
PORTFOLIO INDIVIDUAL

Blanca Bruguet Solé
Comissió Digital Institut Vilanova del Vallès

Com a professora d'educació física de secundària i batxillerat, em trobo constantment desafiada per la necessitat d'adaptar-me a un entorn educatiu en constant evolució. Reconec la importància d'integrar de manera efectiva les tecnologies digitals en la meva pràctica docent per potenciar l'aprenentatge significatiu i rellevant dels meus estudiants. És en aquest context que vaig decidir embarcar-me en un viatge de desenvolupament professional, cursant un postgrau en Competència Digital Docent, amb l'objectiu de reforçar les meves habilitats i coneixements en aquest àmbit.
La competència digital docent no es limita simplement al domini d'eines tecnològiques, sinó que abasta la capacitat de dissenyar, implementar i avaluar estratègies pedagògiques innovadores que aprofitin plenament el potencial de les tecnologies digitals per millorar l'ensenyament i l'aprenentatge. Aquest enfocament no només beneficia als meus estudiants, sinó que també enriqueix la meva pràctica docent, proporcionant-me noves formes d'abordar els reptes educatius i fomentant el meu creixement professional continu.
A través d'aquest portafoli, espero reflexionar sobre la meva pràctica docent actual, explorar noves estratègies pedagògiques i tecnològiques, i compartir les meves experiències i aprenentatges. En fer-ho, m'agradaria contribuir al desenvolupament d'una educació física més inclusiva, motivadora i rellevant per a tots els meus estudiants.
Les meves inquietuds i motivacions per cursar aquest postgrau sorgeixen del desig d'estar a l'avantguarda de les millors pràctiques educatives, així com del meu compromís amb el desenvolupament integral dels meus estudiants. Reconec la importància de cultivar un entorn d'aprenentatge col·laboratiu i centrat en l'estudiant, on cada individu tingui l'oportunitat de desenvolupar les seves habilitats de manera autònoma i treballar en equip amb els seus iguals. Aquest enfocament no només promou l'èxit acadèmic, sinó que també fomenta el creixement personal i social dels meus estudiants, preparant-los per fer front als reptes del món modern.
INTRODUCCIÓ AL PORTFOLIO
El portafolis ens permet com a docents mostrar i documentar les habilitats digitals i l'aplicació d'eines tecnològiques de manera concreta. A més, promou la reflexió sobre les pràctiques educatives i l'adaptació als nous entorns d'aprenentatge en línia. També fomenta l'avaluació contínua, ja que es poden identificar punts forts i àrees de millora i ofereix una manera tangible de demostrar un creixement professional que dia rere dia va augmentant. Finalment, fomenta la col·laboració i el compartiment d'experiències entre iguals, enfortint la comunitat educativa en línia.
En aquest cas ens trobem davant del nivell C2 de la Competència Digital Docent (CDD). Segons els marc de referència de la CDD aquest nivell estableix que un docent és capaç de desenvolupar processos de recerca i transformació de l'educació a través de la utilització de les tecnologies digitals. A partir d'aquí, ha de ser capaç de generar coneixement definit sobre noves funcionalitats tecnològiques amb aplicació en l'àmbit educatiu i resolent i anticipant problemes inèdits mitjançant la recerca educativa o dissenyant pràctiques d'ensenyament i aprenentatge innovadores basades en l'ús de les TD no existents fins ara.

No només la capacitat per utilitzar les tecnologies sinó també l'exercici de totes les tasques docents.
Un element imprescindible en el procés d'ensenyament-aprenentatge que contribueix a desenvolupar la innovació.
No només la disposició de continguts digitals sinó la capacitat de gestionar la seva varietat .
Un àrea que possibilita l'accés a la informació, la comunicació i el coneixement.
Una competència digital específica que ha de permetre manejar les tecnologies digitals en qualsevol fase o procés.
Un àrea per facilitar que l'alumnat assoleixi les seves pròpies competències.
ÀREA 1: COMPROMÍS PROFESSIONAL
El compromís professional com a docents s’expressa a través de la protecció del benestar de l’alumnat i el seu adequat desenvolupament intel•lectual, físic i psicològic, la participació en el centre, la col•laboració amb les famílies, l’acció responsable en l’entorn i amb el seu propi desenvolupament professional. Per tant, la competència digital docent no solament s’ha de referir a la capacitat per utilitzar les tecnologies digitals per millorar l’ensenyament i l’aprenentatge, sinó també per a l’acompliment adequat de totes les tasques relacionades amb l’exercici professional. En aquest sentit, aquesta àrea de compromís professional inclou cinc grans competències (comunicació organitzativa; participació, col•laboració i coordinació professional; pràctica reflexiva; desenvolupament professional digital continu).
Aquesta primera àrea de compromís professional disposa de tot un conjunt de competències relacionades. Podeu accedir facilment a través dels enllaços que teniu a la part inferior:
1.1 Comunicació organitzativa
Competència: Recerca, avaluació i disseny de noves estratègies de comunicació organitzativa en contextos educatius. Descripció: Utilitzar les tecnologies digitals establertes per les AE o, si escau, pels titulars del centre, per aplicar les estratègies de comunicació organitzativa entre els agents de la comunitat educativa i d’aquests amb tercers, per contribuir a millorar aquestes estratègies i a projectar la imatge institucional de l’organització. Contextualització de la competència: Aquesta competència es desenvolupa en contextos de comunicació organitzacional, no en situacions d’ensenyament i aprenentatge. El professorat desplega aquesta competència en contextos de comunicació a través de mitjans digitals per a la participació en els òrgans de coordinació docent i en els òrgans col·legiats dels centres, així com en la seva interacció amb els diferents agents de la comunitat educativa, especialment alumnat i famílies, amb institucions i amb entitats col·laboradores. S’aplica específicament en situacions de comunicació en l’acompliment de la seva labor professional de caràcter no docent.
C2. Disseny de les estratègies de comunicació organitzativa dels centres docents
Participa en projectes de recerca i disseny d’eines de comunicació organitzativa adaptades als centres educatius.
Dins del marc de l'Estratègia Digital de Centre (EDC) de l'Institut Vilanova del Vallès, la Comissió Digital (CD) del centre ha dut a terme una anàlisi de les necessitats comunicatives i organitzatives. Com a resultat d'aquesta recerca, s'ha concebut un nou espai d'intercanvi d'experiències docents amb l'objectiu de millorar la comunicació entre els diferents membres del cos docent i simplificar les tasques diàries relacionades amb la docència en l'àmbit digital.
Aquest nou espai pretén ser un lloc de trobada virtual on els docents puguin compartir idees, estratègies i recursos relacionats amb la seva pràctica educativa. Amb això, s'espera fomentar un ambient de col·laboració i aprenentatge mutu, així com enriquir el procés d'ensenyament - aprenentatge mitjançant l'exploració i l'adopció de noves eines i dinàmiques digitals.
A través d'aquesta plataforma, es busca no només facilitar la comunicació entre els membres del centre sinó també impulsar la innovació i el desenvolupament professional continu dels docents en l'àmbit digital.
REFLEXIÓ EDUCATIVA
Aquest nou espai d'intercanvi d'experiències docents sorgeix com una plataforma digital que possibilita la interacció entre els membres de l'equip docent del centre, obrint les portes a una millora significativa de les pràctiques educatives en l'àmbit digital. Es tracta d'un recurs dinàmic i en evolució, que es nodreix constantment de les aportacions dels membres del centre.
Encara que ja existeixen plataformes consolidades com Moodle o Microsoft Teams, la decisió d'integrar aquest espai d'intercanvi a la web del centre ofereix diversos avantatges. En primer lloc, permet una personalització i adaptació a les necessitats particulars de la comunitat educativa. A més, contribueix a consolidar el portal del centre com un centre de recursos digitals, mantenint-se fidel als principis fundacionals de la pàgina.
Més enllà de ser un mer dipòsit d'experiències digitals, aquest recurs es presenta com un espai vibrant de diàleg i debat. Permet abordar qüestions sobre la utilitat i adequació de les tecnologies digitals en diversos contextos educatius, afavorint la resolució de dubtes i la generació de coneixement compartit.
Així mateix, aquesta plataforma serveix com a punt de trobada per a la creació de grups de treball, la confecció de projectes col·laboratius i el desenvolupament conjunt de materials didàctics. La possibilitat d'establir tallers, sessions de mentorat i formació s'adapta a les necessitats específiques dels membres del centre, facilitant la transferència de coneixement i habilitats digitals.
En resum, la clau de l'èxit d'aquest espai d'intercanvi d'experiències docents radica en promoure una cultura de col·laboració, comunicació oberta i aprenentatge continu entre tots els membres de la comunitat educativa.
1.2 Participació, col·laboració i coordinació professional
Competència: Innovació de les pràctiques professionals docents de participació, coordinació i col·laboració mitjançant tecnologies digitals. Descripció: Utilitzar les tecnologies digitals per participar en els òrgans col·legiats de govern i de coordinació docent del centre, per coordinar-se amb els integrants dels equips docents, dels serveis d’orientació i suport educatiu, així com per col·laborar amb professorat d’altres centres, educadors i membres d’altres institucions en el desenvolupament de plans i projectes específics promoguts pel centre educatiu. Contextualització de la competència: Aquesta competència s’ha d’aplicar en les situacions en què es requereixi al professorat la participació activa i proactiva en els òrgans de coordinació docent i de gestió i la realització de les tasques docents de caràcter administratiu a través dels mitjans digitals en el si del centre. Comporta, entre d’altres, la utilització de les aplicacions i del programari necessari per efectuar les tasques docents administratives, la utilització de plataformes de col·laboració i coordinació pedagògica al centre, l’aplicació dels protocols de seguretat i ús per utilitzar els recursos digitals del centre i l’adequació de l’ús de les tecnologies al benestar personal dels membres de l’organització i a la sostenibilitat mediambiental. També s’ha d’aplicar en situacions de col·laboració corporativa amb docents d’altres centres educatius o amb professionals externs, tant de serveis socials, com d’institucions culturals, centres de recerca, associacions o empreses de l’entorn per al desenvolupament de projectes o tasques específics. Esrefereix a la competència per a l’ús de les tecnologies digitals en processos de col·laboració amb la finalitat de dur a terme actuacions determinades, no per a la reflexió, recerca, etc., relacionades amb l’ús de les tecnologies digitals en l’educació, aspectes que seran tractats en les competències següents relatives a la pràctica reflexiva i al desenvolupament professional.
C2. Recerca sobre nous models de col·laboració professional a través de plataformes digitals
Identifica noves funcionalitats que permetrien implementar estratègies de col·laboració més eficaces en l’àmbit educatiu a través de les tecnologies digitals.
Durant la pandèmia, la demanda de comunicació al centre va créixer. La Comissió Digital, adaptant-se a aquest nou entorn, va optar per incorporar diverses eines de comunicació per millorar les tasques educatives. Inicialment, es van utilitzar plataformes de comunicació com Google Meet, però els problemes de seguretat van fer necessari implementar un mòdul específic per a la comunicació interna. Aquest mòdul, integrat dins del campus virtual Moodle del centre, va ser el Big Blue Button.
REFLEXIÓ EDUCATIVA
L'adopció d'aquesta eina de videoconferència integrada a Moodle ha plantejat diversos reptes i oportunitats des d'una perspectiva pedagògica. El BigBlueButton ha obert una finestra d'accessibilitat, especialment durant la crisi sanitària de la COVID-19, permetent al professorat oferir classes en línia en temps real des dels llocs de residència dels alumnes de manera segura. Aquesta seguretat ha estat garantida per la política de protecció de dades dels servidors de la plataforma Esemtia, on està allotjat el Moodle del nostre centre.
Les funcionalitats integrades de Moodle, com el xat o la pissarra digital compartida, han fomentat una interacció activa entre professorat i alumnat, incentivant la participació en el procés d'aprenentatge. D'aquestes funcionalitats, destaca la capacitat d'enregistrar sessions, permetent als alumnes revisar el contingut de forma asíncrona i la creació de sales virtuals per a treball en grup. En el cas de la matèria d'educació física, es va crear un gimnàs virtual.
