregulat de l’alumnat
Dissenya, a partir de la recerca, noves estratègies, models i seqüències d’intervenció perquè l’alumnat desenvolupi el seu aprenentatge de forma autoregulada utilitzant tecnologies digitals.
PROPOSTA / PRÀCTICA DOCENT
Com a professor de Dibuix Tècnic de Batxillerat, en els temes introductoris de la matèria, he implementat una iniciativa per involucrar els estudiants en l'exploració pràctica de la geometria en el seu entorn quotidià.
A través de la plataforma Padlet, proposo una experiència interactiva on els estudiants compartien imatges que representen conceptes geomètrics a la seva vida diària. Cada estudiant ha de fer fotografies d'objectes, estructures o escenes que exemplifiquin els principis geomètrics tractats a classe, com ara simetria, perspectiva, etc.
L'objectiu principal és connectar la teoria amb la pràctica, mostrant com la geometria està present en el nostre entorn quotidià.
Durant les sessions posteriors a classe, discutim les imatges compartides, analitzant com s'apliquen els conceptes geomètrics en cada cas.
EVIDÈNCIA
VALORACIÓ / REFLEXIÓ
Com a docent, considero aquesta experiència tot un èxit, ja que fomenta la participació activa i l'intercanvi d'idees entre els estudiants, enriquint la seva comprensió i apreciació de la geometria en la seva vida diària.
D'aquesta manera no només es reforça l'aprenentatge de la geometria, sinó que també s'incentiva l'observació conscient i la connexió entre l'aula i la vida real; en realitat, és una experiència enriquidora per a tots.
ÀREA 4: AVALUACIÓ I RETROACCIÓ
L’avaluació és un element imprescindible en el procés d’ensenyament-aprenentatge i, com a tal, contribueix a desenvolupar la innovació educativa. En integrar les tecnologies digitals en l’aprenentatge i l’ensenyament, hem de considerar, d’una banda, com poden millorar les estratègies d’avaluació existents; i, de l’altra, també hem d’analitzar com es poden utilitzar-se per crear o facilitar enfocaments d’avaluació innovadors. En aquest context, hem de capaços d’utilitzar les tecnologies digitals en l’àmbit de l’avaluació amb aquests dos objectius en ment, respectant sempre la privacitat i seguretat de les dades personals manejades en aquest procés per garantir els drets digitals i la protecció de dades personals. L’ús de les tecnologies digitals en l’educació, ja sigui per a finalitats d’avaluació, aprenentatge, administratives o d’altres, té com a resultat una àmplia gamma de dades disponibles sobre el comportament d’aprenentatge de cada estudiant individual. L’anàlisi i la interpretació d’aquestes dades i el seu ús en la presa de decisions cada vegada és més important, encara que calgui complementar la informació que aporten amb l’anàlisi de les dades convencionals sobre el comportament de l’alumnat. Al mateix temps, les tecnologies digitals poden contribuir a monitorar directament el progrés de l’alumnat, a facilitar la retroacció i a permetre que els educadors adaptin les seves estratègies d’ensenyament i d’avaluació fruit d’aquest procés.
Aquesta quarta àrea de continguts digitals disposa de tot un conjunt de competències relacionades. Podeu accedir facilment a través del menú inferior:
4.1 Estratègies d’avaluació
Competència: Recerca i disseny de nous models, mitjans i instruments d’avaluació dels processos d’ensenyament-aprenentatge mitjançant l’ús de tecnologies digitals Descripció: Utilitzar les tecnologies digitals per dissenyar els mitjans i els instruments d’avaluació diagnòstica, formativa i sumativa i implementar-los complint les mesures de seguretat i protecció de dades personals. Millorar la diversitat i la idoneïtat dels formats i els enfocaments d’avaluació. Contextualització de la competència: Aquesta competència s’aplica a l’hora de seleccionar i utilitzar els mitjans i instruments d’avaluació basats en les tecnologies digitals per obtenir dades i informació sobre cadascun dels indicadors que s’hagin definit d’acord amb els criteris establerts i en funció de les tècniques, els mitjans i la finalitat de l’avaluació que, a cada moment, es considerin més adequades i es duran a terme. Es tracta d’un procés en el qual s’integren les tecnologies digitals i s’hi afegeixen les millores funcionals que poden aportar a aquest procés, que proporcionen, a més, nous enfocaments per desenvolupar-lo. La incorporació de les tecnologies digitals no ha de substituir forçosament la utilització de mitjans o instruments analògics, sinó que s’han de combinar i se n’ha d’adaptar l’ús als diferents contextos avaluatius que es puguin presentar. Les tecnologies digitals, en el suport a l’avaluació, no s’han d’aplicar únicament a l’avaluació de l’aprenentatge de l’alumnat, també s’han d’enfocar cap a l’avaluació del procés d’ensenyament. A més de recollir la configuració i l’ús de les tecnologies digitals que el professorat fa per recaptar informació que li permeti avaluar l’aprenentatge del seu alumnat i les estratègies i materials d’ensenyament que ha emprat, també s’inclou la capacitació que ha d’oferir a l’alumnat per utilitzar les tecnologies digitals en l’autoavaluació i en l’avaluació entre iguals. Cal ressaltar que les tecnologies digitals ofereixen un suport especial per a la recollida sistemàtica de dades, però aquest aspecte no ha de conduir únicament una avaluació quantitativa. A més, l’obtenció d’aquestes dades ha d’estar al servei d’una avaluació qualitativa. Les tecnologies digitals poden ser particularment útils per enriquir aquests mitjans usats per l’alumnat i per facilitar al professorat el registre de la informació amb instruments que ampliïn les funcionalitats dels analògics o n’incorporin d’altres de noves. És important tenir present que la finalitat primordial de l’avaluació, especialment en els ensenyaments obligatoris, és millorar l’aprenentatge de tot l’alumnat, per la qual cosa les funcions formativa i diagnòstica de l’avaluació són fonamentals. Però, per això, l’avaluació no s’ha de reduir a la seva funció sumativa en finalitzar una etapa, nivell o període determinat d’aprenentatge. La utilització de les tecnologies digitals en el procés d’avaluació està sotmesa, igual que si es fes per mitjans analògics, a una sèrie de normes quant a la custòdia i la protecció dels documents i dades recollides, per la qual cosa aquestes normes han de ser respectades atenent a les especificitats que es requereixin per utilitzar les tecnologies digitals.
