top of page

PORTFOLIO INDIVIDUAL

Logotips.png

Josep Garcia

Comissió Digital Institut Vilanova del Vallès

Josep Garcia

Aquest Portafolis Digital de Competència Digital Docent és un recull de diferents practiques i experiències que he portat a terme els darrers anys tant com a director de l’Institut de Vilanova del Vallès com a professor de matemàtiques en aquest mateix centre. Com a director he potenciat la progressiva digitalització dels diferents processos del centre en l’àmbit de gestió i comunicació i en els procediments d’aprenentage. Per a aconseguir-ho ha calgut un esforç personal per tal d’adquirir i dominar les habilitats tecnològiques necessàries així com la implementació de les condicions estructurals del centre i el foment de la formació per part d’una gran majoria del claustre que ha permès una millora significativa del procés d'ensenyament i aprenentatge en l'entorn digital.


Aquest portafolis digital ofereix una visió completa de la meva capacitació, experiència i aplicació pràctica de la competència digital docent, abordant les dues facetes de la meva tasca com a director i com a professor de matemàtiques.  Inclou exemples de materials didàctics digitals que he impulsat al centre i estratègies, la implementació de les quals he fomentat per tal de millorar la competència digital de l’alumnat de tot l’institut.


Més enllà de demostrar la meva capacitat per utilitzar les eines i plataformes digitals, en aquest portafolis vull reflectir la importància de promoure entre el professorat del claustre la necessitat d’incorporar a la seva tasca docent les noves tecnologies per atendre les necessitats individuals dels estudiants millorant així la seva comprensió dels continguts curriculars.

La fonamentació personal d’aquest portfoli són els gairebé catorze cursos que pertanyo al claustre de l'Institut de Vilanova del Vallès, al qual em vaig afegir com a professor de matemàtiques el seu segon curs d’existència. La meva participació en la vida del centre ha anat sempre creixent en implicació, de bon començament vaig ser un dels dos tutors dels primers tercers d’ESO, més tard vaig ser coordinador de 4t d’ESO i de Batxillerat, al temps que era tutor de cada nivell respectiu, el curs 2011-12 vaig ser el cap d’estudis, i per últim, els darrers dotze cursos sóc el director. Des d'aquest càrrec he creat i participat a la Comissió digital, des de la que hem promogut les condicions estructurals i la formació del professorat per al continu creixement de la digitalització del centre. Formacions en les quals he participat tant com alumne com formador.


INTRODUCCIÓ AL PORTFOLIO

El portafolis ens permet com a docents mostrar i documentar les habilitats digitals i l'aplicació d'eines tecnològiques de manera concreta. A més, promou la reflexió sobre les pràctiques educatives i l'adaptació als nous entorns d'aprenentatge en línia. També fomenta l'avaluació contínua, ja que es poden identificar punts forts i àrees de millora i ofereix una manera tangible de demostrar un creixement professional que dia rere dia va augmentant. Finalment, fomenta la col·laboració i el compartiment d'experiències entre iguals, enfortint la comunitat educativa en línia.

En aquest cas ens trobem davant del nivell C2 de la Competència Digital Docent (CDD). Segons els marc de referència de la CDD aquest nivell estableix que un docent és capaç de desenvolupar processos de recerca i transformació de l'educació a través de la utilització de les tecnologies digitals. A partir d'aquí, ha de ser capaç de generar coneixement definit sobre noves funcionalitats tecnològiques amb aplicació en l'àmbit educatiu i resolent i anticipant problemes inèdits mitjançant la recerca educativa o dissenyant pràctiques d'ensenyament i aprenentatge innovadores basades en l'ús de les TD no existents fins ara.

Àrees digcomedu 2017.jfif

No només la capacitat per utilitzar les tecnologies sinó també l'exercici de totes les tasques docents.

Un element imprescindible en el procés d'ensenyament-aprenentatge que contribueix a desenvolupar la innovació.

No només la disposició de continguts digitals  sinó la capacitat de gestionar la seva varietat .

Un àrea que possibilita l'accés a la informació, la comunicació i el coneixement.  

Una competència digital específica que ha de permetre manejar les tecnologies digitals en qualsevol fase o procés. 

Un àrea per facilitar que l'alumnat assoleixi les seves pròpies competències.