No obstant això, la naturalesa mateixa de l'eina ha suposat alguns obstacles per als docents. La gestió del temps en aquest entorn virtual ha estat un repte, ja que l'eficiència en les sessions en línia s'ha vist afectada. A més, s'ha observat un baix compromís per part de l'alumnat, possiblement a causa de la comoditat de treballar des de casa.
En resum, l'ús del BigBlueButton a Moodle és una eina valuosa per millorar l'aprenentatge en línia i enriquir l'experiència educativa dels alumnes, però s'ha de tenir en compte que no pot substituir completament la interacció presencial entre professors i alumnes, sempre que sigui possible.
1.3 Pràctica reflexiva
Competència: Recerca i avaluació sobre pràctiques pedagògiques digitals. Descripció: Aquesta competència es refereix a la recerca i la reflexió sobre l’ús dels mitjans digitals en la pràctica docent personal (individual) i al seu impacte en el desenvolupament de la competència digital d’altres persones. No requereix, per si mateixa, l’ús de dispositius i mitjans digitals, encara que el seu objecte és la millora de l’ús d’aquestes tecnologies en l’educació. A més, aquesta competència es refereix a l’entrenament i l’aplicació de la pràctica reflexiva sobre la pròpia pràctica docent professional docent en el qual s’integrin tecnologies digitals, especialment sobre el pedagògic i curricular, per anar més enllà de la reflexió intuïtiva i espontània. Contextualització de la competència: Un aspecte essencial d’aquest model és la necessitat de partir de situacions reals concretes, perquè l’aprenentatge estigui plenament contextualitzat, i que se centri de manera holística en el subjecte, evolucionant des de l’anàlisi d’elements tècnics o metodològics a uns altres més relacionats amb els principis, les percepcions i les creences dels docents. La reflexió sobre la pràctica pedagògica i docent es pot enriquir notablement amb les aportacions d’altres professionals en un grup de discussió en condicions d’igualtat i dins d’un clima de confiança, que permeti contrastar les percepcions individuals amb les d’uns altres. Així mateix, l’observació controlada, tant individual com entre iguals, bé de manera directa, bé a través d’enregistraments, aporta informació addicional més fàcilment objectivable a aquesta anàlisi qualitativa. El procés requereix la identificació dels coneixements teòrics, les creences personals implícites i el coneixement experiencial o coneixement en l’acció del subjecte, així com la reconstrucció de la reflexió en i durant l’acció que el va conduir a afrontar una situació imprevista d’una determinada manera. La reflexió sobre l’acció i la metareflexió sobre els aspectes considerats en haver de prendre una decisió i curs d’acció immediats a l’aula, ha de conduir aqüestionar algun d’aquests elements en els casos enquè la intervenció no ha donat els resultats esperatsi a examinar noves alternatives per a situacionsanàlogues. Comportaria, entre d’altres, l’examen deles característiques de la situació o l’acció, la revisióde la interpretació subjectiva que se n’ha fet, elprocediment seguit en el diagnòstic i la definició del problema, els factors que han determinat la decisió adoptada, la cerca de nous coneixements i referents teòrics, la revisió de les interpretacions subjectives i dels esquemes de pensament i la construcció d’una praxi racional, reflexiva i conscient i, per tant, menys reactiva, intuïtiva i rutinària.
C2. Recerca i lideratge en el desenvolupament de processos de pràctica reflexiva
Fa recerca sobre l'impacte de la pràctica reflexiva en la millora de la pràctica docent utilitzant tecnologies digitals.
La implementació de l'Estratègia Digital de Centre (EDC) implica un canvi significatiu en la manera en què la comunitat educativa del centre aborda la pràctica docent i l'ús de les tecnologies digitals en la seva rutina diària. Dins del marc de l'EDC, s'han realitzat diverses accions per a diagnosticar els punts forts i febles en les habilitats del nostre equip docent, destacant les àrees en què destaquem i les àrees en què podem millorar. Aquest procés en si mateix convida a la reflexió sobre com digitalitzar la nostra pràctica docent i com millorar-la per a adaptar-nos als reptes del món digital.
REFLEXIÓ EDUCATIVA
Com a professora d'educació física de secundària i batxillerat, veig en l'eina Selfie una oportunitat única per explorar com la reflexió pot millorar la pràctica docent amb l'ús de les tecnologies digitals. La capacitat de reflexionar sobre les nostres accions i experiències a l'aula és crucial per al creixement professional, ja que ens permet analitzar què funciona bé i què es pot millorar.
Aquesta eina de diagnosi proporciona un recurs visual i concret per a aquesta reflexió. Permet capturar moments clau durant les nostres classes, com les interaccions amb l'alumnat o els materials didàctics utilitzats, i revisar-los més endavant en el propi temps i espai. Això ajuda a identificar tant els aspectes positius com els negatius de la pràctica i a prendre mesures per millorar.
D'altra banda, el Selfie for teachers també pot ser una eina poderosa per millorar la comunicació i la col·laboració entre nosaltres com a docents. Podem compartir les nostres selfies amb els nostres companys/es per rebre retroalimentació constructiva sobre la nostra pràctica i intercanviar consells i idees. Això crea un entorn de suport professional que ens ajuda a créixer i aprendre junts.
En resum, l'ús de l'eina Selfie com a part de la nostra investigació sobre com la reflexió pot millorar la nostra pràctica docent amb les tecnologies digitals és una estratègia potent per al nostre desenvolupament professional. Ens ofereix una manera tangible de reflexionar sobre la nostra feina i ens connecta amb altres docents per compartir experiències i coneixements.
1.4 Desenvolupament professional digital continu (DPC)
Competència: Creació col•laborativa de noves activitats i models de formació per al desenvolupament professional continu Descripció: Desenvolupar de manera continuada les competències professionals docents a través de mitjans digitals. Mantenir actualitzada la competència digital docent. Contextualització de la competència: Aquesta competència s’ha d’aplicar en les situacions en les quals l’objectiu fonamental és el desenvolupament professional continu a través de mitjans digitals, és a dir, la millora de les competències docents pròpies, bé a través del treball individual o en col•laboració o amb l’ajuda d’altres persones. Inclou, de manera específica, el desenvolupament de la competència digital professional a través de la formació presencial, semipresencial o mitjançant tecnologies digitals en entorns virtuals.
C2. Disseny de nous programes de recerca aplicada a l’educació per al desenvolupament professional docent mitjançant les tecnologies digitals
Utilitza les tecnologies digitals per assessorar altres companys sobre pràctiques d’ensenyament innovadores.
La formació digital interna representa el compromís continu que el centre ha adoptat des de fa temps envers la digitalització progressiva de l'aprenentatge de l'alumnat. Aquesta formació té com a objectiu principal actualitzar els coneixements del professorat en matèria de digitalització pedagògica, oferint assessorament i orientació sobre la iniciació i l'ús de diversos recursos digitals, així com les seves capacitats i les seves possibles aplicacions en els diferents entorns d'aprenentatge de l'aula.
REFLEXIÓ EDUCATIVA
La formació digital interna, juntament amb altres iniciatives, ha impulsat una evolució positiva i proactiva entre el personal docent, especialment en la integració de la tecnologia en la nostra tasca educativa. Aquesta formació no només reflecteix la postura del centre, sinó que també concreta el compromís del nostre col·lectiu enfront dels reptes i oportunitats de la digitalització en l'educació. Aquest enfocament demostra el reconeixement de la importància de preparar els docents per adaptar-se als canvis constants i les noves demandes del món digital en el qual estem immersos.
Els objectius centrals de la formació digital interna posen en relleu la preocupació per al desenvolupament professional del professorat i l'aprenentatge digital de l'alumnat. El reciclatge en termes de digitalització pedagògica es presenta com un element essencial en els entorns educatius actuals, ja que implica no només conèixer les eines tecnològiques, sinó també comprendre com utilitzar-les de manera efectiva en els processos d'aprenentatge dels estudiants.
La guia i assessorament entre companys en l'ús de recursos digitals específics ha ajudat a superar les possibles barreres inicials que alguns professors/es podrien experimentar enfront de la tecnologia. Aquesta dinàmica no només facilita la integració de les eines digitals en les nostres matèries, sinó que també promou la reflexió sobre com aquestes eines poden adaptar-se de manera òptima als diferents contextos d'aprenentatge del nostre alumnat.
Finalment, és important reconèixer els resultats evidents d'aquestes formacions internes, que posen de manifest la importància d'una formació contínua del professorat en l'àmbit de la digitalització. Aquesta formació no només millora la qualitat de l'ensenyament, sinó que també prepara els nostres alumnes per fer front als reptes d'aquest món digitalitzat en el qual estan immersos.
1.5 Protecció de dades personals, privacitat, seguretat i benestar digital
Competència: Disseny i concreció de mesures per a la protecció de les dades personals, la privacitat, la seguretat, els drets digitals i el benestar digital de la comunitat educativa. Descripció: Protegir les dades personals, les comunicacions i l’accés als dispositius, dins de l’àmbit educatiu, per evitar els riscos i les amenaces que afectin els drets i les garanties digitals de tots els membres de la comunitat educativa inclosos en la normativa vigent. Utilitzar de manera responsable, segura i saludable les tecnologies digitals per evitar riscos laborals, personals i en l’entorn i per garantir el benestar físic, psicològic i social de l’alumnat en utilitzar les tecnologies digitals. Contextualització de la competència: El pla digital del centre ha de recollir un conjunt de mesures que garanteixin el benestar de la comunitat educativa. Aquesta competència està orientada a desenvolupar el compromís docent amb aquest objectiu i s’exercita a través de quatre eixos: • La protecció de dades personals, de la privacitat i dels drets digitals; • La seguretat en l’accés als dispositius, sistemes i xarxes; • L’ús responsable i sostenible dels recursos digitals des del punt de vista mediambiental, i • Les mesures orientades a garantir la salut física i mental. Un element fonamental per desenvolupar aquesta competència és la protecció de dades personals, perquè és una obligació que contreu tot docent en l’acompliment de les seves responsabilitats, i el seu exercici està subjecte en deure de sigil i s’ha de complir des del primer moment, per la qual cosa no se’n pot graduar, en cap cas, l’aplicació. l’aprenentatge. Es concreta en l’aplicació de les mesures i els protocols de seguretat al centre, que han de desenvolupar els establerts per la legislació vigent. En funció de l’AE per a la qual es treballi o el centre concertat o privat en el qual exerceixi la docència, aquests protocols poden canviar, encara que sempre exigiran l’aplicació d’uns elements comuns.
C2. Referent en el disseny i l’aplicació de protocols o mesures de seguretat, protecció de dades personals, privacitat, drets digitals i benestar relacionats amb la utilització de les tecnologies digitals en l’àmbit educatiu
Identifica aspectes de millora en els protocols de protecció de dades personals i la privacitat en utilitzar tecnologies digitals als centres educatius a partir d’un coneixement profund i contextualitzat de la normativa sobre protecció de dades, i fa propostes per actualitzar-la.
La implementació d’un mòdul formatiu en línia a la plataforma Odissea, en el marc de l’Estratègia Digital de Centre, ha estat un procés col·laboratiu, dissenyat i adaptat a les necessitats específiques del nostre centre. Aquest mòdul, enfocat en la seguretat digital, fomenta la participació activa i la col·laboració de tot el claustre docent. Mitjançant aquesta estratègia, tot el personal docent ha estat involucrat en la definició d’objectius, la identificació de necessitats i la planificació d’accions relacionades amb la seguretat digital del centre.
El contingut del mòdul se centra a introduir els docents en conceptes clau de ciberseguretat i protecció de dades, amb l’objectiu de promoure una convivència saludable i fiable entre els membres de la comunitat educativa i la tecnologia. Això implica la creació de sinergies específiques que s’adapten a les característiques del nostre centre, assegurant un entorn digital segur i protegit per a tots els implicats en el procés educatiu.