C2. Recerca sobre l’ús de les tecnologies digitals en els processos d’ensenyamentaprenentatge i disseny de nous models, mitjans i instruments per recollir dades
Fa recerca i analitza de manera crítica les funcionalitats de les tecnologies digitals, incloent-hi les emergents, que faciliten la recollida de dades per avaluar els processos d’ensenyamentaprenentatge o diversos aspectes del sistema educatiu.
PROPOSTA / PRÀCTICA DOCENT
Proposta de recerca: Explorant les Tecnologies Digitals que utilitzen els docents per a l'Avaluació en l'Ensenyament-Aprenentatge
En l'era digital actual, les tecnologies ofereixen una gamma cada cop més àmplia de funcionalitats per millorar els processos educatius, inclosa la recollida de dades per avaluar el rendiment estudiantil i els processos d'ensenyament.
Amb aquesta proposta de recerca intentarem analitzar críticament les funcionalitats de les tecnologies digitals que faciliten la recollida de dades per avaluar els processos d’ensenyament-aprenentatge.
Objectius:
Identificar i analitzar de manera crítica les tecnologies digitals disponibles que ofereixen funcionalitats per a la recollida de dades en l'entorn educatiu.
Avaluar l'eficàcia i la idoneïtat d'aquestes tecnologies per a la recollida de dades en el context concret de l'avaluació del rendiment estudiantil.
Analitzar els avantatges, les limitacions i els reptes ètics associats amb l'ús de tecnologies digitals per a la recollida de dades en l'educació.
Proposar recomanacions pràctiques per als docents sobre com seleccionar i utilitzar adequadament les tecnologies digitals per a la recollida de dades en l'ensenyament-aprenentatge.
Fases de la proposta:
Identificació i anàlisi crítica de les tecnologies digitals més rellevants: plataformes i altres eines digitals utilitzades en l'entorn educatiu per a la recollida de dades i l'avaluació dels alumnes.
Desenvolupament d'un sistema per classificar les tecnologies digitals segons les seves funcionalitats i la seva idoneïtat per a diferents finalitats d'avaluació en l'educació.
Realització de qüestionaris dirigits a tots els membres de la comunitat educativa implicats en l'avaluació per obtenir dades qualitatives sobre l'ús i l'eficàcia de les tecnologies digitals més utilitzades.
Anàlisi comparativa dels avantatges, les limitacions i els reptes ètics associats amb l'ús de les tecnologies digitals per a la recollida de dades en l'educació.
Desenvolupament de recomanacions pràctiques basades en els resultats de la investigació per a educadors i professionals de l'educació.
EVIDÈNCIA
4.1.C2.1. En tractar-se d'una proposta, encara no hi ha evidències.
VALORACIÓ / REFLEXIÓ
Esperem que aquesta recerca proporcioni una comprensió més profunda de les tecnologies digitals disponibles per a la recollida de dades en l'educació i ofereixi conclusions clares i crítiques sobre la seva idoneïtat i efectivitat.
Les recomanacions resultants podrien ajudar els educadors i altres professionals de l'educació a prendre decisions informades sobre com seleccionar i utilitzar adequadament les tecnologies digitals per avaluar i millorar els processos d'ensenyament-aprenentatge i altres aspectes del sistema educatiu.
4.2 Analítiques i evidències d’aprenentatge
Competència: Recerca aplicada sobre la gestió i la interpretació de dades per millorar l’avaluació dels processos d’ensenyament-aprenentatge utilitzant les tecnologies digitals Descripció: Generar, emmagatzemar, validar, seleccionar, analitzar i interpretar les evidències digitals sobre l’activitat, el rendiment i el progrés de l’alumnat amb la finalitat de millorar el procés d’ensenyament i l’aprenentatge, respectant la normativa vigent quant a protecció de dades. Contextualització de la competència: Les analítiques d’aprenentatge són els procediments d’emmagatzematge, gestió, tractament i anàlisi de dades per millorar els processos d’ensenyament-aprenentatge. En aquest context, cal tenir en compte que les dades personals, les metadades de l’alumnat i el professorat o els registres d’activitat, han de ser tractats sempre de manera segura seguint les indicacions de la institució educativa. En aquest sentit, cal considerar els tipus d’analítiques d’aprenentatge que habitualment s’empren: les descriptives, amb la finalitat d’extreure conclusions a partir de l’anàlisi de les dades obtingudes; les predictives, el propòsit de les quals és anticipar resultats a partir de la comparació de patrons de conducta amb altres patrons donats prèviament i, finalment, les adreçades a la presa automatitzada de decisions en funció de l’activitat i els resultats de l’alumnat. Les dues últimes utilitzen dades massives, no obstant això, la primera es pot aplicar a conjunts petits de dades, com els obtinguts de les activitats d’ensenyament i aprenentatge en un grup classe. Aquesta competència en ha de permetre fer ús de les dades generades per millorar els processos d’ensenyament-aprenentatge i per poder fer una anàlisi crítica dels desenvolupaments tecnològics que incorporen analítiques amb finalitats de predicció o de presa automatitzada de decisions i de l’ús que se n’ha de fer. La proposta està pensada per a contextos mixtos d’educació presencial amb suport en entorns i amb eines o recursos digitals, no solament per a la formació en línia.
C2. Recerca sobre l’ús de les tecnologies digitals per analitzar dades desenvolupar noves propostes amb la finalitat de millorar les pràctiques d’avaluació dels processos d’ensenyament-aprenentatge
Participa en projectes de recerca sobre l’obtenció, el tractament i l’anàlisi de dades en l’avaluació dels processos d’ensenyament-aprenentatge o diversos aspectes del sistema educatiu.
Sense evidència.