Menú àrees
Àrea 1: Compromís professional

ÀREA 1: COMPROMÍS PROFESSIONAL

El compromís professional com a docents s’expressa a través de la protecció del benestar de l’alumnat i el seu adequat desenvolupament intel•lectual, físic i psicològic, la participació en el centre, la col•laboració amb les famílies, l’acció responsable en l’entorn i amb el seu propi desenvolupament professional. Per tant, la competència digital docent no solament s’ha de referir a la capacitat per utilitzar les tecnologies digitals per millorar l’ensenyament i l’aprenentatge, sinó també per a l’acompliment adequat de totes les tasques relacionades amb l’exercici professional. En aquest sentit, aquesta àrea de compromís professional inclou cinc grans competències (comunicació organitzativa; participació, col•laboració i coordinació professional; pràctica reflexiva; desenvolupament professional digital continu).

Aquesta primera àrea de compromís professional disposa de tot un conjunt de competències relacionades. Podeu accedir facilment a través dels enllaços que teniu a la part inferior: 

1.1 Comunicació organitzativa

Competència: Recerca, avaluació i disseny de noves estratègies de comunicació organitzativa en contextos educatius. Descripció: Utilitzar les tecnologies digitals establertes per les AE o, si escau, pels titulars del centre, per aplicar les estratègies de comunicació organitzativa entre els agents de la comunitat educativa i d’aquests amb tercers, per contribuir a millorar aquestes estratègies i a projectar la imatge institucional de l’organització. Contextualització de la competència: Aquesta competència es desenvolupa en contextos de comunicació organitzacional, no en situacions d’ensenyament i aprenentatge. El professorat desplega aquesta competència en contextos de comunicació a través de mitjans digitals per a la participació en els òrgans de coordinació docent i en els òrgans col·legiats dels centres, així com en la seva interacció amb els diferents agents de la comunitat educativa, especialment alumnat i famílies, amb institucions i amb entitats col·laboradores. S’aplica específicament en situacions de comunicació en l’acompliment de la seva labor professional de caràcter no docent.

C2. Disseny de les estratègies de comunicació organitzativa dels centres docents

Participa en projectes de recerca i disseny d’eines de comunicació organitzativa adaptades als centres educatius.

Experiència

En el context de l'Estratègia Digital de Centre (EDC) de l'Institut Vilanova del Vallès, la Comissió Digital (CD) del centre a través d'una recerca de les necessitats comunicació organitzativa, ha dissenyat un espai d'intercanvi d'experiències docents que permeti la comunicació entre els diferents docents del centre i faciliti el dia a dia de la tasca docent a nivell digital. L'existència d'aquest espai ha de permetre fomentar el coneixement d'eines i dinàmiques digitals que enriqueixin el procés d'ensenyament-aprenentatge.


Evidència

En aquest enllaç podeu observar una captura de pantalla de l'espai existent al portal de centre:

Enllaç evidència 1.1.C2.1


Reflexió personal


Com a director de l'institut considero de gran valor aquests espais d'intercanvi d'experiències docents i en potencio l'ús. Aquesta plataforma digital en línia ofereix una oportunitat excepcional per a tot l'equip docent de comunicar-se i col·laborar en la millora de la tasca educativa amb un enfocament digital.

Implementar aquest recurs en el web de l'institut ens permet personalitzar-lo i adaptar-lo a les nostres necessitats específiques, mantenint alhora la cohesió amb la filosofia institucional. L'objectiu és convertir el lloc web de l'institut en un centre digital dinàmic, una eina imprescindible per a l'aprenentatge continu i la col·laboració entre els membres de la comunitat educativa.

A més de ser un espai per compartir experiències i recursos, aquesta plataforma també vol facilitar la creació de grups de treball, projectes col·laboratius i espais de discussió per abordar qüestions rellevants sobre l'ús de les tecnologies digitals en l'ensenyament. Aquesta interacció ha d'estimular la innovació i la creativitat pedagògica, permetent-nos desenvolupar materials didàctics i estratègies d'ensenyament més efectives.

En resum, com a director de l'institut tinc un paper crucial en fomentar una cultura de col·laboració, comunicació oberta i aprenentatge continu a través d'aquest espai d'intercanvi d'experiències docents. És mitjançant aquest compromís compartit i la participació activa de tots els membres de la comunitat educativa que podem avançar cap a una educació digitalment enriquida i significativa.