REFLEXIÓ EDUCATIVA
La participació del claustre és essencial en el disseny i l'adaptació dels mòduls formatius en línia, especialment quan es tracta de la seguretat digital. Aquest enfocament no només requereix la contribució dels experts en tecnologia del centre, sinó també de tots els membres del claustre, ja que la seguretat digital és una qüestió que afecta a tots els àmbits de la vida escolar i laboral. La participació activa dels membres del claustre en la definició d'objectius, identificació de necessitats i planificació d'accions és fonamental per garantir l'eficàcia de la formació en seguretat digital.
A través d'aquest mòdul formatiu, hem pogut explorar conceptes de ciberseguretat i abordar qüestions avançades que ens han permès millorar les nostres capacitats per fer front als reptes tecnològics actuals i futurs. La reflexió sobre aquesta formació ens convida a reconèixer la importància de la col·laboració i la participació activa del claustre en la contextualització de la seguretat digital, amb l'objectiu de promoure una convivència segura i confiable entre la comunitat educativa i la tecnologia del segle actual.
ÀREA 2: CONTINGUTS DIGITALS
El professorat disposa actualment d’una gran diversitat de continguts digitals que pot utilitzar per a l’ensenyament. Una de les competències clau que qualsevol docent necessita desenvolupar és poder gestionar aquesta varietat de continguts per identificar de manera efectiva els que millor s’adaptin als objectius d’aprenentatge, al seu alumnat i al seu estil d’ensenyament, estructurar-los, relacionar-los entre si i modificar, afegir i crear nous continguts educatius digitals amb els quals pugui basar la seva pràctica docent. És important tenir en compte la diferència conceptual entre continguts digitals, que són fitxers amb continguts que es poden emprar amb una finalitat educativa, encara que originàriament hagin estat elaborats amb un altre propòsit, i continguts educatius digitals, que són paquets de continguts estandarditzats, identificats i catalogats perquè s’utilitzin amb una finalitat educativa. Al mateix temps, és important conèixer com s’han d’utilitzar i administrar de manera responsable els continguts digitals, i respectar la normativa sobre drets d’autor i propietat intel•lectual en usar-los, modificar-los i compartir-los.
Aquesta segona àrea de continguts digitals disposa de tot un conjunt de competències relacionades. Podeu accedir facilment a través del menú inferior:
2.1 Cerca i selecció de continguts digitals
Competència: Recerca per a l’optimització de la cerca i la selecció de continguts digitals i transformació de les pràctiques educatives a partir de la millora en la definició dels criteris de qualitat Descripció: Localitzar, avaluar i seleccionar continguts digitals de qualitat per millorar l’ensenyament i l’aprenentatge i donar-hi suport. Considerar, de forma específica, l’objectiu d’aprenentatge, el context, l’enfocament pedagògic, el tipus de llicència i aspectes tècnics que garanteixin l’accessibilitat universal, la usabilitat i la interoperabilitat. Contextualització de la competència: Aquesta competència es demostra en situacions en les quals el o la docent ha d’afrontar la cerca de continguts digitals per utilitzar-los en la pràctica docent. A l’hora de buscar, avaluar i seleccionar els continguts, no només s’han de tenir en compte els aspectes pedagògics o didàctics i la seva adequació a les característiques del seu alumnat, sinó també els de caràcter tècnic (accessibilitat, usabilitat, etc.), de seguretat i garantia dels drets digitals de tot l’alumnat com, per exemple, la necessitat de registre o la cessió de dades per usar-les. En aquesta competència, el o la docent no arriba a editar els continguts, simplement els cerca i selecciona per a un ús posterior, per la qual cosa la selecció s’ha de fer, també, tenint en compte els diferents tipus de llicències existents i adequant la cerca a l’ús concret que li vol a donar.
C2. Transformació de les pràctiques de cerca i selecció de continguts educatius digitals
Fa recerca sobre el funcionament dels motors de cerca, els algorismes que empren i l’ús de les metadades per recuperar la informació i els aplica en el disseny de noves estratègies de cerca i catalogació.
Mitjançant el projecte de recerca COMDID (ref. 2014ARMIF00039), realitzat pel grup ARGET de la Universitat Rovira i Virgili (URV) (ref. 2017SGR1682), la Comissió Digital de Centre va realitzar una sèrie de proves diagnòstiques contrastades. Aquestes proves van identificar diverses necessitats en relació amb el disseny d'estratègies centrades en la cerca i catalogació d'aplicacions, destinades tant al professorat com a l'alumnat. Moltes d'aquestes estratègies de disseny es van centrar en l'establiment de sistemes de control protocol·lari de la gsuite, així com en eines de registre tant per a usuaris com per a dispositius.
REFLEXIÓ EDUCATIVA
Aquesta iniciativa evidencia un compromís amb la integració de la investigació i la tecnologia per enriquir els processos d'ensenyament-aprenentatge, tant per als docents com per als alumnes.
La col·laboració entre la Comissió Digital de Centre i la Universitat Rovira i Virgili ha impulsat proves diagnòstiques per identificar les necessitats específiques del nostre entorn educatiu. Aquest enfocament es basa en el projecte de recerca COMDID realitzat pel grup ARGET de la URV.
Una de les conclusions rellevants d'aquestes proves és la importància de desenvolupar estratègies educatives que incorporin adequadament les tecnologies digitals. Aquestes estratègies van més enllà de l'ús d'eines digitals, abordant aspectes com els sistemes de control protocol·lari de la gsuite i les eines de registre tant per als estudiants com per als professors.
Aquesta iniciativa reflecteix la necessitat d'adaptar els processos d'ensenyament i aprenentatge a l'entorn digital actual. Destaquem la rellevància de la recerca i la col·laboració interinstitucional per desenvolupar estratègies pedagògiques innovadores que millorin la qualitat de l'educació.
2.2 Creació i modificació de continguts digitals
Competència: Recerca sobre la creació de models de continguts educatius digitals que s’adaptin a un determinat enfocament pedagògic, així com sobre els aspectes tècnics necessaris i els estàndards de qualitat, i creació de continguts educatius digitals originals Descripció: Modificar i adaptar els continguts educatius digitals respectant les condicions d’ús (obres derivades i limitacions recollides en els drets de propietat intel•lectual) establertes per cada llicència. Crear nous continguts educatius digitals de manera individual o en col•laboració amb altres professionals dins d’entorns segurs. Considerar, de manera específica, l’objectiu d’aprenentatge, el context, l’enfocament pedagògic i els destinataris en dissenyar i crear o modificar els continguts digitals. Seleccionar les eines digitals d’autor, per crear i modificar continguts, tenint en compte les característiques tècniques i d’accessibilitat, els termes d’ús i la política de privacitat. Contextualització de la competència: Aquesta competència es demostra a l’hora de dissenyar, crear i modificar continguts digitals per adequar-los a les característiques i les necessitats de tot l’alumnat i als objectius d’aprenentatge. Els continguts digitals d’ús educatiu han de respondre a criteris de qualitat didàctica, disciplinària i tècnica, i és fonamental tenir en compte les opcions d’accessibilitat i usabilitat. Per editar i crear nous continguts s’ha de ser capaç d’emprar eines d’autor que generin continguts accessibles i compatibles amb diferents estàndards i formats.
C2. Transformació de les pràctiques de cerca i selecció de continguts educatius digitals
Crea, de manera individual o col·laborativa, continguts educatius digitals originals estructurats per a un nivell, àrea, competència de manera individual o en col·laboració amb uns altres.
La formació digital interna del centre representa una aposta clara cap a la integració progressiva de la tecnologia a l'aprenentatge dels alumnes. El seu principal objectiu és actualitzar els coneixements del professorat en termes de pedagogia digital, proporcionant orientació i suport en l'ús de diversos recursos digitals i les seves aplicacions en els diferents entorns d'aprenentatge a l'aula.
REFLEXIÓ EDUCATIVA
La formació digital implementada recentment, juntament amb altres sessions passades i futures, ha impulsat una transformació positiva i proactiva en el cos docent en relació amb l'ús de la tecnologia en la pedagogia. Aquesta formació interna reflecteix la visió del centre i la determinació del claustre per abordar els desafiaments i les oportunitats que ofereix la digitalització en l'educació. Aquest enfocament reconeix la importància de preparar els professors per adaptar-se als canvis constants i les noves exigències del món digital en l'ensenyament.
Els objectius centrals d'aquesta formació posen de manifest una preocupació genuïna pel desenvolupament professional del personal docent i el progrés digital dels estudiants. El reciclatge en termes de digitalització pedagògica és considerat una necessitat vital en l'actualitat, no només en termes de familiarització amb les eines tecnològiques, sinó també en la comprensió de com utilitzar-les de manera efectiva en els processos d'aprenentatge.
L'orientació i el suport entre els membres del claustre en l'ús de recursos digitals específics han estat clau per superar les possibles reticències inicials dels professors davant la tecnologia. Això no només facilita la integració d'eines digitals en les nostres matèries, sinó que també estimula la reflexió sobre com aquestes eines poden adaptar-se de manera òptima als diferents entorns d'aprenentatge dels alumnes.
Finalment, cal reconèixer els resultats positius d'aquest tipus de formacions internes, que destaquen la importància d'un aprenentatge continuat del cos docent en el camp de la digitalització. Aquest enfocament és identificat com una via clau per millorar la qualitat de l'ensenyament i preparar els alumnes per afrontar els desafiaments d'un món cada vegada més digitalitzat.
2.3 Protecció, gestió i compartició de continguts digitals
Competència: Recerca aplicada sobre repositoris digitals i sobre sistemes de catalogació de continguts educatius Descripció: Catalogar els continguts educatius digitals i posar-los a disposició de la comunitat educativa i del col•lectiu professional utilitzant entorns segurs. Protegir eficaçment els continguts digitals. Respectar i aplicar correctament la normativa sobre propietat intel•lectual i drets d’autor en la gestió i la compartició de continguts digitals. Contextualització de la competència: Aquesta competència es refereix a la protecció de la propietat intel•lectual i dels drets d’autor i a l’aplicació dels diferents sistemes de llicències existents en el qual es publiquen i comparteixen continguts digitals en plataformes orientades a aquestes finalitats, tant amb l’alumnat, com amb les famílies o altres docents. A més, requereix l’ús de diferents sistemes de classificació, tant de catalogació normalitzada com d’etiquetatge lliure, i de les tecnologies digitals per protegir i compartir continguts de forma segura (BD, repositoris de continguts, CMS, CLMS). L’exercici d’aquesta competència està intrínsecament vinculat amb les altres competències d’aquesta àrea, ja que requereix una cerca i selecció prèvies per compartir continguts ja publicats o l’edició d’aquests continguts per crear-ne d’altres de derivats o completament nous.
C2. Identificació de noves funcionalitats tècniques i disseny de mètodes i models per millorar la compartició de continguts digitals en l’àmbit educatiu o en la creació de nous repositoris
Col·labora en equips professionals per millorar i adaptar les pràctiques de catalogació, gestió i compartició de continguts digitals a l’àmbit educatiu.
A partir de la implementació de les diverses etapes del Pla TAC, el centre va iniciar un procés de catalogació dels recursos educatius conforme a una sèrie d'estàndards, amb l'objectiu de registrar-los i facilitar-ne la reutilització en cas necessari.
Aquesta iniciativa va conduir a una primera catalogació basada en l'estàndard LOM, que permetia etiquetar els objectes Scorm generats pels diversos cursos de Moodle. En les primeres fases, es va utilitzar el programa Reload Editor, desplegat a través de Java, però aviat aquest programa i l'estàndard associat van quedar obsolets.
En l'actualitat, el centre segueix els criteris de catalogació basats en la llista de verificació del CEDEC del Ministeri d'Educació (taula original) o a través de les estructures de catalogació compatibles amb els cercadors del CEDEC o altres eines com Merlí, que permeten etiquetar i catalogar els continguts digitals.
REFLEXIÓ EDUCATIVA
Seguir les directrius de catalogació ofereix una via eficaç per organitzar els recursos educatius digitals. Aquest enfocament estandarditzat simplifica la cerca i accés als materials, millorant la seva utilitat i disponibilitat.
Tot i això, és important reconèixer que aquesta pràctica pot presentar certes limitacions, com la inflexibilitat de les pautes i la complexitat de les estructures de catalogació. Això pot dificultar l'adaptació del sistema a les necessitats específiques del centre o dels professors.