4.3 Retroacció i presa de decisions
Competència: Avaluació, configuració i desenvolupament de nous sistemes, utilitzant les tecnologies digitals, per oferir retroacció, informar i orientar l’ensenyament i l’aprenentatge a partir de les dades obtingudes en els diferents processos d’avaluació Descripció: Utilitzar les tecnologies digitals per oferir retroacció a l’alumnat respectant la privacitat i la seguretat de la informació aportada. Adaptar les estratègies d’ensenyament i proporcionar reforç específic a partir de les dades obtingudes. Informar l’alumnat i les famílies i facilitar la comprensió de les evidències d’aprenentatge aportades per les tecnologies digitals perquè siguin utilitzades en la presa de decisions. Contextualització de la competència: Aquesta competència es desplega a l’hora d’utilitzar les tecnologies digitals i/o les dades aportades per aquestes tecnologies per oferir avaluació formativa i sumativa als alumnes, efectuar una valoració diagnòstica de les necessitats de cadascun d’ells i adoptar mesures de reforç, suport o ampliació a partir de les dades analitzades.
C2. Disseny de nous sistemes per oferir retroacció, informar i orientar l’ensenyament i l’aprenentatge a partir de les dades obtingudes en els diferents processos d’avaluació
Participa en projectes de recerca sobre el paper de les tecnologies digitals en els processos d’informació, retroacció, orientació i presa de decisions a partir de les dades obtingudes en l’avaluació.
PROPOSTA / PRÀCTICA DOCENT
Proposta: Aquesta proposta té com a objectiu implicar les famílies en un projecte de recerca d'informació sobre el paper de les tecnologies digitals en els processos d'informació, retroacció, orientació i presa de decisions a partir de les dades obtingudes en el recull d'informació. Mitjançant l'ús de tecnologia, es facilitarà la comunicació i la participació activa de les famílies en aquest projecte, fomentant una relació més estreta entre escola i entorn.
Objectiu:
Comprendre el paper de les famílies en els processos educatius mitjançant la participació en projectes de recerca.
Desenvolupar habilitats en la comunicació i la col·laboració mitjançant tecnologia.
Utilitzar dades obtingudes per millorar els processos d'informació, retroacció, orientació i presa de decisions a l'escola.
Fomentar una relació més estreta entre l'escola i les famílies mitjançant la participació activa en projectes de recerca educativa.
Fases de la proposta:
Creació d'un projecte de recerca d'informació que explori el paper de les tecnologies digitals en els processos d'informació, retroacció, orientació i presa de decisions. Aquest projecte pot centrar-se en àmbits com l'avaluació del rendiment estudiantil, la millora de la comunicació escola-família, o l'ús de dades per personalitzar l'aprenentatge.
Comunicació i Informació: Mitjançant la plataforma del centre, es proporcionarà informació sobre el projecte de recerca, incloent-hi els objectius, els mètodes i els resultats esperats. Es facilitarà també la comunicació bidireccional entre l'escola i les famílies per a preguntes, comentaris i suggeriments.
Participació Activa: Les famílies seran convidades a participar activament en el projecte de recerca mitjançant enquestes, entrevistes, grups de discussió o altres formes d'interacció. Es demanarà la seva opinió i experiència sobre el tema en qüestió, i es recolliran dades per a l'avaluació dels processos.
Anàlisi de Dades i Retroacció: Amb l'ús de tecnologia d'anàlisi de dades, es processaran i interpretaran les respostes de les famílies per a obtenir informació rellevant sobre el seu paper en els processos educatius. Es proporcionarà retroacció a les famílies sobre els resultats dels projectes de recerca i com aquestes dades s'utilitzaran per millorar les pràctiques educatives.
Orientació i Presa de Decisions: S'organitzaran sessions d'orientació i debat on les famílies podran discutir els resultats dels projectes de recerca i col·laborar amb l'escola en la presa de decisions per millorar els processos educatius. Es promourà la participació activa i la creació conjunta de solucions.
EVIDÈNCIA
4.3.C2.1. En tractar-se d'una proposta, encara no hi ha evidències.
VALORACIÓ / REFLEXIÓ
Aquesta proposta intenta solucionar un problema que ens trobem molt sovint: la poca implicació de les famílies en l'ambit educatiu.
Amb aquest enfocament brindem una oportunitat excepcional per a la cooperació entre l'institut i les famílies. Fent ús de les noves tecnologies enfortirem la comunicació i la implicació en projectes de recerca educativa i fomentarem una comprensió més clara del rol que juguen les tecnologies digitals en l'àmbit educatiu i com aquestes poden impactar en els procediments d'ensenyament-aprenentatge.
ÀREA 5: EMPODERAMENT DE L'ALUMNAT
Entre els principis del sistema educatiu, recollits en l’article 1.b de la LLOI, modificat per la LOMLOE, hi ha el que disposa que l’educació ha d’actuar “com un element compensador de les desigualtats personals, culturals, econòmiques i socials, amb especial atenció a les que es derivin de qualsevol tipus de discapacitat” i, en aquest sentit, les tecnologies digitals possibiliten l’accés a la informació, la comunicació i el coneixement, reduint o eliminant barreres físiques, sensorials o socioeconòmiques. En contrapunt, la bretxa digital, originada pel desigual accés als dispositius, a la xarxa i per la manca de competències digitals, comporta un risc per al dret a l’educació en igualtat de condicions de l’alumnat en situació de vulnerabilitat socioeducativa. Per tant, les competències digitals recollides en aquesta àrea han de permetre als docents actuar, en col•laboració amb els centres, les administracions i les famílies, per superar i compensar les desigualtats existents (per exemple, en l’accés a les tecnologies digitals o en la competència digital) i per garantir l’accessibilitat a tot l’alumnat atenent a les necessitats educatives personals. En aquesta mateixa línia, l’ús per part del professorat de les tecnologies digitals ha de contribuir a proporcionar atenció a les necessitats personals de l’alumnat oferint activitats d’aprenentatge adaptades al nivell de competència, interessos i necessitats de cada estudiant. Amb això es potencia un dels principals avantatges de les tecnologies digitals en l’educació: la seva capacitat per donar suport a estratègies pedagògiques centrades en l’alumnat, impulsar el seu compromís actiu en el procés d’aprenentatge i ajudar-lo a responsabilitzar-se’n. Amb la finalitat de fer realitat aquest empoderament de l’alumnat, s’ha d’entendre també que les competències dels docents en un ús adequat i inclusiu d’aquestes tecnologies impliquen el coneixement dels models pedagògics subjacents, la capacitat de configurar-les, utilitzar-les i avaluar-ne la idoneïtat per aconseguir els objectius d’aprenentatge tenint en compte consideracions ètiques i didàctiques. En aquest sentit, cal tenir present que una part de les tecnologies orientades a la personalització de l’aprenentatge deriven del tractament de dades i de l’aplicació de desenvolupaments d’intel•ligència artificial. Per tant, l’ús d’aquestes tecnologies està supeditat a l’autorització del responsable de protecció de dades personals, ja sigui l’administració educativa o els titulars del centre. A més, és essencial que els docents intervinguin de forma activa quan utilitzin aplicacions que es basin en processos de presa de decisions automatitzades i les supervisin, de manera que es protegeixin els drets de l’alumnat, i se superin els biaixos discriminatoris o prediccions algorítmiques que puguin limitar-ne el progrés potencial, alhora que promouen un aprenentatge creatiu i crític, alternatiu a un aprenentatge mecànic centrat en tasques estandarditzades. La utilització de l’anàlisi del rendiment com a base per desenvolupar els aprenentatges, en cas d’estar autoritzada, s’ha de fer des d’un punt de vista ètic, atenent a les necessàries garanties digitals de tots els estudiants i evitant l’acumulació i el processament de dades no necessàries. A més, les dades recollides han de ser pedagògicament rellevants i l’ús ha d’estar sempre orientat a procurar el benefici i la millora de l’aprenentatge de l’alumnat. La informació que es pot generar mitjançant la utilització de la tecnologia ha d’estar protegida i el seu accés controlat en funció dels perfils i les responsabilitats dels diferents professionals que intervenen en el disseny dels nous entorns d’aprenentatge.