1.2 Participació, col·laboració i coordinació professional

Competència: Innovació de les pràctiques professionals docents de participació, coordinació i col·laboració mitjançant tecnologies digitals. Descripció: Utilitzar les tecnologies digitals per participar en els òrgans col·legiats de govern i de coordinació docent del centre, per coordinar-se amb els integrants dels equips docents, dels serveis d’orientació i suport educatiu, així com per col·laborar amb professorat d’altres centres, educadors i membres d’altres institucions en el desenvolupament de plans i projectes específics promoguts pel centre educatiu. Contextualització de la competència: Aquesta competència s’ha d’aplicar en les situacions en què es requereixi al professorat la participació activa i proactiva en els òrgans de coordinació docent i de gestió i la realització de les tasques docents de caràcter administratiu a través dels mitjans digitals en el si del centre. Comporta, entre d’altres, la utilització de les aplicacions i del programari necessari per efectuar les tasques docents administratives, la utilització de plataformes de col·laboració i coordinació pedagògica al centre, l’aplicació dels protocols de seguretat i ús per utilitzar els recursos digitals del centre i l’adequació de l’ús de les tecnologies al benestar personal dels membres de l’organització i a la sostenibilitat mediambiental. També s’ha d’aplicar en situacions de col·laboració corporativa amb docents d’altres centres educatius o amb professionals externs, tant de serveis socials, com d’institucions culturals, centres de recerca, associacions o empreses de l’entorn per al desenvolupament de projectes o tasques específics. Esrefereix a la competència per a l’ús de les tecnologies digitals en processos de col·laboració amb la finalitat de dur a terme actuacions determinades, no per a la reflexió, recerca, etc., relacionades amb l’ús de les tecnologies digitals en l’educació, aspectes que seran tractats en les competències següents relatives a la pràctica reflexiva i al desenvolupament professional.

C2. Recerca sobre nous models de col·laboració professional a través de plataformes digitals

Identifica noves funcionalitats que permetrien implementar estratègies de col·laboració més eficaces en l’àmbit educatiu a través de les tecnologies digitals.

Experiència

En temps de la pandèmia, les necessitats comunicatives del centre van augmentar. La Comissió Digital, en base a les necessitats que el context de pandèmia va suposar va decidir implementar tota una sèrie d'eines de comunicació que facilitessin les tasques docents. En un primer moment, les eines comunicatives de caràcter general tipus Google meet van ser introduïdes, però els problemes de seguretat que implicaven van donar lloc a la introducció d'un mòdul específic de comunicació intern. Aques mòdul de comunicació va ser introduït a través del campus virtual Moodle del centre, en concret el mòdul escollit va ser el Big Blue Button.


Evidència

En aquest enllaç podeu observar una captura de pantalla de l'espai existent al portal de centre:

Enllaç evidència 1.2.C2.1


Reflexió personal

Durant la pandèmia de COVID-19 totes les institucions educatives ens vam veure obligades a adaptar-nos a l'ensenyament en línia, destacant l'ús d'eines com Google Meet i Zoom. En un principi al nostre centre també vam optar per aquestes eines, però la seguretat de les connexions, sense intromissions d'agents externs, i la cerca d'una única eina per a totes les comunicacions ens van portar a escollir l'eina BigBlueButton integrat a Moodle. El fet que el nostre Moodle està allotjat als servidors de la plataforma Esemtia ens ha garantit la protecció de dades de tots els usuaris, professorat i alumnat. A més també ens ha propocionat un procediment únic d'ús d'aquestes connexions.

Aquesta transició va plantejar reptes com la gestió del temps dels alumnes, tot i els beneficis en la continuïtat de l'aprenentatge. Les eines telemàtiques varen resultar essencials per mantenir la connexió entre educadors i estudiants, oferint funcionalitats que enriqueixen l'experiència educativa. Tot i això, va ser necessari resoldre les desigualtats d'accés per garantir una educació equitativa.

Avui en dia l'ensenyament en línia és residual, només per a cassos excepcionals on l'alumnat no pot assistir a l'institut. En canvi en un gran nombre de les reunions de coordinació del professorat que es fan en horari no lectiu s'ha consolidat l'ús del BigBlueButton per tal de afavorir la conciliació familiar del professorat.

En resum, les eines telemàtiques com el BigBlueButton varen ser vitals per a l'educació durant la pandèmia, proporcionant una manera efectiva de superar les barreres físiques i continuar amb l'aprenentatge i, actualment, són efectives per aconseguir una millor conciliació familiar del professorat.