Malgrat aquestes possibles restriccions, considero que seguir les pautes del CEDEC o altres estructures de catalogació és una estratègia valuosa per millorar la gestió i l'accessibilitat dels recursos educatius digitals, tot i la necessitat de flexibilitat per adaptar-se a les necessitats particulars.
ÀREA 3: ENSENYAMENT I APRENENTAGE
Les tecnologies digitals poden enfortir i millorar les estratègies d’ensenyament i aprenentatge de diferents formes. No obstant això, sigui quin sigui l’estratègia o l’enfocament pedagògic que es triï, la competència digital específica del docent es basa a manejar eficaçment l’ús de les tecnologies digitals en les diferents fases i entorns del procés d’aprenentatge. La competència fonamental d’aquest àmbit, i tal vegada de tot el marc, és la 3.1. Ensenyament. Aquesta competència es refereix al disseny, la planificació i la implementació de l’ús de tecnologies digitals en cadascuna de les etapes del procés d’aprenentatge. Les competències 3.2, 3.3 i 3.4 complementen la 3.1 posant el focus d’atenció en el potencial real de les tecnologies digitals per millorar l’aprenentatge de l’alumnat i en la manera en què un o una docent integrador de les tecnologies digitals pot emprar-les per donar suport a aquest procés i orientar-lo, i afavorir la col•laboració i l’autonomia progressiva de l’alumnat. Per tant, aquestes mesures han de quedar recollides en la programació didàctica, encara que no es faci un esment explícit en la descripció, ja que la concreció curricular d’aula es desenvolupa en la competència 3.1. Ensenyament. És important tenir en compte la diferència conceptual entre continguts digitals, que són fitxers amb continguts que es poden emprar amb una finalitat educativa, encara que originàriament hagin estat elaborats amb un altre propòsit, i continguts educatius digitals, que són paquets de continguts estandarditzats, identificats i catalogats perquè s’utilitzin amb una finalitat educativa. Al mateix temps, és important conèixer com s’han d’utilitzar i administrar de manera responsable els continguts digitals, i respectar la normativa sobre drets d’autor i propietat intel•lectual en usar-los, modificar-los i compartir-los.
Aquesta tercera àrea de continguts digitals disposa de tot un conjunt de competències relacionades. Podeu accedir facilment a través del menú inferior:
3.1 Ensenyament
Competència: Recerca, experimentació i disseny de nous models didàctics basats en la integració de les tecnologies digitals Descripció: Integrar a les programacions didàctiques l’ús de les tecnologies digitals, de manera creativa, segura i crítica per millorar l’eficàcia de les pràctiques docents. Gestionar i coordinar adequadament les intervencions didàctiques digitals, i assegurar el funcionament dels dispositius, els recursos i els serveis durant la implementació de la programació didàctica. Desenvolupar nous formats i mètodes pedagògics per a l’ensenyament i l’aprenentatge i experimentar-hi. Contextualització de la competencia: Aquesta competència és nuclear dins del MRCDD, ja que correspon a l’exercici de la funció essencial de la professió, recollida en l’article 91, del capítol I del títol III de la Llei orgànica d’educació: “La programació i l’ensenyament de les àrees, matèries, mòduls o àmbits curriculars que tinguin encomanats.” Com a docents hem de demostrar aquesta competència en la inclusió dels recursos digitals com a part integral de la seva planificació didàctica i de la seva implementació a les classes, en l’ús eficaç de les tecnologies digitals a l’aula, en la resolució dels problemes que puguin presentar-se i en la seva valoració i l’ajust durant el procés. Atès que aquest marc té un caràcter general per a totes les etapes, matèries i tipus d’ensenyament, aquesta competència s’ha d’analitzar tractant únicament els aspectes generals, sense abordar-ne l’aplicació en matèries específiques, la qual cosa requeriria un desenvolupament propi en el qual s’incloguessin els coneixements tecnològics i del contingut que han de posseir els docents que les imparteixen, qüestió que escapa a la finalitat d’aquest marc, per la qual cosa solament se’n farà un esment genèric. Hi ha diversos usos que es poden donar a les tecnologies en l’exercici de la docència, per exemple, Puentedura, en el seu model SAMR, descriu quatre models d’utilització de les tecnologies en la pràctica docent: substitució, augment, modificació i redefinició. Tots els usos pedagògics o didàctics de les tecnologies digitals poden ser necessaris en un moment determinat, però no tots tenen el mateix potencial transformador per millorar l’ensenyament i l’aprenentatge. L’ús substitutiu d’unes tecnologies en lloc d’unes altres a vegades pot no aportar cap nova funcionalitat o millora, en unes altres, no obstant això, pot ampliar o augmentar les ja existents. El desenvolupament i la recerca sobre nous formats i mètodes haurien d’anar, per tant, encaminats a un ús de les tecnologies que permeti modificar significativament les activitats dissenyades pels docents, enriquint-les o redefinir-les completament, i fer possible situacions d’aprenentatge que eren impensables sense la tecnologia actual. En tractar-se d’un marc de desenvolupament professional, es considera un primer nivell de competència en el qual els docents ja han d’estar capacitats per exercir la professió, la qual cosa implica disposar d’un coneixement mínim que permet afrontar aquest treball amb solvència tècnica, conceptual i metodològica, encara que, posteriorment, gràcies a l’experiència, la reflexió, l’avaluació i la formació, es pugui créixer quant al nivell de competència i, per tant, millorar els resultats obtinguts en el treball a l’aula. En qualsevol cas, un o una docent amb un gran coneixement de les tecnologies, o algú que demostri un coneixement teòric profund dels mètodes per enriquir les activitats docents amb l’ús de la tecnologia, no estaria en els nivells superiors d’aquesta competència. És necessari conjugar el coneixement teòric, tècnic i pràctic per al seu desenvolupament.
C2. Recerca i transformació de les pràctiques d’ensenyamentaprenentatge mitjançant la integració de les tecnologies digitals de manera sistemàtica, segura i crítica
Crea nous models d’integració dels recursos digitals en la pràctica docent, i desenvolupa noves experiències educatives que milloren significativament els aprenentatges.
En el marc de l'Ensenyament de Desenvolupament Curricular (EDC) i en resposta a la transició cap a la LOMLOE, la Comissió Digital (CD) ha desenvolupat una Formació d'Implantació de Currículum (FIC) de naturalesa digital, amb la participació activa de diversos membres del professorat. L'objectiu d'aquesta iniciativa és harmonitzar el nou marc normatiu amb la plataforma digital de l'institut per a l'elaboració de programacions i avaluacions competencials.
Amb el canvi normatiu, es va identificar la necessitat d'actualitzar els coneixements del professorat en termes curriculars i en els nous procediments que ofereix la plataforma del centre per a la creació de programacions. Aquesta formació va ser una oportunitat perquè els docents s'adaptessin als nous requisits i procediments, així com per trobar la manera d'integrar el nou decret d'avaluació dins de la plataforma existent.
REFLEXIÓ EDUCATIVA
La introducció dels recursos digitals ha marcat un viatge d'aprenentatge significatiu per a tots els membres del claustre. La Formació Integral del Claustre (FIC), tal com es descriu a l'evidència, ha tingut un paper vital en aquesta transformació.
Primerament, cal ressaltar l'adaptació al canvi normatiu, que ha constituït un dels eixos centrals de la formació. El professorat ha tingut l'oportunitat de comprendre i incorporar els canvis introduïts per la LOMLOE i el nou decret d'avaluació, ajustant les seves pràctiques pedagògiques i d'avaluació segons les noves directrius.
A més, la competència digital i tecnològica dels docents ha experimentat un notable reforç. La formació sobre les noves capacitats que ofereix la plataforma digital del centre ha permès als docents millorar les seves habilitats tecnològiques i la seva capacitat per utilitzar les eines digitals de manera efectiva, especialment en el context de l'Educació Física.
Finalment, l'element d'adaptació, reciclatge i actualització de coneixements ha jugat un paper essencial en l'afrontament dels nous reptes. La formació contínua ha proporcionat als docents l'oportunitat de posar-se al dia en els seus coneixements i competències, assegurant que estiguin al corrent de les últimes tendències i desenvolupaments en el camp de l'Educació Física i la integració dels recursos digitals en la seva pràctica educativa.
3.2 Orientació i suport en l’aprenentatge
Competència: Recerca i desenvolupament de noves vies i formats per oferir suport i orientació durant el procés d’aprenentatge utilitzant tecnologies digitals Descripció Utilitzar les tecnologies i els serveis digitals complint les mesures de seguretat i protecció de dades, per millorar la interacció individual i col•lectiva amb l’alumnat, dins i fora de les sessions d’aprenentatge. Emprar les tecnologies digitals per oferir orientació i assistència pertinent i específica. Desenvolupar i experimentar noves vies i formats per oferir orientació i suport respectant els drets digitals de tot l’alumnat i evitant qualsevol tipus de discriminació o biaix. Contextualització de la competencia: Aquesta competència està vinculada directament amb l’ús de les tecnologies digitals per a la interacció i la comunicació durant els processos d’ensenyament-aprenentatge, especialment a l’hora d’obtenir informació, directament o indirecta, sobre el desenvolupament dels aprenentatges de l’alumnat, tant sobre els assoliments i les dificultats objectives com sobre la seva percepció subjectiva, i d’oferir retroacció mitjançant l’ús de les tecnologies digitals. L’aplicació d’una programació didàctica, en tractar-se d’un document viu, requereix adaptacions i canvis continus en ser implementada en un grup de classe concret. El que és normal és que, tant si el focus està en l’ensenyament com si ho està en l’aprenentatge, sorgeixin problemes a l’hora d’assimilar els continguts que s’estiguin treballant o en comprendre l’objecte d’una activitat o el procés per realitzar una tasca. Aquests problemes, dubtes, errors de comprensió, etc., s’han de tenir en compte, s’han de preveure i s’han d’analitzar, i han d’obtenir una resposta ràpida i òptima. Aquesta competència se centra en la utilització de les tecnologies digitals per detectar i resoldre els problemes que puguin interferir en el procés d’ensenyament-aprenentatge. La manera més eficient d’actuar davant aquestes interferències en el procés d’aprenentatge del nostre alumnat és establir mesures, mitjançant la programació didàctica, per obtenir la informació necessària sobre els processos que s’estan duent a terme i oferir una comunicació efectiva i àgil. Per exemple, elaborar continguts digitals alternatius, crear un repertori de “preguntes freqüents”, oferir sistemes de comunicació per resoldre dubtes a l’hora de fer les tasques o d’analitzar continguts, modelitzar respostes davant dificultats recurrents, etc.
C2. Recerca i disseny de nous models de suport i orientació a l’alumnat durant els processos d’aprenentatge utilitzant tecnologies digitals
Investiga sobre l’impacte de diferents models i estratègies de comunicació i interacció utilitzant tecnologies digitals durant el procés d’aprenentatge, i valora tant els aspectes tècnics com els didàctics.
Durant la pandèmia, la demanda de comunicació al centre va créixer significativament. Per respondre a aquest nou entorn, la Comissió Digital va optar per desplegar diverses eines de comunicació per facilitar les tasques del professorat. En un primer moment, es van introduir eines de comunicació general com Google Meet, però els problemes de seguretat van conduir a la implementació d'una solució específica per a la comunicació interna. Aquesta solució es va integrar dins del campus virtual Moodle del centre, amb el mòdul triat essent el Big Blue Button.
REFLEXIÓ EDUCATIVA
L'adopció del BigBlueButton integrat a Moodle ha obert un ventall d'oportunitats i desafiaments des de la perspectiva pedagògica. En temps de confinament per la pandèmia de la covid-19, aquesta plataforma ha possibilitat als docents impartir classes en temps real, permetent als estudiants accedir a l'educació des del confort del seu propi llar, amb garanties de seguretat gràcies als protocols implementats pels servidors de la plataforma de gestió Esemtia, on es troba allotjat el Moodle.