Aquesta cinquena àrea de continguts digitals disposa de tot un conjunt de competències relacionades. Podeu accedir facilment a través del menú inferior:
5.1 Accessibilitat i inclusió
Competència: Experimentació de noves solucions d’accessibilitat i estratègies pedagògiques d’ús per garantir la inclusió de tot l’alumnat en un mateix procés didàctic. Descripció: Utilitzar les tecnologies digitals per facilitar l’aprenentatge de tot l’alumnat eliminant les barreres contextuals per a la presència, la participació i el progrés de l’alumnat. Garantir l’accessibilitat física, sensorial i cognitiva als recursos digitals. Adoptar mesures que promoguin l’equitat i permetin reduir o compensar la bretxa digital i l’impacte de les desigualtats socioculturals i econòmiques en l’aprenentatge. Contextualització de la competència: Aquesta competència permet de concretar les finalitats educatives en la pràctica d’aula. Sense un model docent que posi el focus en l’èxit educatiu de tot l’alumnat, no s’estarà desenvolupant plenament l’objectiu fonamental del sistema educatiu.
C2. Innovació de les pràctiques d’inclusió educativa mitjançant les tecnologies digitals
Fa recerca sobre l’impacte dels aspectes relatius a l’accessibilitat i la inclusió de les tecnologies digitals en la millora dels processos d’ensenyament-aprenentatge i proposa noves estratègies pedagògiques.
PROPOSTA / PRÀCTICA DOCENT
Proposta d'activitat per Educació Plàstica Visual i Audiovisual de 3r ESO: Descobrint la diversitat cultural de la nostra comunitat a través de la realitat virtual.
Objectiu:
Utilitzar la realitat virtual com a eina perquè els estudiants explorin i comprenguin la diversitat cultural present en el seu entorn més proper, promocionant així la inclusió i l'apreciació de les diferents cultures.
Descripció de l'exercici:
Introducció: Breu discussió sobre la importància de la diversitat cultural i com aquesta es manifesta en la nostra comunitat. Preguntem als estudiants sobre les diferents cultures que coneixen dins del seu entorn escolar i local.
Presentació de l'experiència de realitat virtual: Introducció de la idea d'utilitzar la realitat virtual per explorar la diversitat cultural de manera immersiva. Explicarem com la tecnologia pot transportar-los a diferents llocs i permetre'ls experimentar diverses tradicions i costums.
Selecció i preparació de contingut: Dividirem els estudiants en grups petits i assignarem a cada grup una “realitat cultural” propera a ells. Seran els propis estudiants els encarregats d’investigar i seleccionar experiències de realitat virtual que representin la diversitat cultural que els hi pertoca estudiar. Poden ser llocs històrics, esdeveniments culturals, celebracions tradicionals, etc. (*)
En triar les experiències i dispositius, és important tenir en compte l'accessibilitat i la disponibilitat dels recursos per a tots els estudiants, assegurant que ningú es quedi exclòs. Serà tasca imprescindible del docent assegurar-se que el contingut sigui accessible i apropiat per a l'edat dels estudiants.
Discussió i reflexió: Després de l'experiència de realitat virtual, reunirem els estudiants en un debat en el qual compartiran les seves impressions, observacions i reflexions sobre la cultura que han explorat. Serà important comparar i contrastar les diferents experiències i reflexionar sobre com la diversitat cultural enriqueix la nostra comunitat.
Creació d'una obra artística: Per consolidar l'aprenentatge, demanarem als estudiants que creïn una obra artística inspirada en la cultura que han explorat a través de la realitat virtual. Poden ser pintures, dibuixos, collages, fotografies, vídeos, etc. L’objectiu final és expressar el que han après i compartir les seves experiències a través de l'art.
(*) Experiències i aplicacions de realitat virtual:
Aplicacions de realitat virtual per a dispositius mòbils: Hi ha moltes aplicacions de realitat virtual disponibles que ofereixen experiències immersives en diverses cultures i llocs del món. Seran els propis estudiants els que investiguin quines son les aplicacions que faran servir.
Visites virtuals a través de navegadors web: Alguns llocs web ofereixen visites virtuals interactives a llocs culturals i històrics, com museus, monuments i paisatges naturals. Els estudiants poden explorar aquests llocs amb els seus ordinadors o dispositius mòbils. Aquests són alguns exemples:
. Visites virtuals a llocs culturals locals: Com ara museus, monuments, centres culturals o espais històrics que siguin representatius de les diverses comunitats presents en la seva regió.
. Documentals o vídeos de realitat virtual: Hi ha molts vídeos de realitat virtual disponibles que ofereixen una mirada immersiva a diferents cultures i estils de vida arreu del món. Podries seleccionar vídeos que mostrin comunitats locals o tradicions culturals que siguin rellevants per als estudiants.