1.3 Pràctica reflexiva

Competència: Recerca i avaluació sobre pràctiques pedagògiques digitals. Descripció: Aquesta competència es refereix a la recerca i la reflexió sobre l’ús dels mitjans digitals en la pràctica docent personal (individual) i al seu impacte en el desenvolupament de la competència digital d’altres persones. No requereix, per si mateixa, l’ús de dispositius i mitjans digitals, encara que el seu objecte és la millora de l’ús d’aquestes tecnologies en l’educació. A més, aquesta competència es refereix a l’entrenament i l’aplicació de la pràctica reflexiva sobre la pròpia pràctica docent professional docent en el qual s’integrin tecnologies digitals, especialment sobre el pedagògic i curricular, per anar més enllà de la reflexió intuïtiva i espontània. Contextualització de la competència: Un aspecte essencial d’aquest model és la necessitat de partir de situacions reals concretes, perquè l’aprenentatge estigui plenament contextualitzat, i que se centri de manera holística en el subjecte, evolucionant des de l’anàlisi d’elements tècnics o metodològics a uns altres més relacionats amb els principis, les percepcions i les creences dels docents. La reflexió sobre la pràctica pedagògica i docent es pot enriquir notablement amb les aportacions d’altres professionals en un grup de discussió en condicions d’igualtat i dins d’un clima de confiança, que permeti contrastar les percepcions individuals amb les d’uns altres. Així mateix, l’observació controlada, tant individual com entre iguals, bé de manera directa, bé a través d’enregistraments, aporta informació addicional més fàcilment objectivable a aquesta anàlisi qualitativa. El procés requereix la identificació dels coneixements teòrics, les creences personals implícites i el coneixement experiencial o coneixement en l’acció del subjecte, així com la reconstrucció de la reflexió en i durant l’acció que el va conduir a afrontar una situació imprevista d’una determinada manera. La reflexió sobre l’acció i la metareflexió sobre els aspectes considerats en haver de prendre una decisió i curs d’acció immediats a l’aula, ha de conduir aqüestionar algun d’aquests elements en els casos enquè la intervenció no ha donat els resultats esperatsi a examinar noves alternatives per a situacionsanàlogues. Comportaria, entre d’altres, l’examen deles característiques de la situació o l’acció, la revisióde la interpretació subjectiva que se n’ha fet, elprocediment seguit en el diagnòstic i la definició del problema, els factors que han determinat la decisió adoptada, la cerca de nous coneixements i referents teòrics, la revisió de les interpretacions subjectives i dels esquemes de pensament i la construcció d’una praxi racional, reflexiva i conscient i, per tant, menys reactiva, intuïtiva i rutinària.

C2. Recerca i lideratge en el desenvolupament de processos de pràctica reflexiva

Fa recerca sobre l'impacte de la pràctica reflexiva en la millora de la pràctica docent utilitzant tecnologies digitals.

Experiència

L'existència de l'Estratègia Digital de Centre (EDC) suposa en si mateixa la introducció a l'interior de la comunitat educativa del centre, de la pràctica reflexiva sobre la pràctica docent i l'ús de les tecnologies digitals en el dia a dia.

Dins de l'Estratègia Digital de Centre (EDC) s’ha dut a terme una sèrie d’actuacions relatives a la diagnosi de punts forts i febles pel que respecte a les habilitats i mancances que predominen en el col·lectiu de l’equip docent del nostre centre. Això representa en si mateix, un acte de reflexió sobre la digitalització de la nostra pràctica docent, les eines utilitzades per aquesta diagnosi va ser anomenades Selfie i Selfie for teachers. 



Evidència

Podeu observar el buidatge de la selfie i una captura de pantalla en aquest enllaç: 

Evidència 1.3.C2.1



Reflexió personal

Selfie for Teachers ha estat una eina molt vàlida per a promoure la reflexió sobre la pròpia competència digital en l'àmbit educatiu. Com a director de l’institut una de les meves funcions és precisament promoure l’avaluació contínua del funcionament del centre, per tant quan des de la Mentoria Digital del curs 2021/22 se’ns va proposar fer-la servir per fer un estudi de l’estat digital del nostre centre vaig intuir que seria una bona eina per fer-ne la reflexió.

Selfie for Teachers ens va oferir una plataforma per a que el nostre professorat es qüestionés sobre la seva pràctica docent, s’autoavalués i busqués maneres de millora contínua. Així mateix és una oportunitat valuosa per a què els docents reflexionin sobre les seves pràctiques d'ensenyament i avaluïn les seves habilitats i competències digitals. Aquest procés d'autoreconeixement és fonamental per al desenvolupament professional, ja que permet identificar àrees de fortalesa i de millora, establint així objectius concrets per al creixement professional individual.

A més, Selfie for Teachers resulta molt útil per avaluar l'impacte educatiu de les pràctiques docents mitjançant la recopilació i l'anàlisi de dades sobre les experiències dels estudiants i els resultats d'aprenentatge. Això ens permet avaluar l'eficàcia de les pràctiques educatives i ajustar-les segons sigui necessari per millorar els resultats acadèmics dels nostres alumnes.

L’anàlisi dels resultats del Selfie for Teachers ens va servir per confeccionar l’Estratègia Digital de Centre que vaig poder incorporar dins el meu projecte de direcció per al cursos 2022/23-2025/26.