Les funcionalitats incorporades a través de Moodle, com ara el xat i la pissarra digital compartida, han fomentat la participació activa dels estudiants en el procés d'aprenentatge, permetent interaccions significatives amb els docents. Dins d'aquestes opcions, destaca la capacitat d'enregistrar les sessions, facilitant als alumnes accedir a les explicacions dels professors de forma asíncrona. També s'han creat espais virtuals separats per a treballs en grup, permetent als estudiants col·laborar en projectes i resoldre problemes de manera conjunta. Les sessions també han servit com a plataforma per a tutories individuals, oferint als alumnes suport personalitzat segons les seves necessitats.
Tot i això, l'ús d'aquesta eina també ha comportat alguns desafiaments. La gestió del temps en un entorn virtual s'ha revelat com un repte, ja que l'eficiència dels horaris de les sessions ha disminuït. A més, la falta de presencialitat ha afectat el nivell d'implicació dels estudiants, que sovint es troben més còmodes treballant des de casa.
En conclusió, l'ús del BigBlueButton en Moodle ha estat una eina valuosa per millorar l'aprenentatge en línia i enriquir l'experiència educativa dels estudiants. Així i tot, és important reconèixer que aquesta eina complementa, però no substitueix, la interacció presencial entre docents i alumnes, sempre que sigui possible.
3.3 Aprenentatge entre iguals
Competència: Recerca i disseny de noves estratègies i models pedagògics d’aprenentatge entre iguals utilitzant les tecnologies digitals Descripció Seleccionar i utilitzar tecnologies digitals segures per millorar l’aprenentatge de l’alumnat a través de la col•laboració. Proporcionar estratègies a l’alumnat per utilitzar les tecnologies digitals de comunicació i cooperació amb la finalitat d’enriquir els processos d’aprenentatge i desenvolupar la seva capacitat d’aprendre a aprendre entre iguals. Contextualització de la competencia: Els docents despleguen aquesta competència en portar a la pràctica estratègies que potencien l’aprenentatge entre iguals per mitjans digitals, bé mitjançant el treball en grup o en equip, bé mitjançant propostes més complexes, com les estructures cooperatives o mitjançant l’aprenentatge col•laboratiu, en funció del grau de maduresa de l’alumnat, de les seves característiques i de les experiències prèvies. La col•laboració es pot desenvolupar tant amb alumnat del mateix centre com d’altres centres. D’altra banda, amb aquesta es pretenen de manera simultània dos objectius: utilitzar les tecnologies digitals perquè tot l’alumnat aconsegueixi un determinat aprenentatge basant-se en la mútua interacció i aconseguir que desenvolupi la seva competència d’aprendre al costat d’uns altres. La consecució de tots dos objectius requerirà una planificació cuidada i sistemàtica, que estaria recollida en la competència 3.1, i l’objecte d’aquesta competència seria desenvolupar a l’aula aquesta planificació. L’ús de les tecnologies digitals en aquesta competència pot anar des de la tria de les que ha d’utilitzar l’alumnat per a l’organització, la comunicació, la col•laboració i la creació durant l’activitat plantejada, fins a l’ús de les tecnologies pel professorat per facilitar el desenvolupament conjunt dels aprenentatges.
C2.Desenvolupament i implementació de noves estratègies i models d’aprenentatge entre iguals basats en tecnologies digitals de col·laboració
Transforma estratègies i dissenya nous models per millorar els aprenentatges en processos de col·laboració entre iguals utilitzant tecnologies digitals.
En aquesta activitat d'educació física, els estudiants treballaran en grups cooperatius per abordar quatre reptes centrats en l'expressió corporal i la conscienciació contra la violència de gènere. Utilitzant un suport digital, exploraran les emocions, sentiments i missatges relacionats amb el moviment, amb l'objectiu de defensar la no-violència de gènere. A mesura que avancin, crearan composicions col·lectives amb una base musical, utilitzant el cos com a eina d'expressió i comunicació.
Al final de la activitat, els estudiants presentaran una proposta de conscienciació contra la violència de gènere mitjançant l'expressió corporal i l'ús del gest corporal com a element d'expressió i comunicació. Això inclourà la identificació d'estereotips i comportaments discriminatòris a la societat actual.
A través d'aquesta activitat, els estudiants desenvoluparan la seva capacitat de col·laboració utilitzant tecnologies digitals segures, com ara eines de col·laboració en línia. També adquiriran habilitats per utilitzar les tecnologies de comunicació i cooperació per enriquir els seus processos d'aprenentatge i fomentar la seva capacitat d'aprendre a aprendre de manera autònoma, així com amb els seus companys.
REFLEXIÓ EDUCATIVA
L'activitat anterior il·lustra clarament la manera com els docents poden desplegar la competència en l'ús de les tecnologies digitals per fomentar l'aprenentatge entre iguals. En aquest cas, es promou la interacció i col·laboració entre els estudiants mitjançant el treball en grups cooperatius i l'ús d'eines digitals com el BigBlueButton integrat a Moodle.
A través d'aquesta activitat, els estudiants tenen l'oportunitat d'aprendre no només del contingut de l'educació física, sinó també del valor de treballar junts i del respecte per la diversitat de gènere. A més, la possibilitat de col·laborar amb altres estudiants, sigui del mateix centre o d'altres centres, amplia encara més les seves experiències i perspectives.
És evident que l'ús de les tecnologies digitals en aquest context no només facilita l'assoliment dels objectius d'aprenentatge, sinó que també promou el desenvolupament de la competència d'aprendre al costat d'altres. Els docents han de planificar amb cura l'activitat, considerant les necessitats i característiques dels estudiants, així com les eines digitals més adients per fomentar la col·laboració i la interacció en l'aula.
En resum, l'ús de les tecnologies digitals en aquesta competència no només millora l'aprenentatge dels estudiants, sinó que també els prepara per treballar de manera efectiva en entorns col·laboratius i interconnectats, tant dins com fora de l'aula.
3.4 Aprenentatge autoregulat
Competència: Experimentació i recerca aplicada sobre estratègies docents que promoguin l’aprenentatge autoregulat a mitjançant l’ús de les tecnologies digitals Descripció Utilitzar les tecnologies digitals per afavorir en l’alumnat la metacognició, mitjançant la reflexió sobre el propi aprenentatge i el desenvolupament de les accions estratègiques per planificar, supervisar, contrastar idees, sol•licitar ajuda i documentar els processos d’aprenentatge realitzats. Contextualització de la competencia: Aquesta competència s’aplica quan el/la docent planifica i gestiona activitats que desenvolupen la capacitat de l’alumne d’aprendre a aprendre, i està directament relacionada amb la producció de coneixement autònom per part de l’alumnat i amb la gestió del seu procés d’aprenentatge.
C2. Transformació de les pràctiques docents mitjançant el desenvolupament de noves estratègies i models d’integració de les tecnologies digitals per millorar l’aprenentatge autoregulat de l’alumnat
Dissenya, a partir de la recerca, noves estratègies, models i seqüències d’intervenció perquè l’alumnat desenvolupi el seu aprenentatge de forma autoregulada utilitzant tecnologies digitals.
L'activitat plantejada implica la creació d'un àlbum de viatge titulat "Àlbum: L'Última Aventura", on els estudiants podran reflectir totes les emocions i experiències viscudes durant la programació d'Educació Física. Aquest àlbum ha de seguir un fil temporal, amb referències a cada una de les unitats didàctiques, però sense ser un recull exhaustiu de tot el contingut. Es requereix que sigui concís i dinàmic, amb una presentació àgil i atractiva.
En aquest àlbum digital, els estudiants poden incloure una varietat de continguts com textos de diversa naturalesa, imatges, vídeos i dibuixos, tot amb l'objectiu de reflectir el procés d'aprenentatge i les emocions experimentades durant la programació. Caldrà que el contingut seleccionat sigui representatiu i que transmeti les vivències més significatives i rellevants per a cada estudiant.
A més, aquesta activitat busca fomentar la metacognició en els estudiants, és a dir, la reflexió sobre el propi aprenentatge i el desenvolupament d'accions estratègiques per supervisar, planificar i documentar el seu progrés utilitzant les tecnologies digitals per facilitar la reflexió i documentació dels processos d'aprenentatge, afavorint així el desenvolupament d'habilitats metacognitives en els estudiants.
REFLEXIÓ EDUCATIVA
L'activitat plantejada s'ajusta perfectament a la competència docent d'aprenentatge autoregulat. En aquest sentit, la tasca de crear un àlbum de viatge digital ofereix als estudiants l'oportunitat de desenvolupar la seva capacitat d'aprendre a aprendre de manera autònoma i gestionar el seu propi procés d'aprenentatge.
Mitjançant l'ús de les tecnologies digitals, els estudiants poden explorar diverses tècniques i estratègies d'aprenentatge autoregulat i d'estudi. Això implica no només la producció de coneixement autònom, sinó també l'aplicació d'eines i mètodes de recerca per documentar i aportar contingut rellevant a l'àlbum de viatge. A través d'aquest procés, els estudiants adquireixen habilitats importants com la capacitat d'organitzar la informació, avaluar la seva pròpia comprensió i gestionar el seu temps i recursos de manera eficient.
La tasca també requereix la implementació d'estratègies d'intervenció docent per fomentar l'autonomia dels estudiants. Els professors poden proporcionar orientació i suport als estudiants en el desenvolupament de les seves habilitats metacognitives, ajudant-los a reflexionar sobre el seu propi aprenentatge i a identificar les seves forces i àrees de millora. Això pot incloure l'ensenyament de tècniques d'estudi efectives, com la planificació de tasques i l'ús de recursos en línia per a la recerca i la documentació.
En resum, l'activitat d'elaboració de l'àlbum de viatge digital promou el desenvolupament de la competència d'aprenentatge autoregulat dels estudiants mitjançant l'ús de les tecnologies digitals, les estratègies d'intervenció docent i la reflexió metacognitiva. A través d'aquesta experiència, els estudiants adquireixen les habilitats i la confiança necessàries per afrontar de manera autònoma els reptes del seu procés d'aprenentatge i per seguir aprenent de manera continuada al llarg de la vida.
ÀREA 4: AVALUACIÓ I RETROACCIÓ
L’avaluació és un element imprescindible en el procés d’ensenyament-aprenentatge i, com a tal, contribueix a desenvolupar la innovació educativa. En integrar les tecnologies digitals en l’aprenentatge i l’ensenyament, hem de considerar, d’una banda, com poden millorar les estratègies d’avaluació existents; i, de l’altra, també hem d’analitzar com es poden utilitzar-se per crear o facilitar enfocaments d’avaluació innovadors. En aquest context, hem de capaços d’utilitzar les tecnologies digitals en l’àmbit de l’avaluació amb aquests dos objectius en ment, respectant sempre la privacitat i seguretat de les dades personals manejades en aquest procés per garantir els drets digitals i la protecció de dades personals. L’ús de les tecnologies digitals en l’educació, ja sigui per a finalitats d’avaluació, aprenentatge, administratives o d’altres, té com a resultat una àmplia gamma de dades disponibles sobre el comportament d’aprenentatge de cada estudiant individual. L’anàlisi i la interpretació d’aquestes dades i el seu ús en la presa de decisions cada vegada és més important, encara que calgui complementar la informació que aporten amb l’anàlisi de les dades convencionals sobre el comportament de l’alumnat. Al mateix temps, les tecnologies digitals poden contribuir a monitorar directament el progrés de l’alumnat, a facilitar la retroacció i a permetre que els educadors adaptin les seves estratègies d’ensenyament i d’avaluació fruit d’aquest procés.