EVIDÈNCIA
5.1.C2.1. En tractar-se d'una proposta, encara no hi ha evidències de l'activitat.
VALORACIÓ / REFLEXIÓ
Investigar sobre l'accessibilitat i la inclusió en el context de la tecnologia digital, com la realitat virtual, és fonamental per garantir que tots els estudiants, independentment de les seves habilitats o característiques individuals, puguin participar plenament en les activitats educatives.
Al proposar noves estratègies pedagògiques que integren la realitat virtual de manera inclusiva, estem creant oportunitats perquè tots els estudiants es beneficiïn d'experiències educatives enriquidores i significatives. A més, centrant-nos en la diversitat cultural local, estem promocionant un sentiment de pertinença i apreciació per la comunitat, la qual cosa contribueix a un ambient més inclusiu i acollidor.
5.2 Atenció a les diferències personals en l’aprenentatge
Competència: Recerca i innovació sobre l’ús de les tecnologies digitals per donar resposta a les necessitats personals de l’alumnat durant els processos d’ensenyamentaprenentatge Descripció: Utilitzar les tecnologies digitals per atendre les diferències de l’alumnat garantint-ne els drets digitals, de manera que tots puguin aconseguir els objectius d’aprenentatge. Contextualització de la competència: En termes generals, s’entén per “personalització dels aprenentatges” la interpretació proposada per l’Oficina Internacional d’Educació (OIE) de la UNESCO sobre aquest concepte en el document Aprendizaje Personalizado (2017), segons el qual “consisteix a prestar especial atenció als coneixements previs, les necessitats, les capacitats i les percepcions dels estudiants durant els processos d’ensenyament-aprenentatge”. Aquesta concepció implica un model educatiu centrat en l’alumnat, en el qual la intervenció docent té per objecte garantir que tots i cadascun dels estudiants aconsegueixin els objectius d’aprenentatge fixats. Aquest complex enfocament de la tasca docent requereix implementar un repertori ampli i diversificat d’estratègies que donin protagonisme actiu a l’alumnat i s’adaptin als seus interessos i necessitats per fer l’aprenentatge comprensible, assolible i pertinent. Aquest és el motiu pel qual aquesta àrea es denomina “Empoderament de l’alumnat” i incorpora les competències del professorat per emprar les tecnologies digitals de manera que tots els seus alumnes puguin accedir sense barreres als processos d’ensenyament-aprenentatge, rebin atenció individual a les seves necessitats i facin seu el desig d’aprendre.
C2. Recerca sobre l’ús de les tecnologies digitals per a l’atenció personalitzada de necessitats d’aprenentatge i la creació de nous models pedagògics o definició de noves funcionalitats
Fa recerca sobre l’impacte de diferents models d’atenció personalitzada mitjançant tecnologies digitals en l’aprenentatge de l’alumnat.
Sense evidència.
5.3 Compromís actiu de l’alumnat amb el seu propi aprenentatge
Competència: Recerca i innovació sobre la integració de les tecnologies digitals en processos de transformació de les pràctiques pedagògiques amb la finalitat de millorar la motivació i elcompromís actiu de l’alumnat amb el seu aprenentatge Descripció: Integrar les tecnologies digitals en estratègies pedagògiques que promoguin el compromís actiu de l’alumnat amb una matèria, per convertir-lo en protagonista del seu propi aprenentatge, i incentivar el desenvolupament d’operacions cognitives complexes i de competències transversals, com el pensament crític o la creativitat. Contextualització de la competència: Aquesta competència docent es mostra en la capacitat per aconseguir que l’ús de les tecnologies digitals, tant per part del professorat com de l’alumnat, n’incentivi la motivació i el compromís amb el seu propi aprenentatge i el desenvolupament de les seves competències transversals, implicant-lo en la resolució de problemes en el seu entorn, en la recerca i comunicació amb diversos agents i connectant els aprenentatges acadèmics amb les experiències del món real. Es tracta, en definitiva, de desenvolupar en l’alumnat l’aprenentatge significatiu, actiu, autèntic, orientat a assolir objectius i metes. Per a això cal fer un ús creatiu i crític de les tecnologies digitals, tant per part dels docents a l’hora de motivar, presentar continguts o experiències d’aprenentatge, com per part de l’alumnat en el seu procés d’aprenentatge. L’ús de les tecnologies ha de defugir de l’estandardització de les propostes d’aprenentatge que pot ser present en l’acompliment d’altres funcions lligades a altres competències. Aquesta competència està intrínsecament associada a la nostre capacitat per desenvolupar propostes, problemes i situacions d’aprenentatge de caràcter obert i complex, que no tinguin una única solució a la qual es pugui arribar de forma mecànica, sinó que requereixin de l’alumnat l’ús d’estratègies de caràcter heurístic.
C2. Recerca, innovació i lideratge en el procés de transformació de les pràctiques pedagògiques digitals per millorar el compromís actiu de l’alumnat amb el seu propi aprenentatge
Fa recerca sobre la integració de les tecnologies digitals en les propostes didàctiques i el seu impacte en la motivació i el desenvolupament d’operacions cognitives complexes i competències transversals de l’alumnat.
Sense evidència.
ÀREA 6: DESENVOLUPAMENT DE LA COMPETÈNCIA DIGITAL DELS ESTUDIANTS
Enfront de les competències d’aquest marc analitzades, en les quals es tractava de com el professorat havia d’utilitzar les tecnologies digitals per millorar els processos d’ensenyament-aprenentatge, l’àrea 6 detalla les competències pedagògiques específiques que necessitem perquè l’alumnat adquireixi i desenvolupi la seva competència digital per exercir una ciutadania activa, responsable i crítica.
