PORTFOLIO INDIVIDUAL
Blanca Bruguet Solé
Comissió Digital Institut Vilanova del Vallès
Com a professora d'educació física de secundària i batxillerat, em trobo constantment desafiada per la necessitat d'adaptar-me a un entorn educatiu en constant evolució. Reconec la importància d'integrar de manera efectiva les tecnologies digitals en la meva pràctica docent per potenciar l'aprenentatge significatiu i rellevant dels meus estudiants. És en aquest context que vaig decidir embarcar-me en un viatge de desenvolupament professional, cursant un postgrau en Competència Digital Docent, amb l'objectiu de reforçar les meves habilitats i coneixements en aquest àmbit.
La competència digital docent no es limita simplement al domini d'eines tecnològiques, sinó que abasta la capacitat de dissenyar, implementar i avaluar estratègies pedagògiques innovadores que aprofitin plenament el potencial de les tecnologies digitals per millorar l'ensenyament i l'aprenentatge. Aquest enfocament no només beneficia als meus estudiants, sinó que també enriqueix la meva pràctica docent, proporcionant-me noves formes d'abordar els reptes educatius i fomentant el meu creixement professional continu.
A través d'aquest portafoli, espero reflexionar sobre la meva pràctica docent actual, explorar noves estratègies pedagògiques i tecnològiques, i compartir les meves experiències i aprenentatges. En fer-ho, m'agradaria contribuir al desenvolupament d'una educació física més inclusiva, motivadora i rellevant per a tots els meus estudiants.
Les meves inquietuds i motivacions per cursar aquest postgrau sorgeixen del desig d'estar a l'avantguarda de les millors pràctiques educatives, així com del meu compromís amb el desenvolupament integral dels meus estudiants. Reconec la importància de cultivar un entorn d'aprenentatge col·laboratiu i centrat en l'estudiant, on cada individu tingui l'oportunitat de desenvolupar les seves habilitats de manera autònoma i treballar en equip amb els seus iguals. Aquest enfocament no només promou l'èxit acadèmic, sinó que també fomenta el creixement personal i social dels meus estudiants, preparant-los per fer front als reptes del món modern.
INTRODUCCIÓ AL PORTFOLIO
El portafolis ens permet com a docents mostrar i documentar les habilitats digitals i l'aplicació d'eines tecnològiques de manera concreta. A més, promou la reflexió sobre les pràctiques educatives i l'adaptació als nous entorns d'aprenentatge en línia. També fomenta l'avaluació contínua, ja que es poden identificar punts forts i àrees de millora i ofereix una manera tangible de demostrar un creixement professional que dia rere dia va augmentant. Finalment, fomenta la col·laboració i el compartiment d'experiències entre iguals, enfortint la comunitat educativa en línia.
En aquest cas ens trobem davant del nivell C2 de la Competència Digital Docent (CDD). Segons els marc de referència de la CDD aquest nivell estableix que un docent és capaç de desenvolupar processos de recerca i transformació de l'educació a través de la utilització de les tecnologies digitals. A partir d'aquí, ha de ser capaç de generar coneixement definit sobre noves funcionalitats tecnològiques amb aplicació en l'àmbit educatiu i resolent i anticipant problemes inèdits mitjançant la recerca educativa o dissenyant pràctiques d'ensenyament i aprenentatge innovadores basades en l'ús de les TD no existents fins ara.
No només la capacitat per utilitzar les tecnologies sinó també l'exercici de totes les tasques docents.
Un element imprescindible en el procés d'ensenyament-aprenentatge que contribueix a desenvolupar la innovació.
No només la disposició de continguts digitals sinó la capacitat de gestionar la seva varietat .
Un àrea que possibilita l'accés a la informació, la comunicació i el coneixement.
Una competència digital específica que ha de permetre manejar les tecnologies digitals en qualsevol fase o procés.
Un àrea per facilitar que l'alumnat assoleixi les seves pròpies competències.
ÀREA 1: COMPROMÍS PROFESSIONAL
El compromís professional com a docents s’expressa a través de la protecció del benestar de l’alumnat i el seu adequat desenvolupament intel•lectual, físic i psicològic, la participació en el centre, la col•laboració amb les famílies, l’acció responsable en l’entorn i amb el seu propi desenvolupament professional. Per tant, la competència digital docent no solament s’ha de referir a la capacitat per utilitzar les tecnologies digitals per millorar l’ensenyament i l’aprenentatge, sinó també per a l’acompliment adequat de totes les tasques relacionades amb l’exercici professional. En aquest sentit, aquesta àrea de compromís professional inclou cinc grans competències (comunicació organitzativa; participació, col•laboració i coordinació professional; pràctica reflexiva; desenvolupament professional digital continu).
Aquesta primera àrea de compromís professional disposa de tot un conjunt de competències relacionades. Podeu accedir facilment a través dels enllaços que teniu a la part inferior:
1.1 Comunicació organitzativa
Competència: Recerca, avaluació i disseny de noves estratègies de comunicació organitzativa en contextos educatius. Descripció: Utilitzar les tecnologies digitals establertes per les AE o, si escau, pels titulars del centre, per aplicar les estratègies de comunicació organitzativa entre els agents de la comunitat educativa i d’aquests amb tercers, per contribuir a millorar aquestes estratègies i a projectar la imatge institucional de l’organització. Contextualització de la competència: Aquesta competència es desenvolupa en contextos de comunicació organitzacional, no en situacions d’ensenyament i aprenentatge. El professorat desplega aquesta competència en contextos de comunicació a través de mitjans digitals per a la participació en els òrgans de coordinació docent i en els òrgans col·legiats dels centres, així com en la seva interacció amb els diferents agents de la comunitat educativa, especialment alumnat i famílies, amb institucions i amb entitats col·laboradores. S’aplica específicament en situacions de comunicació en l’acompliment de la seva labor professional de caràcter no docent.