Aquesta quarta àrea de continguts digitals disposa de tot un conjunt de competències relacionades. Podeu accedir facilment a través del menú inferior:
4.1 Estratègies d’avaluació
Competència: Recerca i disseny de nous models, mitjans i instruments d’avaluació dels processos d’ensenyament-aprenentatge mitjançant l’ús de tecnologies digitals Descripció: Utilitzar les tecnologies digitals per dissenyar els mitjans i els instruments d’avaluació diagnòstica, formativa i sumativa i implementar-los complint les mesures de seguretat i protecció de dades personals. Millorar la diversitat i la idoneïtat dels formats i els enfocaments d’avaluació. Contextualització de la competència: Aquesta competència s’aplica a l’hora de seleccionar i utilitzar els mitjans i instruments d’avaluació basats en les tecnologies digitals per obtenir dades i informació sobre cadascun dels indicadors que s’hagin definit d’acord amb els criteris establerts i en funció de les tècniques, els mitjans i la finalitat de l’avaluació que, a cada moment, es considerin més adequades i es duran a terme. Es tracta d’un procés en el qual s’integren les tecnologies digitals i s’hi afegeixen les millores funcionals que poden aportar a aquest procés, que proporcionen, a més, nous enfocaments per desenvolupar-lo. La incorporació de les tecnologies digitals no ha de substituir forçosament la utilització de mitjans o instruments analògics, sinó que s’han de combinar i se n’ha d’adaptar l’ús als diferents contextos avaluatius que es puguin presentar. Les tecnologies digitals, en el suport a l’avaluació, no s’han d’aplicar únicament a l’avaluació de l’aprenentatge de l’alumnat, també s’han d’enfocar cap a l’avaluació del procés d’ensenyament. A més de recollir la configuració i l’ús de les tecnologies digitals que el professorat fa per recaptar informació que li permeti avaluar l’aprenentatge del seu alumnat i les estratègies i materials d’ensenyament que ha emprat, també s’inclou la capacitació que ha d’oferir a l’alumnat per utilitzar les tecnologies digitals en l’autoavaluació i en l’avaluació entre iguals. Cal ressaltar que les tecnologies digitals ofereixen un suport especial per a la recollida sistemàtica de dades, però aquest aspecte no ha de conduir únicament una avaluació quantitativa. A més, l’obtenció d’aquestes dades ha d’estar al servei d’una avaluació qualitativa. Les tecnologies digitals poden ser particularment útils per enriquir aquests mitjans usats per l’alumnat i per facilitar al professorat el registre de la informació amb instruments que ampliïn les funcionalitats dels analògics o n’incorporin d’altres de noves. És important tenir present que la finalitat primordial de l’avaluació, especialment en els ensenyaments obligatoris, és millorar l’aprenentatge de tot l’alumnat, per la qual cosa les funcions formativa i diagnòstica de l’avaluació són fonamentals. Però, per això, l’avaluació no s’ha de reduir a la seva funció sumativa en finalitzar una etapa, nivell o període determinat d’aprenentatge. La utilització de les tecnologies digitals en el procés d’avaluació està sotmesa, igual que si es fes per mitjans analògics, a una sèrie de normes quant a la custòdia i la protecció dels documents i dades recollides, per la qual cosa aquestes normes han de ser respectades atenent a les especificitats que es requereixin per utilitzar les tecnologies digitals.
C2. Recerca sobre l’ús de les tecnologies digitals en els processos d’ensenyamentaprenentatge i disseny de nous models, mitjans i instruments per recollir dades
Fa recerca i analitza de manera crítica les funcionalitats de les tecnologies digitals, incloent-hi les emergents, que faciliten la recollida de dades per avaluar els processos d’ensenyamentaprenentatge o diversos aspectes del sistema educatiu.
PROPOSTA D'EVIDÈNCIA
Exploració de l'Impacte de les Tecnologies Digitals en l'Avaluació de l'Ensenyament-Aprenentatge
En l'actualitat digital, les tecnologies ofereixen una ampla gamma de funcionalitats per enriquir els processos educatius, incloent-hi la recopilació de dades per avaluar el rendiment estudiantil i els mètodes d'ensenyament.
A través d'aquesta investigació, buscarem examinar críticament com les tecnologies digitals faciliten la recopilació de dades per a l'avaluació dels processos d'ensenyament-aprenentatge.
Objectius:
Identificar i analitzar de forma crítica les tecnologies digitals disponibles per a la recopilació de dades en l'àmbit educatiu.
Avaluar l'eficàcia i idoneïtat d'aquestes tecnologies per a la recopilació de dades en l'avaluació del rendiment estudiantil.
Analitzar els avantatges, les limitacions i els reptes ètics associats amb l'ús de tecnologies digitals en la recopilació de dades educatives.
Proposar recomanacions pràctiques per als docents sobre la selecció i ús adequat de les tecnologies digitals en l'avaluació de l'ensenyament-aprenentatge.
Fases de l'estudi:
Identificació i anàlisi crítica de les principals tecnologies digitals: plataformes i altres eines utilitzades en l'educació per a la recopilació de dades i l'avaluació dels alumnes.
Desenvolupament d'un sistema de classificació de tecnologies digitals segons les seves funcionalitats i idoneïtat per a diferents objectius educatius.
Realització de qüestionaris per recollir dades qualitatives sobre l'ús i eficàcia de les tecnologies digitals més utilitzades en l'avaluació educativa.
Anàlisi comparativa dels avantatges, limitacions i reptes ètics de les tecnologies digitals en la recopilació de dades educatives.
Desenvolupament de recomanacions pràctiques basades en els resultats per a educadors i professionals de l'educació.
Esperem que aquest estudi aprofundeixi la comprensió de les tecnologies digitals disponibles per a la recopilació de dades educatives, i proporcioni conclusions clares i crítiques sobre la seva idoneïtat i eficàcia.
4.2 Analítiques i evidències d’aprenentatge
Competència: Recerca aplicada sobre la gestió i la interpretació de dades per millorar l’avaluació dels processos d’ensenyament-aprenentatge utilitzant les tecnologies digitals Descripció: Generar, emmagatzemar, validar, seleccionar, analitzar i interpretar les evidències digitals sobre l’activitat, el rendiment i el progrés de l’alumnat amb la finalitat de millorar el procés d’ensenyament i l’aprenentatge, respectant la normativa vigent quant a protecció de dades. Contextualització de la competència: Les analítiques d’aprenentatge són els procediments d’emmagatzematge, gestió, tractament i anàlisi de dades per millorar els processos d’ensenyament-aprenentatge. En aquest context, cal tenir en compte que les dades personals, les metadades de l’alumnat i el professorat o els registres d’activitat, han de ser tractats sempre de manera segura seguint les indicacions de la institució educativa. En aquest sentit, cal considerar els tipus d’analítiques d’aprenentatge que habitualment s’empren: les descriptives, amb la finalitat d’extreure conclusions a partir de l’anàlisi de les dades obtingudes; les predictives, el propòsit de les quals és anticipar resultats a partir de la comparació de patrons de conducta amb altres patrons donats prèviament i, finalment, les adreçades a la presa automatitzada de decisions en funció de l’activitat i els resultats de l’alumnat. Les dues últimes utilitzen dades massives, no obstant això, la primera es pot aplicar a conjunts petits de dades, com els obtinguts de les activitats d’ensenyament i aprenentatge en un grup classe. Aquesta competència en ha de permetre fer ús de les dades generades per millorar els processos d’ensenyament-aprenentatge i per poder fer una anàlisi crítica dels desenvolupaments tecnològics que incorporen analítiques amb finalitats de predicció o de presa automatitzada de decisions i de l’ús que se n’ha de fer. La proposta està pensada per a contextos mixtos d’educació presencial amb suport en entorns i amb eines o recursos digitals, no solament per a la formació en línia.
C2. Recerca sobre l’ús de les tecnologies digitals per analitzar dades desenvolupar noves propostes amb la finalitat de millorar les pràctiques d’avaluació dels processos d’ensenyament-aprenentatge
Participa en projectes de recerca sobre l’obtenció, el tractament i l’anàlisi de dades en l’avaluació dels processos d’ensenyament-aprenentatge o diversos aspectes del sistema educatiu.
Sense evidència.
4.3 Retroacció i presa de decisions
Competència: Avaluació, configuració i desenvolupament de nous sistemes, utilitzant les tecnologies digitals, per oferir retroacció, informar i orientar l’ensenyament i l’aprenentatge a partir de les dades obtingudes en els diferents processos d’avaluació Descripció: Utilitzar les tecnologies digitals per oferir retroacció a l’alumnat respectant la privacitat i la seguretat de la informació aportada. Adaptar les estratègies d’ensenyament i proporcionar reforç específic a partir de les dades obtingudes. Informar l’alumnat i les famílies i facilitar la comprensió de les evidències d’aprenentatge aportades per les tecnologies digitals perquè siguin utilitzades en la presa de decisions. Contextualització de la competència: Aquesta competència es desplega a l’hora d’utilitzar les tecnologies digitals i/o les dades aportades per aquestes tecnologies per oferir avaluació formativa i sumativa als alumnes, efectuar una valoració diagnòstica de les necessitats de cadascun d’ells i adoptar mesures de reforç, suport o ampliació a partir de les dades analitzades.
C2. Disseny de nous sistemes per oferir retroacció, informar i orientar l’ensenyament i l’aprenentatge a partir de les dades obtingudes en els diferents processos d’avaluació
Participa en projectes de recerca sobre el paper de les tecnologies digitals en els processos d’informació, retroacció, orientació i presa de decisions a partir de les dades obtingudes en l’avaluació.
Sense evidència.
ÀREA 5: EMPODERAMENT DE L'ALUMNAT
Entre els principis del sistema educatiu, recollits en l’article 1.b de la LLOI, modificat per la LOMLOE, hi ha el que disposa que l’educació ha d’actuar “com un element compensador de les desigualtats personals, culturals, econòmiques i socials, amb especial atenció a les que es derivin de qualsevol tipus de discapacitat” i, en aquest sentit, les tecnologies digitals possibiliten l’accés a la informació, la comunicació i el coneixement, reduint o eliminant barreres físiques, sensorials o socioeconòmiques. En contrapunt, la bretxa digital, originada pel desigual accés als dispositius, a la xarxa i per la manca de competències digitals, comporta un risc per al dret a l’educació en igualtat de condicions de l’alumnat en situació de vulnerabilitat socioeducativa. Per tant, les competències digitals recollides en aquesta àrea han de permetre als docents actuar, en col•laboració amb els centres, les administracions i les famílies, per superar i compensar les desigualtats existents (per exemple, en l’accés a les tecnologies digitals o en la competència digital) i per garantir l’accessibilitat a tot l’alumnat atenent a les necessitats educatives personals. En aquesta mateixa línia, l’ús per part del professorat de les tecnologies digitals ha de contribuir a proporcionar atenció a les necessitats personals de l’alumnat oferint activitats d’aprenentatge adaptades al nivell de competència, interessos i necessitats de cada estudiant. Amb això es potencia un dels principals avantatges de les tecnologies digitals en l’educació: la seva capacitat per donar suport a estratègies pedagògiques centrades en l’alumnat, impulsar el seu compromís actiu en el procés d’aprenentatge i ajudar-lo a responsabilitzar-se’n. Amb la finalitat de fer realitat aquest empoderament de l’alumnat, s’ha d’entendre també que les competències dels docents en un ús adequat i inclusiu d’aquestes tecnologies impliquen el coneixement dels models pedagògics subjacents, la capacitat de configurar-les, utilitzar-les i avaluar-ne la idoneïtat per aconseguir els objectius d’aprenentatge tenint en compte consideracions ètiques i didàctiques. En aquest sentit, cal tenir present que una part de les tecnologies orientades a la personalització de l’aprenentatge deriven del tractament de dades i de l’aplicació de desenvolupaments d’intel•ligència artificial. Per tant, l’ús d’aquestes tecnologies està supeditat a l’autorització del responsable de protecció de dades personals, ja sigui l’administració educativa o els titulars del centre. A més, és essencial que els docents intervinguin de forma activa quan utilitzin aplicacions que es basin en processos de presa de decisions automatitzades i les supervisin, de manera que es protegeixin els drets de l’alumnat, i se superin els biaixos discriminatoris o prediccions algorítmiques que puguin limitar-ne el progrés potencial, alhora que promouen un aprenentatge creatiu i crític, alternatiu a un aprenentatge mecànic centrat en tasques estandarditzades. La utilització de l’anàlisi del rendiment com a base per desenvolupar els aprenentatges, en cas d’estar autoritzada, s’ha de fer des d’un punt de vista ètic, atenent a les necessàries garanties digitals de tots els estudiants i evitant l’acumulació i el processament de dades no necessàries. A més, les dades recollides han de ser pedagògicament rellevants i l’ús ha d’estar sempre orientat a procurar el benefici i la millora de l’aprenentatge de l’alumnat. La informació que es pot generar mitjançant la utilització de la tecnologia ha d’estar protegida i el seu accés controlat en funció dels perfils i les responsabilitats dels diferents professionals que intervenen en el disseny dels nous entorns d’aprenentatge.