Aquesta sisena àrea de continguts digitals disposa de tot un conjunt de competències relacionades. Podeu accedir facilment a través del menú inferior:
6.1 Alfabetització mediàtica i en el tractament de la informació i de les dades
Competència: Recerca i innovació en el disseny d’estratègies pedagògiques per desenvolupar la competència digital de l’alumnat en alfabetització mediàtica i en el tractament de la informació i de les dades Descripció: Dissenyar, implementar i integrar, en els processos d’ensenyament-aprenentatge, propostes pedagògiques per desenvolupar i avaluar la competència digital de l’alumnat en alfabetització mediàtica i tractament de la informació i les dades. Contextualització de la competència: Aquesta competència es desplega en les situacions d’ensenyament i aprenentatge en les quals l’alumnat ha de desenvolupar la seva pròpia competència a l’hora de buscar, valorar, organitzar i interpretar la informació i les dades. Es tracta de capacitar-lo per actuar críticament davant la ingent quantitat d’informació a la qual pot accedir i per ser conscient dels biaixos que apareixen en utilitzar els motors de cerca i que les seves pròpies accions a internet i les seves preconcepcions limiten la quantitat i la qualitat de la informació i les dades rebudes. Requereix, per part del professorat, el desplegament simultani dels seus coneixements pedagògics i sobre les tecnologies digitals i la seva evolució aplicats a les operacions de tractament de dades i informació, incloent-hi la que es publica als mitjans de comunicació digitals. Com a docents hem de conèixer les estratègies pedagògiques que els permetin connectar amb les necessitats de l’alumnat a l’hora de buscar i gestionar la informació i presentar situacions d’aprenentatge significatives i rellevants en nivells de progressió de complexitat creixent i adequades a l’edat i el desenvolupament competencial del seu alumnat.
C2. Transformació de les pràctiques d’ensenyament i aprenentatge per desenvolupar la competència digital de l’alumnat en alfabetització mediàtica i en tractament de la informació i de les dades mitjançant la recerca i el disseny de noves estratègies pedagògiques
Fa recerca sobre l’impacte de les estratègies didàctiques i pedagògiques i sobre les tecnologies i serveis digitals utilitzats habitualment en el desenvolupament de la competència de l’alumnat en l’alfabetització mediàtica i en el tractament de la informació i de les dades.
PROPOSTA / PRÀCTICA DOCENT
Aquesta activitat està dissenyada per a tots els nivells educatius i té com a objectiu principal explorar l'impacte que la millora de la competència digital pot tenir en altres àrees d'aprenentatge. La comissió digital participarà en un projecte de recerca on s'investigarà com la competència digital influeix en la capacitat dels alumnes per cercar, seleccionar i organitzar informació rellevant i veraç en diferents temàtiques. La comissió digital del centre educatiu coordinarà aquesta investigació, que involucrarà professors i estudiants de diverses matèries i nivells educatius.
Objectius:
Determinar l'ús actual de la tecnologia i les habilitats digitals dels alumnes.
Identificar les àrees d'aprenentatge més influenciades per la competència digital.
Explorar els beneficis de la millora de la competència digital en altres àrees d'aprenentatge.
Identificar les barreres i reptes relacionats amb la integració de la competència digital a l'aula.
Proposar estratègies i recomanacions per millorar la integració de la competència digital a l'ensenyament.
Contribuir al coneixement i la pràctica de la integració de la tecnologia a l'educació.
Fases de la proposta:
Definició del projecte de recerca
Establir/revisar els objectius del projecte i el seu àmbit d'aplicació.
Designar un coordinador de la comissió digital responsable de dirigir i supervisar la investigació.
Conformar un equip de treball que inclogui membres de la comissió digital, professors de diverses matèries i nivells educatius, i estudiants interessats a participar en la recerca.
Selecció de les àrees d'aprenentatge i temàtiques:
Identificar les àrees d'aprenentatge en les que es vol explorar l'impacte de la competència digital.
Seleccionar les temàtiques específiques que seran objecte d'estudi.
Desenvolupament de la metodologia de recerca:
Establir els procediments i les eines de recollida de dades, com ara qüestionaris, entrevistes o observacions de classe.
Definir les variables d'estudi relacionades amb la competència digital i la recerca d'informació rellevant i veraç.
Elaborar un pla detallat que descrigui els passos a seguir per dur a terme la recerca, incloent els terminis i els recursos necessaris.
Recollida de dades:
Implementar els instruments de recollida de dades en les diferents àrees d'aprenentatge i nivells educatius.
Recollir dades sobre l'ús de la tecnologia i la competència digital dels alumnes mitjançant els instruments seleccionats.
Registrar les observacions i les respostes dels participants de manera sistemàtica i objectiva.
Anàlisi i interpretació de les dades:
Analitzar les dades recollides per identificar patrons, tendències i correlacions entre la competència digital dels alumnes i la seva capacitat per cercar, seleccionar i organitzar informació rellevant i veraç.
Interpretar els resultats a la llum dels objectius del projecte i les hipòtesis plantejades.
Elaboració de conclusions i recomanacions:
Sintetitzar els resultats de la recerca en conclusions clares i concises.
Proposar recomanacions per millorar la integració de la competència digital a l'aula i la recerca d'informació rellevant i veraç.
Identificar àrees d'oportunitat per al desenvolupament professional dels professors i la millora dels recursos tecnològics a l'aula.
Divulgació dels resultats:
Presentar els resultats de la recerca en reunions del claustre de professors, seminaris pedagògics i altres esdeveniments educatius.
Compartir les conclusions i les recomanacions amb altres centres educatius i professionals de l'educació.
Avaluació del projecte:
Avaluar l'impacte del projecte en la pràctica educativa i l'aprenentatge dels alumnes.
Reflexionar sobre les millores que es poden realitzar en futures investigacions.
EVIDÈNCIA
6.1.C2.1. En tractar-se d'una proposta, encara no hi ha evidències.
VALORACIÓ / REFLEXIÓ
Amb aquesta recerca intentarem comprendre com les habilitats digitals poden millorar altres aspectes de l'aprenentatge, com la recerca d'informació i la comprensió de conceptes en diverses matèries.
Busquem també identificar les barreres i reptes relacionats amb la integració de la competència digital a l'ensenyament. Això pot conduir a una reflexió sobre com les institucions educatives poden superar els obstacles i adoptar més eficaçment la tecnologia com una eina pedagògica.
Tot i que la identificació d'àrees d'oportunitat per al desenvolupament professional dels professors és una part crucial del projecte, la participació dels estudiants en la investigació és part imprescindible en aquest projecte. Això no només proporcionarà una perspectiva valiosa des del punt de vista de l'estudiant, sinó que també pot fomentar un sentiment de responsabilitat i implicació en el seu propi aprenentatge.