Aquesta cinquena àrea de continguts digitals disposa de tot un conjunt de competències relacionades. Podeu accedir facilment a través del menú inferior:
5.1 Accessibilitat i inclusió
Competència: Experimentació de noves solucions d’accessibilitat i estratègies pedagògiques d’ús per garantir la inclusió de tot l’alumnat en un mateix procés didàctic. Descripció: Utilitzar les tecnologies digitals per facilitar l’aprenentatge de tot l’alumnat eliminant les barreres contextuals per a la presència, la participació i el progrés de l’alumnat. Garantir l’accessibilitat física, sensorial i cognitiva als recursos digitals. Adoptar mesures que promoguin l’equitat i permetin reduir o compensar la bretxa digital i l’impacte de les desigualtats socioculturals i econòmiques en l’aprenentatge. Contextualització de la competència: Aquesta competència permet de concretar les finalitats educatives en la pràctica d’aula. Sense un model docent que posi el focus en l’èxit educatiu de tot l’alumnat, no s’estarà desenvolupant plenament l’objectiu fonamental del sistema educatiu.
C2. Innovació de les pràctiques d’inclusió educativa mitjançant les tecnologies digitals
Fa recerca sobre l’impacte dels aspectes relatius a l’accessibilitat i la inclusió de les tecnologies digitals en la millora dels processos d’ensenyament-aprenentatge i proposa noves estratègies pedagògiques.
PROPOSTA D'EVIDÈNCIA
Integració de Tecnologies de Realitat Virtual en les Classes d'Educació Física per a Estudiants amb Discapacitats
Context: En un esforç per promoure la inclusió i la igualtat d'oportunitats per a tots els estudiants, inclosos aquells amb discapacitats físiques, la Comissió Digital del nostre centre educatiu proposa una iniciativa per integrar tecnologies de realitat virtual (RV) en les classes d'educació física de l'educació secundària.
Objectiu: L'objectiu és investigar com la integració de tecnologies de realitat virtual accessibles poden millorar la participació i l'aprenentatge dels estudiants amb discapacitats físiques a les classes d'educació física.
Metodologia: Durant les classes d'educació física, es proposa utilitzar un sistema de RV accessible que permeti als estudiants participar en activitats virtuals adaptades a les seves necessitats individuals. Es recolliran dades sobre la participació dels estudiants, el seu nivell d'implicació, el seu rendiment en les activitats virtuals i la seva experiència general amb l'ús de la RV.
Crec que la integració de tecnologies de realitat virtual accessibles pot ser una estratègia efectiva per promoure la inclusió dels estudiants amb discapacitats a les classes d'educació física. Aquesta iniciativa reflecteix el compromís de la Comissió Digital de Centre per proporcionar una educació inclusiva i enriquidora per a tots els estudiants.
5.2 Atenció a les diferències personals en l’aprenentatge
Competència: Recerca i innovació sobre l’ús de les tecnologies digitals per donar resposta a les necessitats personals de l’alumnat durant els processos d’ensenyamentaprenentatge Descripció: Utilitzar les tecnologies digitals per atendre les diferències de l’alumnat garantint-ne els drets digitals, de manera que tots puguin aconseguir els objectius d’aprenentatge. Contextualització de la competència: En termes generals, s’entén per “personalització dels aprenentatges” la interpretació proposada per l’Oficina Internacional d’Educació (OIE) de la UNESCO sobre aquest concepte en el document Aprendizaje Personalizado (2017), segons el qual “consisteix a prestar especial atenció als coneixements previs, les necessitats, les capacitats i les percepcions dels estudiants durant els processos d’ensenyament-aprenentatge”. Aquesta concepció implica un model educatiu centrat en l’alumnat, en el qual la intervenció docent té per objecte garantir que tots i cadascun dels estudiants aconsegueixin els objectius d’aprenentatge fixats. Aquest complex enfocament de la tasca docent requereix implementar un repertori ampli i diversificat d’estratègies que donin protagonisme actiu a l’alumnat i s’adaptin als seus interessos i necessitats per fer l’aprenentatge comprensible, assolible i pertinent. Aquest és el motiu pel qual aquesta àrea es denomina “Empoderament de l’alumnat” i incorpora les competències del professorat per emprar les tecnologies digitals de manera que tots els seus alumnes puguin accedir sense barreres als processos d’ensenyament-aprenentatge, rebin atenció individual a les seves necessitats i facin seu el desig d’aprendre.
C2. Recerca sobre l’ús de les tecnologies digitals per a l’atenció personalitzada de necessitats d’aprenentatge i la creació de nous models pedagògics o definició de noves funcionalitats
Fa recerca sobre l’impacte de diferents models d’atenció personalitzada mitjançant tecnologies digitals en l’aprenentatge de l’alumnat.
Sense evidència.
5.3 Compromís actiu de l’alumnat amb el seu propi aprenentatge
Competència: Recerca i innovació sobre la integració de les tecnologies digitals en processos de transformació de les pràctiques pedagògiques amb la finalitat de millorar la motivació i elcompromís actiu de l’alumnat amb el seu aprenentatge Descripció: Integrar les tecnologies digitals en estratègies pedagògiques que promoguin el compromís actiu de l’alumnat amb una matèria, per convertir-lo en protagonista del seu propi aprenentatge, i incentivar el desenvolupament d’operacions cognitives complexes i de competències transversals, com el pensament crític o la creativitat. Contextualització de la competència: Aquesta competència docent es mostra en la capacitat per aconseguir que l’ús de les tecnologies digitals, tant per part del professorat com de l’alumnat, n’incentivi la motivació i el compromís amb el seu propi aprenentatge i el desenvolupament de les seves competències transversals, implicant-lo en la resolució de problemes en el seu entorn, en la recerca i comunicació amb diversos agents i connectant els aprenentatges acadèmics amb les experiències del món real. Es tracta, en definitiva, de desenvolupar en l’alumnat l’aprenentatge significatiu, actiu, autèntic, orientat a assolir objectius i metes. Per a això cal fer un ús creatiu i crític de les tecnologies digitals, tant per part dels docents a l’hora de motivar, presentar continguts o experiències d’aprenentatge, com per part de l’alumnat en el seu procés d’aprenentatge. L’ús de les tecnologies ha de defugir de l’estandardització de les propostes d’aprenentatge que pot ser present en l’acompliment d’altres funcions lligades a altres competències. Aquesta competència està intrínsecament associada a la nostre capacitat per desenvolupar propostes, problemes i situacions d’aprenentatge de caràcter obert i complex, que no tinguin una única solució a la qual es pugui arribar de forma mecànica, sinó que requereixin de l’alumnat l’ús d’estratègies de caràcter heurístic.
C2. Recerca, innovació i lideratge en el procés de transformació de les pràctiques pedagògiques digitals per millorar el compromís actiu de l’alumnat amb el seu propi aprenentatge
Fa recerca sobre la integració de les tecnologies digitals en les propostes didàctiques i el seu impacte en la motivació i el desenvolupament d’operacions cognitives complexes i competències transversals de l’alumnat.
Sense evidència.
ÀREA 6: DESENVOLUPAMENT DE LA COMPETÈNCIA DIGITAL DELS ESTUDIANTS
Enfront de les competències d’aquest marc analitzades, en les quals es tractava de com el professorat havia d’utilitzar les tecnologies digitals per millorar els processos d’ensenyament-aprenentatge, l’àrea 6 detalla les competències pedagògiques específiques que necessitem perquè l’alumnat adquireixi i desenvolupi la seva competència digital per exercir una ciutadania activa, responsable i crítica.
Aquesta sisena àrea de continguts digitals disposa de tot un conjunt de competències relacionades. Podeu accedir facilment a través del menú inferior:
6.1 Alfabetització mediàtica i en el tractament de la informació i de les dades
Competència: Recerca i innovació en el disseny d’estratègies pedagògiques per desenvolupar la competència digital de l’alumnat en alfabetització mediàtica i en el tractament de la informació i de les dades Descripció: Dissenyar, implementar i integrar, en els processos d’ensenyament-aprenentatge, propostes pedagògiques per desenvolupar i avaluar la competència digital de l’alumnat en alfabetització mediàtica i tractament de la informació i les dades. Contextualització de la competència: Aquesta competència es desplega en les situacions d’ensenyament i aprenentatge en les quals l’alumnat ha de desenvolupar la seva pròpia competència a l’hora de buscar, valorar, organitzar i interpretar la informació i les dades. Es tracta de capacitar-lo per actuar críticament davant la ingent quantitat d’informació a la qual pot accedir i per ser conscient dels biaixos que apareixen en utilitzar els motors de cerca i que les seves pròpies accions a internet i les seves preconcepcions limiten la quantitat i la qualitat de la informació i les dades rebudes. Requereix, per part del professorat, el desplegament simultani dels seus coneixements pedagògics i sobre les tecnologies digitals i la seva evolució aplicats a les operacions de tractament de dades i informació, incloent-hi la que es publica als mitjans de comunicació digitals. Com a docents hem de conèixer les estratègies pedagògiques que els permetin connectar amb les necessitats de l’alumnat a l’hora de buscar i gestionar la informació i presentar situacions d’aprenentatge significatives i rellevants en nivells de progressió de complexitat creixent i adequades a l’edat i el desenvolupament competencial del seu alumnat.
C2. Transformació de les pràctiques d’ensenyament i aprenentatge per desenvolupar la competència digital de l’alumnat en alfabetització mediàtica i en tractament de la informació i de les dades mitjançant la recerca i el disseny de noves estratègies pedagògiques
Fa recerca sobre l’impacte de les estratègies didàctiques i pedagògiques i sobre les tecnologies i serveis digitals utilitzats habitualment en el desenvolupament de la competència de l’alumnat en l’alfabetització mediàtica i en el tractament de la informació i de les dades.
PROPOSTA D'EVIDÈNCIA
En el context del treball de recerca de batxillerat, els projectes més destacats tenen l'oportunitat d'optar al concurs Exporecerca Jove, un esdeveniment on els estudiants presenten els seus treballs durant tres dies i un jurat determina els guardonats amb el suport de diverses institucions públiques i privades col·laboradores.
Una d'aquestes entitats és Verificat, una organització dedicada a combatre la desinformació i la manipulació en línia mitjançant el periodisme i l'educació. La seva missió és fomentar una societat ben informada, més crítica, saludable i democràtica.
La proposta consisteix a crear un projecte interdisciplinari que permeti als estudiants comprendre els principis de l'alfabetització mediàtica i el tractament responsable de la informació i les dades. La part pràctica inclouria l'anàlisi d'una notícia d'actualitat contrastant-la amb diverses fonts d'informació per determinar la presència de possibles biaixos informatius. Depenent del tema triat, es podria comptar amb l'assessorament d'un expert o docent del centre. Finalment, els estudiants crearien un pòdcast divulgatiu on explicarien la naturalesa de la notícia, el procés de verificació de les fonts i les seves conclusions finals.
Objectius:
Investigar l'alfabetització mediàtica, la verificació de dades i la desinformació.
Desenvolupar habilitats de comunicació oral i digital.
Promoure la reflexió crítica sobre el món dels mitjans de comunicació i la informació.
Crear un recurs educatiu que pugui ser compartit i accedit des de qualsevol lloc.
Fases del projecte:
Investigar sobre l'alfabetització mediàtica, la verificació de fonts, l'ètica periodística…
Planificació dels pòdcasts: temes a tractar, els rols de cada membre de l'equip i el format…
Producció dels pòdcasts: en equips, utilitzant eines de gravació i edició d'àudio.
Edició i millora del contingut, afegint efectes de so o entrevistes a experts.
Publicació i difusió: plataforma de pòdcasts o pàgina web. Promoció a les xarxes socials.
Avaluació i reflexió: reflexió sobre el procés de producció i reptes trobats.
6.2 Comunicació, col·laboració i ciutadania digital
Competència: Recerca i innovació en el disseny de noves estratègies pedagògiques per desenvolupar la competència de l’alumnat per comunicar-se, col•laborar i participar en entorns digitals. Descripció: Dissenyar, implementar i integrar, en els processos d’ensenyament-aprenentatge, propostes pedagògiques per desenvolupar i avaluar la competència digital de l’alumnat en la comunicació i la col•laboració, utilitzant tecnologies i respectant l’etiqueta digital, així com per construir una ciutadania i una identitat digital responsables. Contextualització de la competència: Aquesta competència es refereix a la nostra capacitat com a docents per a crear situacions d’ensenyament-aprenentatge en les quals l’alumnat desenvolupi les seves competències comunicatives, de col•laboració i participació ciutadana, tant en l’àmbit educatiu com en el social. S’espera igualment que com a docents hagim adquirit, per la seva banda, aquestes mateixes competències i les puguem modelitzar.
C2. Recerca i innovació sobre les pràctiques d’ensenyament i aprenentatge orientades a desenvolupar la competència digital de l’alumnat en l’ús de les tecnologies de la comunicació i la col·laboració i en la construcció de la identitat digital i d’una ciutadania activa i responsable
Fa recerca sobre l’impacte de les estratègies didàctiques i pedagògiques per desenvolupar la competència digital per a la participació ciutadana, la comunicació, la col·laboració i la construcció d’una identitat digital responsable, sobre les tecnologies utilitzades habitualment per l’alumnat i sobre l’ús que se’n fa.
Aquesta activitat de tutoria, titulada "Anàlisi de la Identitat Digital a les Xarxes Socials", està dissenyada per a estudiants de 4t d'ESO i està relacionada amb l'indicador de recerca sobre l’impacte de les estratègies didàctiques i pedagògiques per desenvolupar la competència digital per a la participació ciutadana, la comunicació, la col·laboració i la construcció d’una identitat digital responsable, així com sobre les tecnologies utilitzades habitualment per l’alumnat i l’ús que se'n fa.
L'activitat té com a objectiu principal reflexionar sobre la presència en línia i la construcció de la identitat digital dels estudiants, fomentant una visió crítica i responsable de les seves accions a les xarxes socials. A través de la revisió de les seves pròpies xarxes socials i la identificació de pràctiques positives i negatives, els estudiants són convidats a compartir les seves observacions en grups i a participar en una discussió ampliada a tota la classe sobre aquestes qüestions.
Finalment, l'activitat conclou amb la síntesi de les idees principals i la proporciona de consells pràctics per millorar la presència en línia i mantenir una identitat digital responsable. Com a activitat addicional, es pot demanar als estudiants que proposin canvis concrets basats en les seves reflexions, afavorint la seva aplicació pràctica dels conceptes apresos. Així, aquesta activitat connecta directament amb l'indicador mencionat, ja que promou la recerca i la reflexió sobre l'ús de les tecnologies digitals i els seus efectes en el desenvolupament de la competència digital dels alumnes, així com en la construcció d'una identitat digital responsable.
REFLEXIÓ EDUCATIVA
L'activitat "Anàlisi de la Identitat Digital a les Xarxes Socials" proporciona als estudiants una plataforma per explorar i comprendre millor el seu comportament en línia i la seva presència a les xarxes socials. A través de la revisió de les seves pròpies publicacions, interaccions i imatge en línia, els estudiants tenen l'oportunitat d'identificar les pràctiques positives i negatives que defineixen la seva identitat digital.
Mitjançant la reflexió en grups i la discussió en classe, els estudiants poden compartir les seves observacions i aprendre dels altres. Aquesta interacció entre els companys permet una comprensió més profunda de les conseqüències del seu comportament en línia i com aquest pot impactar en la seva vida personal i professional. A més, la discussió també pot obrir el camí a la consideració d'aspectes ètics relacionats amb l'ús de les xarxes socials.
A través d'aquesta activitat, es promou una visió crítica i reflexiva sobre l'ús de les tecnologies digitals i la construcció de la identitat digital. Aquest enfocament no només millora la competència digital dels estudiants, sinó que també fomenta la responsabilitat i l'ètica en la seva interacció en línia. En definitiva, l'activitat busca contribuir al desenvolupament personal i social dels estudiants en l'entorn digital actual.
6.3 Creació de continguts
Competència: Recerca aplicada i innovació en el desenvolupament de propostes didàctiques per estimular la creativitat en l’expressió d’idees i coneixements mitjançant l’elaboració de continguts digitals per part de l’alumnat Descripció: Dissenyar, implementar i integrar, en els processos d’ensenyament-aprenentatge, propostes pedagògiques per desenvolupar i avaluar la competència digital de l’alumnat en la creació i la reelaboració de continguts digitals, incloent-hi la programació i els continguts o les funcionalitats de les tecnologies emergents per crear-los o editar-los, i aplicar els drets d’autoria i de propietat intel•lectual. Contextualització de la competència: S’entén com a contingut digital qualsevol producció elaborada per mitjans digitals: text, imatges, vídeos, programes informàtics, activitats interactives, etc. El context d’aplicació és la creació de situacions d’ensenyament i aprenentatge en les quals l’alumnat hagi de crear i editar continguts digitals accessibles en diferents formats, amb diferents dispositius i eines o tecnologies, incloent-hi els editors de codi i l’ús de la intel•ligència artificial (correctors de text, traductors, tractament d’imatges, etc.), internet de les coses, realitat virtual i augmentada.
C2. Innovació de les pràctiques d’ensenyament i aprenentatge per desenvolupar la competència digital de l’alumnat per crear continguts digitals
Fa recerca sobre l’impacte de les estratègies didàctiques i pedagògiques i sobre les tecnologies i els serveis utilitzats habitualment perquè l’alumnat creï continguts digitals.
Sense evidència.
6.4 Ús responsable i benestar digital
Competència: Recerca i innovació en el disseny d’estratègies pedagògiques per al desenvolupament de la competència de l’alumnat en l’ús de les tecnologies de manera segura, responsable, crítica i sostenible i per salvaguardar el seu propi benestar i el d’altres persones Descripció: Dissenyar, implementar i integrar, en els processos d’ensenyament-aprenentatge, propostes pedagògiques per desenvolupar i avaluar la competència digital de l’alumnat en l’ús segur, responsable, crític, saludable i sostenible de les tecnologies digitals. Contextualització de la competència: Aquesta competència es desplega a l’hora de conèixer, dissenyar i aplicar estratègies pedagògiques perquè l’alumnat desenvolupi un grau de competència que li permeti fer un ús segur i responsable de les tecnologies digitals. L’element comú de la competència que l’alumnat ha de desenvolupar és la protecció i la seguretat, però cal aplicar-ho en diferents àmbits: els dispositius, les dades personals i la privacitat, tant pròpia com aliena, la salut física i mental i el medi ambient i la societat.
C2. Recerca i innovació sobre les pràctiques d’ensenyament i aprenentatge, de manera que s’adapti a la contínua evolució dels riscos i de les tecnologies dirigides al desenvolupament de la competència digital de l’alumnat en l’ús dels dispositius i serveis digitals de forma segura, responsable, crítica, saludable i sostenible
Fa recerca sobre l’impacte de les estratègies didàctiques i pedagògiques per sensibilitzar l’alumnat sobre els riscos i amenaces en l’ús de tecnologies, entorns i serveis digitals i recolzar-lo en la comprensió de les mesures de seguretat i en l’adopció d’hàbits i valors per protegir la seva privacitat, les seves dades personals i el seu benestar i el d’altres.
Dins del PAT, es presenten activitats i recursos, com les xerrades i tallers Crític, promoguts pel Consell Comarcal i oferts pels ajuntaments del Vallès Oriental, que aborden qüestions relacionades amb el consum de drogues, l'ús de pantalles i la seguretat digital. Aquests tallers ofereixen assessorament i seguiment sobre diverses problemàtiques associades amb l'ús de tecnologies digitals, promocionant un ús segur, responsable i crític d'aquestes eines.
En finalitzar les xerrades s'envia una enquesta als docents amb l'objectiu de recopilar retroalimentació sobre aquestes. Aquest qüestionari ajuda a avaluar l'eficàcia i l'impacte d'aquestes activitats en els estudiants, així com a identificar àrees de millora en el servei proporcionant una visió més completa sobre com els docents perceben l'efectivitat de les xerrades en la sensibilització dels estudiants sobre els riscos i amenaces en l'ús de tecnologies digitals, alineant-se amb l'objectiu de recerca sobre l'impacte de les estratègies didàctiques i pedagògiques en aquest àmbit.
REFLEXIÓ EDUCATIVA
En el context actual, on les tecnologies digitals estan tan presents a la vida dels estudiants, és crucial promoure un ús segur, responsable, crític i sostenible d'aquestes eines. L'activitat descrita, centrada en l'anàlisi de la identitat digital a les xarxes socials, proporciona una oportunitat valuosa per abordar aquests aspectes des d'una perspectiva educativa.
En reflexionar sobre la seva pròpia presència en línia i la construcció de la seva identitat digital, els estudiants no només estan desenvolupant habilitats digitals pràctiques, sinó que també estan reforçant la seva consciència sobre la importància de cuidar el seu benestar digital i el dels altres. Identificar pràctiques positives i negatives a les xarxes socials els permet comprendre com les seves accions en línia poden impactar en la seva pròpia vida i en la dels altres.
A través de l'anàlisi en grups i la discussió a classe, els estudiants poden compartir experiències i aprendre els uns dels altres, el que fomenta un ambient de suport i col·laboració entorn del tema del benestar digital. A més, en proporcionar consells pràctics sobre com millorar la seva presència en línia i mantenir una identitat digital responsable, l'activitat els capacita per prendre decisions informades i cuidar el seu propi benestar digital en el futur.
Aquesta activitat està estretament alineada amb l'objectiu de promoure un ús segur, responsable, crític i sostenible de les tecnologies digitals, així com de salvaguardar el benestar tant dels estudiants com d'altres individus en l'entorn digital. A través de la recerca i innovació en el disseny d'estratègies pedagògiques, podem continuar desenvolupant activitats educatives que empoderin els estudiants per afrontar els reptes digitals de manera conscient i responsable.
6.5 Resolució de problemes
Competència: Recerca i innovació en el disseny d’estratègies pedagògiques per desenvolupar la competència de l’alumnat per comprendre el funcionament de les tecnologies i actuar com a consumidor proactiu en una societat digital Descripció: Dissenyar, implementar i integrar, en els processos d’ensenyament-aprenentatge, propostes pedagògiques per desenvolupar i avaluar la competència digital de l’alumnat en la utilització de les tecnologies digitals per resoldre problemes quotidians i sortir-se’n, com a consumidor proactiu, de manera creativa i crítica en un món digitalitzat. Contextualització de la competència: Aquesta competència té per objecte que el professorat promogui entre el seu alumnat la capacitat per sortir-se’n en el món digital i cobrir, gràcies a l’ús de les tecnologies, les necessitats que pugui tenir en qualsevol àmbit, des de les que són pròpies de la vida quotidiana fins a les que afecten el seu futur desenvolupament laboral o professional o a les que corresponen a la seva participació o intervenció en qualsevol projecte o iniciativa personal o col•lectiva. Això ho converteix, al seu torn, en consumidor i en productor d’informació i serveis digitals, la qual cosa s’ha anomenat “consumidor proactiu”, terme encunyat per Alvin Toffler en la dècada dels vuitanta i l’ús del qual es va generalitzar amb el web 2.0.
C2. Recerca i innovació sobre les pràctiques d’ensenyament i aprenentatge aplicades en un món digitalitzat en evolució contínua i adreçades al desenvolupament de la competència digital de l’alumnat perquè s’hi desenvolupi fent un ús eficaç creatiu i crític de les tecnologies
Fa recerca sobre l’impacte de les estratègies didàctiques i pedagògiques en el desenvolupament de la competència digital de l’alumnat per donar resposta a les seves necessitats diàries i dur a terme projectes com a consumidor proactiu en una societat digital.
Sense evidència.