Aquesta proposta de recerca no només té l'objectiu de comprendre millor el paper de la competència digital en l'aprenentatge, sinó que també pretén proporcionar recomanacions pràctiques per millorar la pràctica educativa en aquest àmbit i, com a conseqüència, en la resta d'àrees estudiades.
6.2 Comunicació, col·laboració i ciutadania digital
Competència: Recerca i innovació en el disseny de noves estratègies pedagògiques per desenvolupar la competència de l’alumnat per comunicar-se, col•laborar i participar en entorns digitals. Descripció: Dissenyar, implementar i integrar, en els processos d’ensenyament-aprenentatge, propostes pedagògiques per desenvolupar i avaluar la competència digital de l’alumnat en la comunicació i la col•laboració, utilitzant tecnologies i respectant l’etiqueta digital, així com per construir una ciutadania i una identitat digital responsables. Contextualització de la competència: Aquesta competència es refereix a la nostra capacitat com a docents per a crear situacions d’ensenyament-aprenentatge en les quals l’alumnat desenvolupi les seves competències comunicatives, de col•laboració i participació ciutadana, tant en l’àmbit educatiu com en el social. S’espera igualment que com a docents hagim adquirit, per la seva banda, aquestes mateixes competències i les puguem modelitzar.
C2. Recerca i innovació sobre les pràctiques d’ensenyament i aprenentatge orientades a desenvolupar la competència digital de l’alumnat en l’ús de les tecnologies de la comunicació i la col·laboració i en la construcció de la identitat digital i d’una ciutadania activa i responsable
Fa recerca sobre l’impacte de les estratègies didàctiques i pedagògiques per desenvolupar la competència digital per a la participació ciutadana, la comunicació, la col·laboració i la construcció d’una identitat digital responsable, sobre les tecnologies utilitzades habitualment per l’alumnat i sobre l’ús que se’n fa.
PROPOSTA / PRÀCTICA DOCENT
Aquesta activitat de tutoria, titulada "Anàlisi de la Identitat Digital a les Xarxes Socials", està dissenyada per a estudiants de 4t d'ESO i està relacionada amb l'indicador de recerca sobre l’impacte de les estratègies didàctiques i pedagògiques per desenvolupar la competència digital per a la participació ciutadana, la comunicació, la col·laboració i la construcció d’una identitat digital responsable, així com sobre les tecnologies utilitzades habitualment per l’alumnat i l’ús que se'n fa.
L'activitat té com a objectiu principal reflexionar sobre la presència en línia i la construcció de la identitat digital dels estudiants, fomentant una visió crítica i responsable de les seves accions a les xarxes socials. A través de la revisió de les seves pròpies xarxes socials i la identificació de pràctiques positives i negatives, els estudiants són convidats a compartir les seves observacions en grups i a participar en una discussió ampliada a tota la classe sobre aquestes qüestions.
Finalment, l'activitat conclou amb la síntesi de les idees principals i la proporciona de consells pràctics per millorar la presència en línia i mantenir una identitat digital responsable. Com a activitat addicional, es pot demanar als estudiants que proposin canvis concrets basats en les seves reflexions, afavorint la seva aplicació pràctica dels conceptes apresos. Així, aquesta activitat connecta directament amb l'indicador mencionat, ja que promou la recerca i la reflexió sobre l'ús de les tecnologies digitals i els seus efectes en el desenvolupament de la competència digital dels alumnes, així com en la construcció d'una identitat digital responsable.
EVIDÈNCIA
VALORACIÓ / REFLEXIÓ
Aquesta activitat ofereix als estudiants una plataforma per entendre i analitzar el seu comportament en línia i la seva presència a les xarxes socials. A través de la revisió de les seves pròpies publicacions, interaccions i imatge en línia, els estudiants tenen l'oportunitat d'identificar tant els aspectes positius com els negatius que defineixen la seva identitat digital.
Mitjançant la reflexió en grups i la discussió en classe, els estudiants poden compartir les seves observacions i aprendre uns dels altres. Aquesta interacció entre els companys permet una comprensió més profunda de les repercussions del seu comportament en línia i com aquest pot influir en la seva vida personal i professional.
A través d'aquesta activitat, es promou una visió crítica i reflexiva sobre l'ús de les tecnologies digitals i la construcció de la identitat digital. Aquest enfocament no només millora la competència digital dels estudiants, sinó que també fomenta la responsabilitat i l'ètica en la seva interacció en línia. En definitiva, l'activitat busca contribuir al desenvolupament personal i social dels estudiants en l'entorn digital actual.
6.3 Creació de continguts
Competència: Recerca aplicada i innovació en el desenvolupament de propostes didàctiques per estimular la creativitat en l’expressió d’idees i coneixements mitjançant l’elaboració de continguts digitals per part de l’alumnat Descripció: Dissenyar, implementar i integrar, en els processos d’ensenyament-aprenentatge, propostes pedagògiques per desenvolupar i avaluar la competència digital de l’alumnat en la creació i la reelaboració de continguts digitals, incloent-hi la programació i els continguts o les funcionalitats de les tecnologies emergents per crear-los o editar-los, i aplicar els drets d’autoria i de propietat intel•lectual. Contextualització de la competència: S’entén com a contingut digital qualsevol producció elaborada per mitjans digitals: text, imatges, vídeos, programes informàtics, activitats interactives, etc. El context d’aplicació és la creació de situacions d’ensenyament i aprenentatge en les quals l’alumnat hagi de crear i editar continguts digitals accessibles en diferents formats, amb diferents dispositius i eines o tecnologies, incloent-hi els editors de codi i l’ús de la intel•ligència artificial (correctors de text, traductors, tractament d’imatges, etc.), internet de les coses, realitat virtual i augmentada.
C2. Innovació de les pràctiques d’ensenyament i aprenentatge per desenvolupar la competència digital de l’alumnat per crear continguts digitals
Fa recerca sobre l’impacte de les estratègies didàctiques i pedagògiques i sobre les tecnologies i els serveis utilitzats habitualment perquè l’alumnat creï continguts digitals.
Sense evidència.
6.4 Ús responsable i benestar digital
Competència: Recerca i innovació en el disseny d’estratègies pedagògiques per al desenvolupament de la competència de l’alumnat en l’ús de les tecnologies de manera segura, responsable, crítica i sostenible i per salvaguardar el seu propi benestar i el d’altres persones Descripció: Dissenyar, implementar i integrar, en els processos d’ensenyament-aprenentatge, propostes pedagògiques per desenvolupar i avaluar la competència digital de l’alumnat en l’ús segur, responsable, crític, saludable i sostenible de les tecnologies digitals. Contextualització de la competència: Aquesta competència es desplega a l’hora de conèixer, dissenyar i aplicar estratègies pedagògiques perquè l’alumnat desenvolupi un grau de competència que li permeti fer un ús segur i responsable de les tecnologies digitals. L’element comú de la competència que l’alumnat ha de desenvolupar és la protecció i la seguretat, però cal aplicar-ho en diferents àmbits: els dispositius, les dades personals i la privacitat, tant pròpia com aliena, la salut física i mental i el medi ambient i la societat.
C2. Recerca i innovació sobre les pràctiques d’ensenyament i aprenentatge, de manera que s’adapti a la contínua evolució dels riscos i de les tecnologies dirigides al desenvolupament de la competència digital de l’alumnat en l’ús dels dispositius i serveis digitals de forma segura, responsable, crítica, saludable i sostenible
Fa recerca sobre l’impacte de les estratègies didàctiques i pedagògiques per sensibilitzar l’alumnat sobre els riscos i amenaces en l’ús de tecnologies, entorns i serveis digitals i recolzar-lo en la comprensió de les mesures de seguretat i en l’adopció d’hàbits i valors per protegir la seva privacitat, les seves dades personals i el seu benestar i el d’altres.
PROPOSTA / PRÀCTICA DOCENT
Al PAT del centre (Pla d'Acció Tutorial) es presenten activitats i recursos com les xerrades i tallers Crític, promoguts pel Consell Comarcal i oferts pels ajuntaments del Vallès Oriental, que aborden qüestions relacionades amb el consum de drogues, l'ús de pantalles i la seguretat digital. Aquests tallers ofereixen assessorament i seguiment sobre diverses problemàtiques associades amb l'ús de tecnologies digitals, promocionant un ús segur, responsable i crític d'aquestes eines.
En finalitzar les xerrades s'envia una enquesta als docents amb l'objectiu de recopilar informació sobre aquestes i saber com de profitoses i interessants han estat per l’alumnat. Aquesta informació és vehiculada a través dels docents/tutors després que aquests hagin presenciat les xerrades amb el grup i hagin comentat amb aquest les seves impressions.
Per tant, aquest qüestionari ajuda a avaluar l'eficàcia i l'impacte d'aquestes activitats en els estudiants, així com a identificar àrees de millora en el servei proporcionant una visió més completa sobre com els docents perceben l'efectivitat de les xerrades en la sensibilització dels estudiants sobre els riscos i amenaces en l'ús de tecnologies digitals, alineant-se amb l'objectiu de recerca sobre l'impacte de les estratègies didàctiques i pedagògiques en aquest àmbit.
EVIDÈNCIA
VALORACIÓ / REFLEXIÓ
En l'actualitat, és essencial que els estudiants aprenguin a fer un ús segur i responsable de les tecnologies digitals, ja que formen part integral del seu entorn. Per aconseguir-ho, és crucial que reflexionin sobre la seva identitat en línia i com les seves accions digitals poden afectar-los a ells mateixos i als altres; aquests tallers i xerrades estan enfocats precissament en aconseguir aquest objectiu.
Per obtenir una comprensió clara de com perceben els estudiants la tecnologia i els seus usos, és vital recopilar retroalimentació de totes les parts interessades. Els qüestionaris en línia són eines efectives per a aquest propòsit, permetent identificar punts forts i febles dels tallers i suggerir canvis o millores de manera ràpida i sistemàtica.
En resum, aquest enfocament fomenta no només un ús responsable de la tecnologia, sinó també el benestar tant dels estudiants com dels altres en l'entorn digital. Això contribueix a crear una comunitat més conscient i responsable en línia.
Com a coordinador de segon cicle, considero que els objectius d'aquestes activitats s'ajusten perfectament a les necessitats del centre i dels nostres esc¡tudiants. És important que la proposta inclogui la comunicació dels resultats a tota la comunitat educativa, famílies incloses. Això fomentarà la col·laboració entre alumnes, professorat i famílies per intentar millorar i conscienciar a l'alumnat i a tots els afectats de la importància de fer un us responsable de les noves tecnologies.
6.5 Resolució de problemes
Competència: Recerca i innovació en el disseny d’estratègies pedagògiques per desenvolupar la competència de l’alumnat per comprendre el funcionament de les tecnologies i actuar com a consumidor proactiu en una societat digital Descripció: Dissenyar, implementar i integrar, en els processos d’ensenyament-aprenentatge, propostes pedagògiques per desenvolupar i avaluar la competència digital de l’alumnat en la utilització de les tecnologies digitals per resoldre problemes quotidians i sortir-se’n, com a consumidor proactiu, de manera creativa i crítica en un món digitalitzat. Contextualització de la competència: Aquesta competència té per objecte que el professorat promogui entre el seu alumnat la capacitat per sortir-se’n en el món digital i cobrir, gràcies a l’ús de les tecnologies, les necessitats que pugui tenir en qualsevol àmbit, des de les que són pròpies de la vida quotidiana fins a les que afecten el seu futur desenvolupament laboral o professional o a les que corresponen a la seva participació o intervenció en qualsevol projecte o iniciativa personal o col•lectiva. Això ho converteix, al seu torn, en consumidor i en productor d’informació i serveis digitals, la qual cosa s’ha anomenat “consumidor proactiu”, terme encunyat per Alvin Toffler en la dècada dels vuitanta i l’ús del qual es va generalitzar amb el web 2.0.
C2. Recerca i innovació sobre les pràctiques d’ensenyament i aprenentatge aplicades en un món digitalitzat en evolució contínua i adreçades al desenvolupament de la competència digital de l’alumnat perquè s’hi desenvolupi fent un ús eficaç creatiu i crític de les tecnologies
Fa recerca sobre l’impacte de les estratègies didàctiques i pedagògiques en el desenvolupament de la competència digital de l’alumnat per donar resposta a les seves necessitats diàries i dur a terme projectes com a consumidor proactiu en una societat digital.
Sense evidència.